Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera alla CODECS


Sasja

Rekommendera Poster

Hur avinstallerar man alla Codecs så man börjar från noll? Många filmerna hackar (hoppar typ) hela tiden. Svårt att se filmen då.

 

Vet inte riktigt vad jag ska göra, har provat med Nimo Codec Pack och lite allt möjligt. Och just nu är allt en djungel.

 

Någon som har tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättast är faktist att avinstallera alla program som hanterar mediafiler inklusive brännarprogram. Sedan är det bara att börja om från början. Skulle jag varit du hade jag bara lagt in VCL mediaplayer som visserligen är seg i starten men klarar allt.

 

Ingen fullgod lösning om man vill få bort allt men för en ammatör som mig funkade det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget program som gör det där?

 

Känns som det aldrig kommer fungera när man själv sitter och plockar bort drivrutiner manuellt?

 

Poäng!

[inlägget ändrat 2004-11-13 22:48:01 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar bara vara för Windows 9x. Jag har aldrig hittat Codecs i lägg till/ta bort-program...

 

Jag kör med Windows 2000.

[inlägget ändrat 2004-11-13 22:52:44 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då översättar jag:

Ladda hem Zoomplayer (gratis)

Öppna Options och leta reda på Filter Control / Management

 

Där ser du alla codecar som finns, eller kanske kan finnas, i ditt system.

Markera alla och välj Unregister Filters.

Nu avregistreras alla filter. Filerna finns kvar på din hårddisk men det "vet" inte Windows om. Mao kan du inte spela upp någon fil. Filerna för ingen skada, du kan radera de du intevill ha kvar eller låta dem ligga där.

 

Sedan bör du återegistera de filter som följer med Winows, finns en länk på sidan till en fil som för det åt dig.

 

Efter det är datorn förhoppninsvis "ren" från konstiga directshow filter.

 

Klart som korvspad?

 

Ska säga att jag inte gjort detta själv, men hyser fullt förtroende för det som står på sidan. Blight som står bakom Zoomplayer, och jag antar även artikeln, verkar kunnig och pålitlig.

 

Kruxen med det hela är:

Zoomplayer söker inte igenom system efter vilka filter du har installerat. Kanske den missar något.

Du kan inte bara radera filen som här till ett filter, du måste avregistera filen ur systemet först. Om du vill göra det för hand använder du kommandot regsvr32 /u mycodec.dll . Därefter kan du utan problem radera filen. Med regsvr32 kan du självklart även registera filtren igen,

 

Lycka till

(det senare har jag inte heller gjort - har aldrig installerat codecpaket och därmed skapat behovet av att rensa upp i codecdjungeln)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I W2k får du, för att utföra denna metod, öppna Enhetshanteraren -> Multimedia -> videocodec och där filken egenskaper.

 

(denna metod borde fungera lika bra som min manuella jag beskrev i tidigare inlägg. Kanske denna behöver kompletteras med en ovan då inte alla filter, skulle jag tro, redovisas i enhetshanteraren. Var syns ex.v. VobSUb. Javisst ja . den syns i Installera/ta bort program. Glöm inte att kolla där och avinstallera alla codecpaket och codecinstallationer.)

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-11-13 23:03:09 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag inte tänkte på att det var för win9x, antagligen fungerar det som Monshi säger på en win2000 maskin, eller om denna kan vara till nytta istället:

 

http://www.jsiinc.com/SUBH/tip3800/rh3868.htm

 

hittade även ett program som avregistrerar codecs men då behöver man ha bra under fötterna innan man avregistrerar något, finns en varning

 

http://www.free-codecs.com/download/RadLight_Filter_Manager.htm

 

tack även för poängen tidigare Sasja! :-)

 

#Seppo

 

[inlägget ändrat 2004-11-13 23:30:41 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som bevisas av programmet det länkas till är det ingen lätt sak att avinstallera alla codecar.

 

Enklaste och rakaste tipset är:

Installera ALDRIG codec-paket med delvis okänt innehåll. Inte ens säkert att alla komponenter inom ett codec-paket fungeras tillsammans. Att komponenter i två skilda codec-paket ska fungera tillsammans - ej troligt.

 

Om du installerat ett codec-paket och vill bli av med det. Börja med att leta upp posten bland Installerade program och avinstallera paketet den normala vägen. Med lite tur tar den bort enbart det den själv installerat och förhoppningsvis allt just detta paket installerat.

 

Nä, sedan jag installerade om denna dator har jag enbart installerat ett fåtal codecar:

ffdshow

LameMp3

Xvid

HuffYuv

DivX

WMV-paket från MS

 

Utav dessa behövs egentligen inte XVID, DivX eller HuffYuv för egentligen kan ffdshow ta hand om dessa. MP3 tror jag även ffdshowtar hand om. Dock - jag använder även datorn för inspelningar - då kan det vara lite omständigt att testa ffdshows alla lägen och därmed enklare med enskilda codecar.

 

En alternativ lösning till codec-problem, ett alterntiv till total avinstallering, det är att installera ffdshow och ge denna så hög MERIT att ffdshow alltid används som decoder för de codecar den är inställd för. Kan ofta fungera. ffdshow är dessutom enkel att avinstallera om det inte skulle fungera.

 

Bra länkar förövrigt.

*p*

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, man bör aldrig mixa många olika codecs då många av dom inte fungerar ihop. Använder också ffdshow vilken fungerar alldeles utmärkt.

 

Tack för poängen Monshi! :-)

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske ett liten rättelse av språket i denna tråd. (även jag gör fel, det är enklast att använde det felaktigt sammanfattande ordet:)

 

CODEC står för COder & DECoder.

 

Det delar som kommer i konfikt med varandra är i egentlig mening inte codecarna utan de olika directshow filter som bygger upp den kedja som i slutändan ger en bild på skärmen.

 

Min kedja av filter ser ut såhär för en godtycklig AVI-film med undertexter:

 

Source File

AVI Splitter (quartz.dll)

ffdshow

MPEG Layer 3 Decoder

DirectVobSub (undertexter)

Overlay Mixer

DirectSound Device

Video Render

 

Det går att stoppa in betydligt fler filter här. Exempel är reclock, färgkorrigering, extra ljudfilter eller gud vet vad.

Problem uppstår när ett filter inte korrekt ansluter till nästa i kedjan eller om två filter som försöker lösa samma uppgift inkluderas i kedjan, helt enkelt när fel information om ett filters egenskaper finns i Windows.

Vill du leka själv och testa hur olika filter fungerar med varandra kan du ladda hem MS program Graphedit

 

http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/graphedit.html

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/directshow/htm/simulatinggraphbuildingwithgraphedit.asp

 

Inte helt lätt att få kedjan att fungera.

 

Hoppas det löser sig för Sasja!

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-11-14 12:06:12 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var poängregnet verkställt, får se om jag får till det. Verkar inte vara allt för enkelt.

 

Föressten, har precis delat ut min hundrade poäng nu! :) *STOLT*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Monshi: TACK! Det löste sig nu när jag läste artiklen du hade länkat till. Hade läst den lite illa förra gången! TACK! Given poäng!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar.

 

Tog ett tag att skapa ordning i ditt system. :)

 

Och trevligt med en bekräftelse på att artikeln/sidan kan hjälpa folk i nöd.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...