Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ersättning för videobandspelare

Torve

Recommended Posts

Hej!

Jag spelar regelbundet (varje dag) in samtliga nyhetssändning på SVT2, SVT2, TV3 och TV4 (dom ligger olika i tiden så det funkar).

Idag löser jag det med en vanlig vhs-video, vilket funkar hur bra som helst. Där jag dagligen byter band.

Men om man vill göra en smidigare lösning med ett TV-kort och bra mjukvara, vad ska man kika efter då?

Eftersom man vill spara nyheterna ett tag, åtminstone en vecka så bör det finnas någon typ av arkiveringssystem. Så man inte få en massa filer med obegripliga namn blandade i en mapp.

Går det dessutom att välja vilket format det inspelade materialet ska sparas i är det ett plus. I händelse att man vill klippa i det inspelade materialet.

Det känns som det är mjukvaran som ställer till problemet.

Stort tack för er input!

Mvh Anders

En stilla fråga bara...

varför spelar du in ALLA nyhetssändningar, och tittar du på dem efter en vecka??

(Du kanske är utomlands i veckorna?)

mvh

Petter

Jag undrar precis samma sak som P3tter, varför spelar man in samtliga nyhetssändningar?

Hur som helst så kan jag klart rekommendera ett TV kort till denna uppgift. VHS band blir ju slitna på ett helt annat sätt än vad en digital inspelning blir.

Själv kör jag med ett Terratec Cinergy kort men vilket märke du väljer spelar egentligen inte någon roll. Det är ganska likvärdig kvalitet ändå på TV kort, iofs kanske det är annorlunda med digital TV kort vilket jag aldrig har testat.

Själv använder jag till mitt Terratec kort en programvara som heter Showshifter. Eftersom du bara ska spela in och inte använda andra HTPC funktioner så är kanske den här programvaran lite overkill, men om du även vill kunna pausa i TV program så kan jag rekommendera det (http://www.showshifter.com/). Man kan bland annat ställa in Showshifter att spela in program veckovis och dagligen vilket låter som något du efterfrågar. Filerna som skapas kommer då heta någonting i stil med TV programmet och ett löpnummer om jag inte missminner mig. Dock står det i gränssnittet sedan när TV programmet spelades in.

Går det dessutom att välja vilket format det inspelade materialet ska sparas i är det ett plus. I händelse att man vill klippa i det inspelade materialet.

Yes, det är bara att välja vilket filformat du vill köra, det är nästan bara hårdvaran som sätter gränser faktiskt.

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

Ett kort som tex. PVR-350 spelar in i en mpeg2 ström som du lätt kan arbeta vidare med. problemet är att det går åt ganska mycket hårddisk, 1GB ~30minuter.

Mjukvara för att spela in med finns det i massor, oftast följer det med mjukvara till korten som klarar av det du vill. själv använder jag "mediaportal" till min PVR/HTPC.

Mediaportal ser jäkla intressant ut måste jag säga!! Enligt FAQ ska den klara av Timeshifting men än så länge verkar den sluta timeshifta då man går ur TV modulen. Använder du timeshifting? Tycker du att det fungerar bra?

hrrmm, jag ska nog ladda ner den här och testa då jag kommer hem!

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

intressant som sagt.

men - v 0.0.0.12

mmhhh

Får väl lov att testa och se vad det är.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...