Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Grafikkort!?


stein82

Rekommendera Poster

Håller på att köpa ny dator, är inte så värst insatt i det? Nu har jag hittat 2 liknande datorer fast med olika grafikkort! Vilket av dessa 2 alternativ är att föredra? Ska ha min dator till lite allt möjligt typ "familjedator"! Spelar väl lite grann ibland!

 

GeForce 128MB FX5200

 

eller

 

ATI X300SE

 

Det ena är väl AGP och det andra PCI - E?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken det ena eller det andra är mycket att ha när det gäller spel, annars fungerar dom bra för rena kontorsgöromål, men om du nu ska välja något av dom så ta den med ATI X300SE då den är något bättre och en nyare modell.

Här kan du se lite av skillnaden mellan korten i olika tester:

 

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/powercolor-x300se_15.html

 

 

#Seppo

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Hu pass mycket påverkas dessa spelen? Går det inte att spela alls eller hackar det mycket?Är inte så värst insatt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att spela men du får dra ner på upplösning m.m, dvs du kan inte köra max på alla inställningar på kortet.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok! då lutar det nog åt X300. om man i framtiden skulle köpa ett lite bättre grafikkort som klarar dagens spel acceptabelt vad kostar dem då? 1000 kr? eller 3000kr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkorten kommer ner i pris då nya kommer in på marknaden, och gäller det dagens spel så skulle jag tippa på en drygt 2 tkr om ett år för att kunna få ett värsting pci express kort som i dagens läge kostar drygt 4000.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer ju.

 

Ville bara inflika lite om matcningen av komponenterna i datorn, dvs förhållandet mellan processor, mängden RAM och grafikkortet när det gäller spel.

 

Många datormodeller säljs med billiga agp-kort som FX 5200 eller billiga pci express kort som X300SE i grundutförande, förmodligen eftersom tillverkaren vet att de som är intresserade av spel kommer att byta ut det, men för de som inte är det måste datorn funka också, ett grafikkort måste finnas. Och då blir lösningen att sätta in det billigaste, då kan var och göra som den vill efter eget huvud. I de fallen innebär det ofta att datorn blir 'obalanserad' i grundkonfigurationen och underuttnyttjad i övrigt just för spel.

 

Så mitt tips är att testa datorn du köper med de spel du tänker spela, och se om du är nöjd med vad du får ut. Är det ok så är allt bra, annars finns uppgraderingsmöjligheter som t ex Geforce 6600 GT från strax under 2000 kr idag. Det är ett kort som med råge uppfyller kravet på att på att klara dagens spel acceptabelt. Men även kort som som bara ligger några hundralappar över tusenlappen, som de mer budgetinriktade Geforce 6600 eller Radeon X700, dvs budgetkort men ändå baserade på de nyaste grafikprocessorerna, skulle ge en dator med ex vis en Athlon64 3000+ och 512 MB RAM ett rejält lyft i spel jämfört med X300SE.

 

I väntan på att dagens värstingkort ska komma ner till samma prisklass kan de vara fullt gångbara alternativ:

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2238

 

/ m

 

[inlägget ändrat 2004-11-06 12:02:27 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok!

övrig konfiguration på datorn ser ut så här:

 

Intel® Pentium® 4 Processor 530 med HT teknologi (3.0GHz, 800MHz FSB, 1MB cache)

 

Intel® 915G Express chipset

 

160GB Hårddisk

 

1024MB Dual Channel DDR2 400MHz [2x512]

 

128MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X300 SE med DVI/VGA - TV-out via S-video port och dual monitor support

 

16x DVD+/-RW

 

plus 15" TFT och win XP för 9000:- är det prisvärt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är det nog, enda stötestenen är nog grafikkortet, men som sagt den håller för allmänna göromål och spel med inte för höga krav.

Allt annat är bra.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det verkar helt ok prismässigt.

 

Möjligtvis tycker jag när jag ser prisbilden på Buggy http://buggy.no-ip.com/ att en 17" TFT-skärm idag är mer prisvärd än en 15", och dessutom anser jag att Athlon64 är ett bättre val än Intel just för spel (fast just idag finns ju inte kombinationen Athlon64 och PCI Express, det dröjer några veckor till). Men det spelar ju mindre roll eftersom du inte primärt var intresserad av spel! :-)

 

Fast det är ju dock helt klart att X300SE kommer att vara flaskhalsen för grafiken, du har ju tom 1 GB RAM, så jag skulle nog lägga till ett par hundralappar i mellanskillnad - om möjligt - för att redan från början komma upp till 6600 eller X700-nivån, det skulle ge bättre balans.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen!

 

Detta kanske är en dum fråga!

 

Men om jag köper ovanstående dator som levereras med ett X300Se grafikkort (PCI - Express) alltså moderkortet klarar av pce express kort,kan jag då sätta in ett AGP kort om jag vill eller klarar inte moderkortet det?

 

tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, vad är AGP Express? Bara en beteckning som de använder för att förvirra lite för oss?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, vad är AGP Express? Bara en beteckning som de använder för att förvirra lite för oss?

 

Antagligen, deras lite konstiga egna uttryck för vanlig AGP slot anslutning.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...