Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med domännamn och AD


laAndreas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har jobbat med Windows 2k3 server, och ska sätta upp en AD server på den. Allt fungerar bra, men får felmeddelandet 1054, det gick inte all läsa domänkontrollantens naman på nätverket. Gruppprincipen kommer inte att tillämpas. Varför?

 

Jag har bara en maskin, som ska sköta allt, som ska ha sin egna dns. Har låtit windows konfat den eftersom jag saknar kunskap inom DNS.

 

Vid install angav jag att de nya domännamnets DNS skulle vara Bluesky.192.168.0.12 (serverns ip), har testat namnet också (dvs, bluesky.serv1), men ger samma fel, trotts att windows själv ska konfa dns:en

 

vad ska jag göra??? Har testat massa!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det på servern du får felmeddelandet eller på en klientdator?

 

Vid installationen ska du ange den nya domänens dns-namn, som kan vara foretag.se, ad.foretag.se eller ngt liknande. .local är en fejkad toppdomän som många använder, t.ex. foretag.local, för att inga felkonfigurerade klienter ska börja leta ute på internet efter servern.

 

Du får också ange ett NetBIOS-namn för domänen, det brukar bli första delen av dns-namnet, t.ex. foretag. Det är det namnet som syns när man bläddrar i nätverket.

 

Din servers fullständiga namn blir servernamn + domännamn, t.ex. serv1.foretag.se

 

Om du tar egenskaper på Den här datorn/My computer så ser du på andra fiken domänens dns-namn och serverns fullständiga dns-namn. Har du ip-adressen i dns-namnet så föreslår jag att du avinstallerar ad och dns och börjar om och anger då domänens namn till t.ex. bluesky.local

 

Det är också viktigt att kolla att servern själv använder rätt dns, under nätverksanslutningar som vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack så mycket för tipset, jag håller på att testa detta nu. Återkommer med resultat.

 

Det är serverns loggbok som har detta felmeddelandet. Och de återkommer med en 20 minuters intervall. Blir ganska mycket loggar.

 

Den version som jag kör är svensk, dock ingen licens nu när jag labbar, men antar att det inte ska ha någon betydelse för mitt fel. Har också kört in alla windows updates, utan att lösa det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det gick inte heller. Får fortfarande samma fel.

 

Källa: Userenv

ID: 1054

 

Det går inte all läsa domänkontrollantens namn på nätverket. (Ett oväntat nätverksfel inträffade ). Grupprinciper kommer inte att behandlas.

 

Funderar om det kan vara något med den här versionen av Windows jag har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft skriver på sina supportsidor att felet kan uppstå om man har gigabit-nätverkskort. Kan det stämma?

 

http://support.microsoft.com/?kbid=326152

 

Kolla annars i DNS-konsolen att din domän finns med under Forward Lookup Zones. Och som sagt, att din server använder sig själv som dns-server, i TCP/IP-inställningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag kör inget gigabitkort i nätverket, alla är 100/10 3com. Men jag ska testa att byta kort i Windows 2k3 maskinen och se om det löser något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

På servern kommer följande svar:

 

Server: localhost

Adress: 127.0.0.1

 

Namn: bluesky.local

Adress: 192.168.0.12

 

Om jag skriver det på en fristående dator i samma nätverk ger det:

 

Server: resolver1-sv-fo.skanova.com

Address: 195.67.199.3

 

*** resolver1-sv-fo.skanova.com can't find bluesky.local: Non-existent domain

 

Dock använder den fristående datorn andra dns-servrar än den maskin jag labbar med, om det ska ha betydelse.

 

Skulle det vara lättare för dig att hjälpa mig om du fick uppgifter för inloggning via remote desktop? Isf kan jag ordna det.

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-07 20:45:32 av laAndreas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du gör en ns på klienten, så frågar denne en dns hos telia...kolla villken dns som som är konfad på klienten..kolla så att den frågar ditt ad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är på själva servern du får felmeddelandet, eller hur? Då kan vi tills vidare bortse från vad den andra datorn har för inställningar.

 

Det är inte så att du har varit inne och petat på någon inställning, någon tjänst eller någon registernyckel som kan ha gjort att det rasat?

 

Du får nog felsöka på egen hand. Du kan slå på detaljerad loggning av uppstarten och se om du får någon ledtråd i loggen. Här står det hur man gör:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;221833

 

Annars finns det en massa tips på följande adress. De flesta handlar dock om folk som får felmeddelandet på klientdatorer ute på nätverket.

 

http://www.eventid.net/display.asp?eventid=1054&eventno=1393&source=Userenv&phase=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...