Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa partioner


lotusmoon

Rekommendera Poster

Du menar i hårddisken?

 

Använd ett enkelt program, t.ex. Partition Magic....Lätt att komma igång, läsa igenom häftet bara och lära sig grunderna. Resten greppar man medan man håller på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partition Magic, eller liknande program, är enbart nödvädningt om du vill ompartitionera en hårddisk där det redan finns partitioner med data på.

 

I XP tar man sig en titt i Diskhanteraren och utför partitionering och enhetstilldelning.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Detta låter som precis det som jag behöver hjälp med. Hur GÖR man det i XP? HAr en dator full med partitioner, och om jag vill ändra partitionantalet så antar jag att jag måste ha Partition Magic eller? SÅ nu vill jag kunna tilldela från de andra partitonerna till C. Hur gör jag snälla?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa partitioner?

Kanske även en med utrymme att svälja två partioners innehåll eller mer?

Då kan du flytta över dina data och sedan slå ihop de två partionerna...

 

Ett alternativ som tar en del tid och det krävs som sagt en hel del fritt utrymme. Fast å andra sidan kostar Partition Magic en del pengar även om det finns billigare alternativ, rent av en del gratis vill jag minnas. Fast kan man lita på att de verkligen klarar av det man önskar? Inte alls bra om hela processen stannar halvvägs.

 

Vill du slå ihop partitioner så kan enbart de som ligger bredvid varandra fysiskt på disken slås ihop.

 

Några visdomsord som kanske kan hjälp dig lite på vägen.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på Monshi's linje men jag drar det lite längre:)

 

Om man skall använda PM på en disk som innehåller viktiga data så måste man först göra en bkp av disken innan då risken för dataförlust inte direkt är försumbar. Om man ändå skall backa all data så ser jag liksom ingen vits med PM.

 

Om jag vill ändra partioneringen på en disk så brukar jag först backa alla partioner till en annan disk och verifiera. Partionerar och formaterar, sedan lägger tillbaka data. Okey det tar lite längre tid men då har jag oxså fått en felkoll av disken.

 

Men visst finns det tillfällen då PM är bra.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urk!

det här går inte alls bra! Troligtvis för att jag inte är en tekniker utan en animatör. Sitter inte alls på en XP, det är en Windows NT 2000. C är proppfull och därifrån verkar datorn jobba. Har en massa utrymme i de andra partitionerna som nu är backade (puh) och därför vill jag göra en enda partition av hela skiten! Kan inte ens öppna Photoshop nu. Not enough diskspace säger den (och talar om att C är full).

Japp! Har ni ngt förslag?

 

Kalleklove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

C: kan du inte ändra storlek på eftersom den är systemenhet du får istället frigöra utrymme på den. Det kan ex.v. göras genom att flytta växlingsfilen och kanske rensa temp-bilblioteken, avinstallera något gammalt stort (och ominstallera på annan partition). Kanske flytta något annat också...

 

Om du skapat backup på dina andra partitioner kan du slå ihop dem först om du så önskar.

 

Har du en sekundär disk i datorn är det en god idé att flytta växlingsfilen till denna eftersom det kan öka prestanda något.

 

Felet du får beror troligen på två orsaker om C: är full

* Växlingsfilen kan inte växa mer.

* Photoshop har inte utrymme nog att skapa temp-filer som krävs.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TAck igen!

Det låter som det exakta felet. Jag har slängt en del tråkiga program ur C och frigjort en hel del (kan du säga mig vilka mappar man ABSOLUT INTE ska slänga ngt ur?)

Sedan undrar jag vad växlingsfilen är för ngt och var den brukar ligga och heta?

Min dator är raidad. Har det ngn betydelse? Är det det du menar med en sekundär disk?

Du ser...jag behöver verkligen HJÄLP....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skall använda PM på en disk som innehåller viktiga data så måste man först göra en bkp av disken innan då risken för dataförlust inte direkt är försumbar.

