Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varifrån kommer alla dessa filer?


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag scannar min hårddisk med Norton antivirus 2002 så går den igenom tiotusentals filer i en mapp som ligger i sökvägen:

 

C:\Documents and Settings\Dan\Lokala inställnigar\Temporary Internet Files\Content.IE5

 

Det tar säkert 25 minuter att söka igenom alla undermappar (med namn typ. 05Q70DYB) i denna mapp. Men vad är det för filer som ligger här. Mappen syns inte i utforskaren och jag har ställt in IE 6.0 att tömma temporära internetfiler vid stängning av webbläsaren.

 

Jag kör XP med SP2.

 

Mvh

Dan

 

[inlägget ändrat 2004-11-03 20:49:18 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett dolt filarkiv. Du kan läsa mer om det här:

http://www.dotcomjunkies.com/members/m/MP_Tech_Resource/ie_temp_delete.shtml

 

Kolla under rubriken:

"IV. MS-DOS Methods For Deleting Temporary Internet Files, Including Index.dat" så får du veta hur du tar bort dessa filer.

 

Ett tips omdu har bredband:

Minska storleken på lagringsutrymmet för temporära filer i Internetinställningar drastiskt (2 - 10 MB). Eftersom förbindelsen är så snabb så förlorar du inte särskilt mycket på att ha ett litet utrymme för tempfiler. Speciellt inte om du surfar runt på väldigt många olika sidor.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, men jag trodde att alla temporära internetfiler gick att radera från webbläsaren under "Internet-alternativ". Men tydligen tas inte allt bort den vägen. Eller så är det något arkiv som finns kvar sedan gammalt. När man uppgraderat webbläsaren kanske sökvägen till de temporära internetfilerna har ändrats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv undrat över detta, om man skriver in %temp% i explorer rullgardinen så får man ju upp alla temp mappar. Kan man utan risk polcka bort allting (gjorde så en gång och tyckte jag fick problem med att datorn plötsligt la av och startade om.

Kemono

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i Internetalternativ, fliken Allmänt trycker på Inställningar - Visa filer så kan du se vilka temporära internetfiler som din nuvarande webbläsarversion har i alla fall (du kan rensa dem därifrån också), men inte ska mappen för dem ändras pga en uppgradering. Det är inte så att du har flera konton så att Dan inte är det som du har ställt in IE för?

 

För att se mappen i Utforskaren får du ställa in Mappalternativ - Visning så att du ser dolda filer, operativsystemfiler och systemmappar.

 

Att IE inte bryr sig om vad du har ställt in förvånar mig inte tyvärr. ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska i princip kunna ta bort alla filer där, men det är klart om du tar bort en fil som ett program använder sig av så kan ju det programmet bli lite förvånat och göra konstiga saker. Jag brukar bara ta bort filer som inte har använts senaste dygnet eller så för att undvika just det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rensat enligt det förslag du ger Cecilia men ändå finns det tydligen kvar en massa filer. Jag har inte heller ställt in IE för något annat konto än Dan. Lite mystiskt är det onekligen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det du ser i Utforskaren överens med Norton då?

Och på vilket sätt skiljer sig det från inifrån Internetalternativ - Inställningar?

 

Enligt den där länken från samoht så behöver du kryssa i Ta bort allt offlineinnehåll i fönstret som kommer fram när man trycker på Ta bort filer... också för att det ska tömmas bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt två sökvägar för temporära internetfiler i utforskaren, dels..

 

C:\Documents and Settings\Dan\Lokala inställnigar\Temporary Internet Files

 

och dels..

 

C:\Documents and Settings\Dan\Lokala inställnigar\Temp\Temporary Internet Files\Content.IE5

 

medan i Norton stod det ju..

 

C:\Documents and Settings\Dan\Lokala inställnigar\Temporary Internet Files\Content.IE5

 

som sökväg (dvs inte exakt som någon av ovanstående). Det här är ju verkligen snurrigt. Möjligen är den första sökvägen ett alias för den andra eller nåt???

 

Hursomhelst så hände det saker när jag markerade att Ta bort allt offlineinnehåll. Det rasslade ett bra tag i hårddisken i alla fall så det var tydligen en massa filer som var sparade som offline. Jag hade missat det. Tack för tipset. Vad är det som styr vad som hamnar där egentligen? Jag har aldrig explicit angett att jag vill spara något som tillgängligt offline vad jag vet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om varför du har två mappar för Temp.Internet Files och hur det hänger ihop med Norton. Jag har ingen i Temp-mappen i alla fall.

 

Markerade för Offline kan Favoriter vara. Ordna favoriter, klicka på en favorit och se om Rutan Gör tillgänglig offline är ikryssad.

 

Sedan finns det Verktyg - Synkronisera - Inställningar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...