Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vilka grafikkort kan anslutas till Centrino?


Johan99

Rekommendera Poster

Hej!

har en massa bekymmer om grafikkort här i min okunnighet.

har nyss insett att alla grafikkort inte passar till alla datorer... ;o)

 

har en bärbar HP pavilion 4931:a med Intel Mobile 1,5Ghz, men utan grafikkort, funderar nu på att köpa ett för att även kunna spela nya spel emellanåt..

Vill ha nåt som täcker "det senaste" dvs directX 9 med vertex shader grejerna. Är detta ö-huvud-taget möjligt till en bärbar? har hört talas om mobile radeon X600 och sånt, men inte hittat en enda prisuppgift eller ställe att köpa det, och vet inte heller om det går att ansluta till min burk..

 

AGP, PCI och PCIexpres.. jag vet ju inte ens vad jag har för nåt inuti den.. hur kan jag ta reda på det? tips? HPs hemsida ger inte inte mycket, all produktinformation jag hittar om min dator är mer ytlig än så, typ av processor och minne sånt, men det räcker ju inte, jag har ingen erfarenhet av att installera hårdvara själv, men det borde väl inte vara omöjligt ändå tycker jag.. några tips? antingen på var jag kan få information eller på vad jag ska köpa vore jag tacksam för!

 

hälsar

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]men utan grafikkort[...]

 

Hur har du lyckats med det? Bärbara datorer har alltid ett med moderkortet nära integrerat grafikkort (i många fall integrerat i moderkortet och delar ramminnet som sitter på detta). Saknar du av någon anledning grafikkortet som HÖR TILL datorn skulle jag nog kontakta HP i ärendet.

 

Det är tyvärr inte lika enkelt att byta grafikkort på en bärbar som en stationär så jag skulle lägga ner tankarna på detta och istället sikta in mig på att byta ut hela datorn mot en med ett vassare grafikkort från fabrik. Det hårigaste som finns i produktion idag är Mobile Radeon 9800, med det kan du spela allt som går på en stationär med riktigt bra kvalitet. Även föregångaren MR 9700 duger och ligger kanske på en mer anständig prisnivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den här sidan http://www.hp.se/produkter/psc/models.asp?category_id=1&type_id=2&family_id=56321&audience=consumer&psc=yes&psc_category_id= står det klart och tydligt att du har Intel Extreme Grapics 2 kretsar inbyggda som använder upp till 64 MB av ditt internminne.

Jag tror inte du kan få in några andra kretsar utan det blir nog till att gå och köpa en ny dator som har det i sig från början.

Men, som sagt, grafikkretsar har du i din dator, sen hur långt de räcker för de nyaste spelen är en annan fråga.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha.. jag visste faktiskt inte det var så svårt byta grafikkort i bärbara datorer.. hm. hade jag ju velat veta tidigare iofs. Men den funkar till rätt mycket nu med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! tack så mycket. jag tittade bara på den amerikanska sidan , och den var det inte så lätt på alls!

 

att man inte kan byta dem är ju ett bekymmer. men jag köpte ju inte en bärbar för att maximal spelprestanda egentligen. strategin var mer att den behövdes för arbetet och så tänkte jag vänta med att uppgradera mitt gamla härke till stationära (den är hopplöst föråldrad, numera en så kallad "surf-dator" och word-dator (och lite civ2..)). den skulle bytas om typ 1,5 år eller så tänkte jag.

 

Grafiken i den här håller iofs för en del har jag märkt, men inget eget minne i dem som sagt. Anledningen jag ville uppgradera nu då jag trodde det gick var att EverQuest 2 står alldeles om hörnet.... och då tvivlar jag på att Intel extreme graphics 2 räcker ...... men om det inte går att uppgradera så går det väl inte antar jag.

 

Tack för infon i alla fall!

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det går inte. grafikkretsen är integrerade med moderkortet. I morgondagens bärbara datorer kommer det att gå att byta grafikkrets tacka vare en ny grafikport som ska börja användas i bärbara. Initiativet med denna port kommer från nVidia, tror jag, men ATi ska även stödja den.

Det blir även enklare för datortillverkarna då en ny grafikkrets inte innebär att man måste skapa ett helt nytt moderkort.

 

Tyvärr för dig, det går inte att byta.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...