 

Jo det är den enligt mitt tycke, försumbar alltså. Använt både Partion magic och numera Paragon magic utan några dataförluster överhuvudtaget. Men nu har jag ju inga data som gör att världen går under om de skulle förloras men faktum kvarstår att partitionering med nämnda program aldrig felat under 10 års tid. Däremot att använda fdisk och annat som är inbyggt i windows är inte att rekommendera för en glad amatör.

 

Och att med Partition eller Paragon ändra storleken på c-disken är lika lätt som att partitionera någon annan disk. Paragon magic och Partion magic finns att hämta på diverse sajter.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha!

 

Låter som jag behöver PM omedelbart!

Så då menar du att C kan göras större än vad den är idag? Alltså att jag kan öka på dess storlek, inte bara ta bort saker och frigöra dess faktiska storlek som den har idag?

 

kan det vara så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(kan du säga mig vilka mappar man ABSOLUT INTE ska slänga ngt ur?)

Ohh, det är är inte något man säger. Det finns några få saker du kan radera för hand:

filer du själv skapat.

Temporära filer, dvs de i dedikerade bibliotek för detta.

 

Resten bör du tabort enbart med hjälp av Windows avinstallerare.

 

 

Sedan undrar jag vad växlingsfilen är för ngt och var den brukar ligga och heta?

nu var det win2k vi pratade om så jag hittar den inte riktigt...

Men växlingsfilen är datorn "sekundära" minne som utnyttjas när inte alla program ryms på det primära minnet (RAM-minnet).

Du ställer in storleken och dess placering via kontrollpanalen - system.

 

Min dator är raidad. Har det ngn betydelse? Är det det du menar med en sekundär disk?

Vet du vad RAID är?

Om du inte vet vad sekundär disk är så undrar jag.

 

Den hårddisk där du har systemet är den primära, alla andra är sekundära kan man säga. Dvs har du en andra disk i datorn (som ej är med i RAID-gruppen) så kan du flytta växlingsfilen dit.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oh nej!

jag som redan har slängt en massa och haft skitkul! Åh RAID- har inte en aning, men vi struntar i den va?

Nä nu får jag nog ta mig en fika innan jag fortsätter....

Tack för snabba och kloka svar!

Fasen vad ni kan! Får jag återkomma sedan? Orkar du/ni?

 

Kalleklove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara vet vad man slänger så orsakar det oftast ingen skada. Men det gäller samtidigt att inte raderar filer som är viktiga såsom många filer under c:\windows samt filer som program installerat.

 

RAID - två eller flera hårddiskar som på ett eller annat sätt samarbetar med att lagra data. Ex.v. kan en disk vara spelglad, en exakt kopia, på en annan.

 

Sök på google och läs om RAID. Eller sök här inom eforum, det finns bra inlägg om RAID här.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt!

Jag ska kolla!

jobbar på här. Känns som jag håller på att uppfinna ngt nytt....

 

Ha det gott alla!

 

K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då menar du att C kan göras större än vad den är idag? Alltså att jag kan öka på dess storlek, inte bara ta bort saker och frigöra dess faktiska storlek som den har idag?

 

kan det vara så?

 

Nä så är det inte men att laborera med storleken på c-disken är inte märkvärdigare än att göra det med en icke systemdisk. Den fysiska storleken kan du naturligtvis inte göra någonting åt. Är den på t. ex. 200 Gb så är den. Men du kanske vill dela upp den på två eller flera partitioner och då går det bra även om det är systemdisken.

 

Trolla hade varit bra... :)

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen

kan det då vara så att min hd:s C är uppdelad redan? har förutom C, tre till partitioner, och att det som eg tillhör C numera heter typ. D????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara. Öppna lådan och se efter hur många hårddiskar du har. Har du bara en så ligger alla partitoner på denna hd.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen!

 

VAr finns Partition magic eller Paragon att hämta!

 

Har backat upp min dator och ska nu BLÅSA den. (Hur man nu gör det)

mvh LouiseO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAr finns Partition magic eller Paragon att hämta!

De kostar, men eftersom du har gjort en backup så behöver du dem inte.

Har backat upp min dator och ska nu BLÅSA den. (Hur man nu gör det)

Starta från XP skivan och välj att ta bort samtliga partioner.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...