Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Effektivaste Anti Spyware - Adware programmet.

CA

Recommended Posts

Här finns ju en del trådar där det frågas om vilket program som är bäst för att jaga Spy o Adware.

Jag summerade resultaten på denna sida:

http://spywarewarrior.com/asw-test-guide.htm

..där dom har gjort en aktuell och väldigt stor jämförelse mellan program av denna typen.

Som jag ser det så sopar Giant AS banan med dom andra. Men, man ser också att man inte kan vara det minsta trygg om man bara kör ett program. Nog för att Giant hittar mest, men det hittar ändå inte mycket av det som andra hittar...

Vissa program särskilt Mcafee och PestPatrol rapporterar ganska mycket fel. Dom rapporterar alltså filer som inte inte är spywares. Detta är inte bra då det kan skada ditt system om du tar bort allt programmet föreslår.

Jag har lagt upp en Capture på den summeringen jag gjorde, men för att se VILKA program du borde köra för att bli så trygg som möjligt, så gå till hemsidan ovan.

Summering: http://www.opinio.se/diverse/spyware_comparison.jpg

P.S. Jag har summerat de 10 första programmen av alla 20 testade. De 10 sista visade ändå inte bättre resultat...

[bild bifogad 2004-11-05 13:48:45 av CA]

[inlägget ändrat 2004-11-05 13:53:57 av CA]

640328_thumb.jpg

Som jag ser det så sopar Giant AS banan med dom andra. Men, man ser också att man inte kan vara det minsta trygg om man bara kör ett program. Nog för att Giant hittar mest, men det hittar ändå inte mycket av det som andra hittar...

Jag har kört Ad-Aware för att försöka avslöja och rensa bort spyware (se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?picture=ok&EntriesId=636418 ) men såg i din summering att Giant AS ( http://www.giantcompany.com ) skulle vara bra mycket effektivare. Synd bara att det till skillnad mot Ad-Aware kostar en massa pengar.

Undrar om Giant AS online är lika funktionellt som köpversionen?

Ingen aning faktiskt. Håller på o testa Giants trial version nu, verkar jäkligt effektivt alltså.... ska testa ett par veckor, kanske t.o.m. är värt att betala för en licens... annars blir det nog adaware igen, eller kanske spysweeper som jag aldrig testat. Eller bägge... eller varför inte allihop;)

[inlägget ändrat 2004-11-06 19:28:56 av CA]

Jag förhastade mig bestämt förut och tolkade texten på Giant-sidan som att man också kunde kolla datorn mer online, typ som hos Housecall.

Berätta gärna hur ditt test av trialversionen förlöper.

Måste man registrera sig med namn, epostadress m.m. bara för att testa?

• 1 month later...

Nu har jag testat detta program i några veckor.

Giant är helt klart effektivt, men ganska enerverande.

Det håller på att visa att den godkänner t.ex. ICQ att autostarta varje gång jag startar datorn.. Inga små notifikationer heller utan stora irriterande grejer som inte går att stänga av...

Det finns många funktioner som är bra för att skydda burken lite extra, men många av dom är ganska användarovänliga måste jag säga.

Har nu testat som sagt i några veckor.. Jag har kört Giant och Adaware parallellt och genom att köra dom mot varandra, t.ex. först kört Giant och se vad den hittar utan att ta bort något, och sedan köra adaware efteråt och se vad den hittar osv.. så har jag kommit fram till det enkla beslutet att det finns ingen anledning att betala för Giant när man kan köra adaware gratis. Jag tycker att Adaware dessutom hittar fler elakingar än vad Giant gör, och kombinerar nog hellre Adaware med t.ex. spybot.

Vad som är bra i Giant är att den hittar sådana saker som t.ex. VNC som du kan fjärrstyra datorn med, ger dig default valet att behålla den, men där du lätt kan ändra till att ta bort, om det skulle vara så att du faktiskt har blivit lurad att installera den. Adaware och deras policy är inte bra.. Den hittar inte alls sådana program som man som användare anses har VALT att installera. T.ex. gäller detta Hotbar.. Hotbar är värsta spy/adware programmet och går inte att avinstallera ordentligt... men där anser sig Adaware att det har man valt att installera och hittar det alltså inte alls.

Istället för att rensa i efterhand med antispyware program (som AdAware och Giant) så är det ju bättre att hindra spywaren från att installeras.

Jag hittar aldrig några skräpprogram i minna scanningar. Jag använder Spywareblaster och Spybot S&D (Immunisera) för att "mota Olle i grind".

Sen kan det ju iofs bero på mina surfvanor också att det inte kommer så mycket skit på mina datorer.

--

[Esc]

Jag har samma goda erfarenheter av de programmen. Vid enstaka tillfällen hittar A-a ngt, men det är inte mycket eller ofta.

Spywarewarriors som nämns i tråden är ett mycket bra ställe för den som vill förlovra sig om spy- och malware. Rekommenderas!

Det beror nog mycket på surfvanor, men även på om man vet hur man ska ställa in Internet Explorer för att uppnå en bra säkerhet, standardinställningarna tillåter ju alldeles för mycket.

Fast angående surfvanor räckte det ju häromveckan med IDGs webbplats för att få in skräpprogram.

IE-SpyAd är också bra för att lägga in en massa otrevliga webbplatser i Ej tillförlitliga platser så att de inte kan göra något.

Fast angående surfvanor räckte det ju häromveckan med IDGs webbplats för att få in skräpprogram.

Gjorde det? känns som jag har missat nånting här.

/Marcus

Jo fast jag klarade mig, trots att jag inte har Spywareblaster på jobbet eftersom jag inte får installera program på min dator här. Däremot så har jag ju exporterat alla icke-tillförlitliga platser som Spywareblaster lagt upp i registret åt mig, till min jobbdator som reg-fil

--

[Esc]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...