Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sampling

squarehead

Recommended Posts

squarehead

Jag har en stereoanläggning som jag brukar koppla till datorn, eller rättare sagt en dator som jag brukar koppla till stereoanläggningen. =)) (Stereon sätter jag på första plats.) Hursomhelst, ibland får jag för mig att sampla från stereon. Jag kopplar en av kassettdäcksutgångarna ("REC") på förstärkaren till linjeingången på ljudkortet. Det fungerar utmärkt. Men när jag stänger av datorn händer något underligt med stereon (om jag t ex spelar en CD). Den börjar plötsligt spela som om ljudet klipps (distorderat). Effekten blir mer framträdande ju längre man lyssnar. Det låter inte alls bra. Men om jag sätter på datorn igen eller helt enkelt rycker ut signalkablarna mellan datorn och stereon så blir ljudet bra igen. Nu undrar jag vad som åstadkommer detta fenomen... Någon som har någon idé? Är det ljudkortet eller förstärkaren? Signalkablarna är ganska långa, ca 10 meter. Kan det ha något med saken att göra? Frågan gäller alltså bara sampling - ljud från stereon till datorn. Åt andra hållet fungerar det perfekt.

En annan grej som jag stör mig på är att mitt ljudkort, Soundblaster 16, har så låg utsignal. Man måste ju dra upp volymen i Windows till max för att signalen (knappt) ska nå upp i samma styrka som radion t ex. (Det var skillnad på Amigan!) Varför är det så här? Och finns det ljudkort som har "normal" utsignal? Det kanske rent av är mitt ljudkort som är onormalt (?).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...