Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som vet nått om ZX81


Xerx

Rekommendera Poster

Hejsan, hittade en gammal ZX81:a hemma hos mina föräldrar som min pappa hade till att styra en modelljärnväg med. Tror den hade 1kb minne men den här verkar vara utbyggd till 16kb.

Nu har jag några frågor angående den. Är en ZX81:a en Spectrum? Det står bara ZX81 på den. Kom den i så fall före Spectrum ZX eller är det en senare modell? Någon som vet någon bra sajt som är tillägnad den?

 

Mvh Gunnar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sinclair ZX81 var efterföljaren till Sinclair Spectrum. Proceccorn var en Zilog Z80. Z80 var en 8-bitars processor (samma som i ABC80) vilket var en jaääterolig processor att programera (helst med assembler). Den hade en interupthantering som var helt underbar. När IBM presenterade sin PC med Intel-processor tyckte man att det var ett jättekliv bakåt ur programeringssynpunkt.

 

Sinclar fick något av en kultstatus bland datorintresserade. I första hand modellen Spectrum med sina gummitangenter men även ZX81 är kultförklarad. Därför finns det massor med information på internet. Googal på Sinclair och ZX81. Det finns fortfarande program att hämta hem till den.

 

Lyckliga du som har en ZX81:a.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samoht skrev:

Sinclair ZX81 var efterföljaren till Sinclair Spectrum.

Detta påstående är VÄLDIGT fel!

 

Det är nästan anmälningsvarning...

 

 

°±°

 

[inlägget ändrat 2004-11-04 21:34:05 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber så mycket om ursäkt. Men om du 0x2A nu tycker att felet är så allvarligt att du vill anmäla så kunde du ju ha berättat att jag hade kastat om de båda. ZX81 presenterades 1981 och Spectrum presenterades 1982 så hade du ju för tråden framåt i stället för att bara gnälla.

 

Här går det att hitta mera info: http://www.nvg.ntnu.no/sinclair/computers/computers.htm

 

---/samoht

 

-------------------------------

To err is human but to really foul things up requires a computer!

 

[inlägget ändrat 2004-11-04 23:11:50 av samoht]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckliga du som har en ZX81:a.

 

Hmmm, det var oerhört länge sedan jag använde min, är det nån speciell anledning till att man ska vara lycklig över den? Bortsett från kultvärdet då :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera skäl:

 

- Om man vill lära sig hur en dator funkar är Z80 en utmärkt processor att börja med. Med rimliga insatser och och ett lagom mått av intelligens kan faktiskt komma väldigt långt om man utgår från Z80. Grundprinciperna är fortfarande samma även om processorn numera heter Pentium 4 eller något annat.

 

- Vill man programera så går det att åstadkomma väldigt mycket med en Z80 om man inte tror att en massa fönster på skärmen är en förutsättning för en dator och att man alltid måste ha högupplöst grafik med massor av färger.

 

- Tack vare kultstatusen så finns det en uppsjö av program ärr hämta hem från nätet. Både spel och nyttoprogram.

 

Glöm inte bort att när ZX81:an var aktuell så användes den även till ordbehandling där det nu är ett måstekrav med minst 3 Ghz-processor, 512 MB internminne, minst 1024x768 i skärmupplösning och en hårddisk på minst 120 GB.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen,

 

Ska ge mig på den hära lille jäkeln till dator nu. Tänkte mig kanske pröva på ett enkelt system för att slå av och på lampor vissa tider. Återkommer med rapport om hur det går. =)

 

/Gunnar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag vet en sak till...

 

ZX81 såldes bara på postorder, och i början bara inom England. Jag åkte själv till England 1981 för att köpa en, och drog från ställe till ställe (dator-shoppar var inte lika lätthittade då).

Jag ringde t.om företaget Sinclair och frågade om jag kunde komma och köpa en vid fabriken, det kunde jag inte. Bara postorder och ingen leverans till Sverige.

 

Jag fick aldrig någon ZX81... Det blev en VIC20 istället

 

/Jonteman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att någon av Sinclair datorerna såldes som byggsats?

 

Ja det stämmer, och framför allt i usa för en billig penning.

 

Hittade denna sida om Sinclair:

 

http://oldcomputers.net/index.html

 

och en länk däri som fortfarande i sommar sålde denna i byggsats.

 

http://www.zebrasystems.com/zebrasystems/zx81/index.html

 

 

#Seppo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...