Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket språk?


irven

Rekommendera Poster

Hejsan, jag hade tänkt börja lära mig asp.net, men jag hajjar inte riktigt det där med språkvalena. Jag har tidigare programmerat lite i c++ men vad jag har förstått kan man inte använda det till allt i asp.net.

Jag vill köra med samma struktur överallt och språket ska förstås klara allting jag företar mig. Så snälla berätta lite om hur det funkar med de olika språken i asp.net och vilket språk ni tycker är det mest överlägsna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

I .NET spelar det egentligen ingen roll vilket språk du använder. Du programmerar mha .NET Framework, som är ett gigantiskt klassbibliotek likt det i Java. Språken skiljer sig endast syntaktiskt, knappt märkbart semantiskt. Använd det språk du känner dig mest bekväm med. Har du kodat C++ tidigare är troligen C# det språk du kommer igång snabbast med.

Ett litet aber bara - använder man C# får man inte lika mycket gratishjälp i Visual Studio .NET som om man använder VB.NET. Detta därför att beta-testarna som använder C# helst ville koda själva istället för att få en massa automatgenererad kod. Frånsett det spelar det alltså ingen roll vilket språk du använder.

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...