Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förnyelse av domännamn fungerar ej... byte fungerar ej... vad göra?


Threedesigner

Rekommendera Poster

Threedesigner

Hej. Jag har problem med 99kronor och nameghost.

 

Förnyelse av domännamn fungerar ej(fel på sidan med betalning...

byte fungerar ej (expiration date passed)...

vad göra?

 

Supporten svarar inte.

 

När släpps min domän till allmän försäljning?

Kan jag forcera ett byte till någon annan?

 

 

Hoppas på svar.

/Hans

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för domän?

Om du äger domänen behöver du ALDRIG använda 99kronor för att göra någonting med den.

 

Tillvägagångssättet är lite olika beroende på om det är en .se, .nu eller en .com/net/org. Berätta vilket så ska vi nog kunna hjälpa dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Threedesigner

www.idesignprojects.com

 

Jag har ägt domänen men den har förfallit ( har inte kunnat betala in för förnyelse (pga en kass hemsida hos nameghost).

 

Creation date: 29 Sep 2003 10:29:54

Expiration date: 29 Sep 2004 10:29:54

 

 

Jag har ställt frågan om byte till en annan registrator, svaret blev:

The Registry prohibits expired domains to be transfered. You will need to renew the domain at the current registrar, before you can transfer it.

 

Supporten till www.nameghost.com är samma som 99kronor.com. Surt!

 

 

/Hans

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att domänen har status "Locked", det gör det hela lite svårare. Om uppgifterna om dig som ägare stämmer (vilket man får anta) så borde det dock inte vara omöjligt om än jobbigt.

 

Strunta i nameghost, de har så vitt jag kan se inte med saken att göra.

 

Jag skulle göra en av två saker (eller bägge):

1. Kontakta det registry som 99kronor/nameghost använder (http://www.enom.com/ ) och förklara situationen, Det finns en chans att du kan få ett konto hos dem där du kan förnya domänen.

2. Kontakta någon svensk BRA operatörs supportavdelning på telefon och fråga vad du har för möjligheter att komma runt det. Om de vill ha dig som kund borde de kunna hjälpa dig. Mitt förslag är Loopia, det kan hända att de vill ha ett par hundra eller nåt för jobbet men det kan du ju ta ställning till när du vet om de kan hjälpa dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara de inte skickar mail till den administrativa kontakten...

 

Vilken kontakt "smäller högst" när det blir bråk om en domän? "Registrant contact", "Administrativ contact", ...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara de inte skickar mail till den administrativa kontakten...

Jo det kommer de att göra. Vid ett byte av registry får ALLA kontakter informationen.

 

Vilken kontakt "smäller högst" när det blir bråk om en domän?

Ingen smäller högre än någon annan. Kontakterna är just kontakter. Det enda som spelar roll är ägaren. Fördelen med att vara vän med de som står som kontakter är att man sällan behöver göra lika mycket administrativt arbete för att visa att man är ägaren om alla kontakter håller med om att det är ok. Annars händer det att man måste skicka ett brev med firmans brevpapper till registryt (eller nåt annat fånigt som inte tillför någonting mer än att amerikaner tycker att det bevisar vem man är :-)

 

I det här fallet borde det primära vara att förlänga domänen, det ska inte vara något problem att göra hos det registry som har hand om den (se tidigare svar). Det är ungefär som att gå till banken och sätta in pengar på någons konto, eftersom ingen blir drabbad om man är "elak" och sätter in pengar så bryr de sig inte om ifall insättaren är samma som kontohavaren.

[inlägget ändrat 2004-11-02 11:40:44 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(ok i det här fallet är det väl bara frågan om att betala in mer pengar så det lär ju inte vara något problem)

 

Vad jag tänkte på var om den ena kontakten säger "javisst" till t ex byte av registrar och en annan kontakt säger "nej". Jag har bestämt för mig att det är den administrativa kontakten som "gäller"?

 

Eller om man uttrycker det så här - vem kan ändra saker som t ex namnservrar? Räcker det med att skicka ett brev tryckt på flashigt brevpapper med aftonbladets logga på för att peka om aftonbladet.se till "mig"?

 

Och om alla kontakter är lika mycket värda, vem definieras då som ägaren?

[inlägget ändrat 2004-11-02 12:05:16 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tänkte på var om den ena kontakten säger "javisst" till t ex byte av registrar och en annan kontakt säger "nej". Jag har bestämt för mig att det är den administrativa kontakten som "gäller"?

Ägaren äger domänen. Det blir omständigare men han smäller alltid högst.

 

Räcker det med att skicka ett brev tryckt på flashigt brevpapper med aftonbladets logga på för att peka om aftonbladet.se till "mig"?

Du får nog vara beredd på att vitja Aftonbladets brevlåda varenda dag tills du fått det brev du förväntas svara på osv. Exakt hur man löser det beror lixom på var problemet ligger, om problemet är att man har fel adress och en trasig ISP så lär man knappast lösa det med brev eller mail. Det finns inte ett sätt att lösa sådana problem på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägaren äger, jo naturligtvis, det fattar jag också. :)

 

Vad jag är ute efter är om ägaren definieras i det data som hör till domänen? Om jag tolkar dig rätt kan det i princip stå vad som helst i domändatat, vem som är ägare till domänen och också har slutgiltiga rätten att ändra det data som finns för domänen bestäms alltså på annat vis?

 

Sist jag bytte registrar för en domän var det såvitt jag kommer ihåg bara den administrativa kontakten som fick chans att godkänna bytet, det är därför jag undrar om det blivit någon ändring på det eller om de gjorde fel eller kanske bara chansade på att ingen skulle opponera sig.

 

Den registrar jag bytte TILL skrev också att de kommer att kontakta just den administrativa kontakten (ingen annan) "så se till att mailadressen fungerar". På det viset tycker jag den administrativa kontakten har större betydelse än de övriga. Kanske en mer praktiskt än juridisk betydelse, men ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag är ute efter är om ägaren definieras i det data som hör till domänen?

Ja, det finns Registrant Contact, Administrative Contact, Technical Contact, Billing Contact. Där Registrant Contact är att betrakta som synonymt med "ägare". De andra är typiskt den som har hand om det (i sin roll som anställd, konsult eller motsv), den som ska ha fakturor samt teknik-nisse som kan fixa DNS-fel och annat kul.

 

I det här fallet är ju ingen av kontakterna att betrakta som giltiga, förmodligen svarar de inte ens på mail eftersom han lagt ner verksamheten och om de vägrar så gör de fel och då faller man också tillbaka på ägaren.

 

Ett annat alternativ (eftersom chansen inte är jättestor att någon plockar just det namnet) är ju att helt enkelt vänta på att det släpps eller helt enkelt ta .se-varianten och vara nöjd.

 

[inlägget ändrat 2004-11-02 13:46:54 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...