Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Va det piper


Danne8

Rekommendera Poster

Hej, det här gäller min TV men hoppas att ni kan komma med lite hjälp i allfall, fick en snart 10 år gammal 33 tums tv som jag lämnade på reperation, funkar jätte bra nu men den piper väldigt mycket, först högt och sen lite lägre, men konstant, tror inte den pep så inom men har inte kollat upp det än med personen jag fick tv från. Någon som vet vad felet kan vara eller varför sådant pip uppstår, har pip på min andra tv oxå men då bara en liten stund ibland och inte störande. Har garnati på reperationen så de skulle ju kunna åtgärda det om det går att åtgärda sådanna här saker.

 

Någon kunnig om detta?

 

[inlägget ändrat 2004-11-05 14:38:04 av Danne8]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som piper är högspänningstrafon med stor sannorlikhet.

Om felet på TV var att dom bytt ut högspänningstransformatorn eller "kaskaden", "boosterdioden" (brukar få olika namn beroende på vem som man pratar med).

Det är den som levererar högspänningen till bildröret och även en del andra spänningsnivåer till TV'ns olika delar ("den där med sugproppen").

Ofta är den ifrån fabrik vibrationsskyddad med lack eller vax så att vibrationerna ifrån den skall dämpas, men om den har blivit utbytt så brukar inte reparatören komma ihåg eller äns tänka på att ge även den nya ett lack eller vaxlager (en del använder även kontaktlim) skulle tro att ditt pip kommer sig av den orsaken.

 

Feltrimmad horisontaloscilator kan också ge ljud ifrån sig men då brukar man se det direkt på bilden som tydligt visar störningar.

 

Om ljudet är störande skulle jag ta kontakt med service verkstan igen och be dom åtgärda problemet, det kan ju vara så att det inte pep hos dom men att transporten gjorde så att ljudet uppstod något dom snabbt kan konstatera och åtgärda i så fall.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter mycket rimligt ska höra med reperatören på måndag. när jag kollar på delarna som han bytt så är det tre st små "resistorer" som det står 16v på lite formade likt ett batteri (är säkert nåt annat men för mig ser allt ut som resistorer), och sedan en lite större sådan resistor som det står 35v på samt en plattare grej med tre ben, på den står det, BU 2525AF PHm 97 11, kan den här sista saken möjligen vara en sådan booster diod, kikade lite snabbt på internet men hittade inga bilder på sådana saker.

 

[inlägget ändrat 2004-11-05 18:04:11 av Danne8]

[inlägget ändrat 2004-11-05 18:05:00 av Danne8]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat fram pappret på vad reperaören gjorde;

Byte av defekta ellytar och linjeslutsteg samt omlödning av NAT och HS del.

 

Detta HS-del borde alltså vara högspänningstransformatorn eller?

 

Bra att vara lite säkrare på det här när man går tillbaka med tv:n

 

Tack på förhand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HS-del är samma som högspänningstransformator.

Beroende på ålder på reparatören eller vilken utbildning han fått så har högspänningen fått lite olika namn.

 

Booster-diod kallar dom riktigt gamla rävarna den delen som går upp till bildröret med sugproppen på, det beror på att förr så var den delen separat ifrån själva högspänningsaggregatet och bestod i ett antal dioder kopplade för att höja spänningen upp till bildröret ifrån en högfrekvent spänning i nätdelen, dessa dioder var kaskadkopplade, därför kallar andra det även för kaskaden, nu pratar vi rör-TV och straxt efter.

 

Nuförtiden (och för dom senaste 25 åren) är allt ihopkopplat till en enhet och kallas bara för högspänningstransformator.

 

Dom tre "resistorerna" plus en lite större är kondensatorer, det är det som han skrivit byte av elytar (elektrolytkondensator).

 

Den som hade tre ben och heter BU 2525AF är troligen en transistor, har för mig att BU beteckningen gäller transistorer och 2525AF är bara typbeteckningen på den.

PHm står för tillverkaren, har för mig att det står för PHILCO och m står för vilket land den är tillverkad i, skulle tro att det gäller Mexico.

 

Lite onödigt vetande, slut på föreläsningen. ;)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...