Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det vettigt med en hårddisk på 250 GB i en part


bmhson

Rekommendera Poster

Hej

Jag blev tillfrågad vad jag tyckte om ett hempcpaket som en bekant funderar på att köpa. Det var en multimediadator med en 250 GB stor hd.

Vid förfrågan fick hon veta att dom inte kunde partitionera den, men det kunde hon ju göra själv när hon hade fått hem PCn..

Fast dom rekommenderade det inte, för hårddisken fick kortare livslängd då.

Är det verkligen vettigt att ha en hårddisk på 250 Gb i en partition

 

Hur enkelt är det för en nybörjare att själv partitionera den? Hon köper ju ett paket med rätt många program installerade, förutom OP och Office även Adobe Photoshop Elements och dito Albumprogram, brännarprogram mm.

 

Jag vet att det finns ett program som heter partion. magic eller något liknande, men hur enkelt är det att använda för en "nybörjare"?

 

Jag brukar "predika" att man ska ha programmen på en partition och minst ytterligare en partiton för övrigt, Dokument, bilder etc , för om windows kraschar förlorar man ju inte allt i så fall.

 

Synpunker önskas[/

 

[inlägget ändrat 2004-11-02 00:05:22 av bmhson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

How to partition and format a hard disk in Windows XP

http://support.microsoft.com/?kbid=313348

 

 

Det är även bra för prestandan vid start att ha en "liten" boot partition

http://www.microsoft.com/whdc/system/winpreinst/ntfs-preinstall.mspx

 

 

MEN, det är betydligt smidigare att bara ha en stor. tro mig, hur mycket du än säger till folk att inte lägga saker på C: kommer den alltid att fyllas, och då måste du ditt o flytta runt eller använda partion magic.

 

Att hårddisken skulle få kortare liv av att vara partionerad är bull.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast dom rekommenderade det inte, för hårddisken fick kortare livslängd då.
Jag vågar påstå att det inte finns någon som helst sanning i det.

 

Programmet Partition Magic har ett grafiskt gränssnitt, och så länge användaren har ett hum om vad denne vill göra så bör programmet inte vara svåranvänt.

 

Det finns förstås alltid en risk att något går fel under partitioneringen vilket kan leda till att existerande filer kan försvinna. Jag har dock aldrig råkat ut för det.

 

Är det verkligen vettigt att ha en hårddisk på 250 Gb i en partition
Jag tycker att det är vettigt att ha hårddisken i olika partitioner, varav en endast är ämnad för windows och program. Det underlättar ju [möjliggör] en riktig [fullständig] systemominstallation vid behov.

 

Har man allt på en enda stor partition så kommer man aldrig kunna göra en fullständig ominstallation [så länge inte hela partition inte kan formateras]...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-11-02 00:59:46 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar "predika" att man ska ha programmen på en partition och minst ytterligare en partiton för övrigt, Dokument, bilder etc , för om windows kraschar förlorar man ju inte allt i så fall.

 

Jag väljer hellre en separat mindre disk (80-120) GB för Windows, program etc. Och en annan större disk för dom egna filerna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar "predika" att man ska ha programmen på en partition och minst ytterligare en partiton för övrigt, Dokument, bilder etc , för om windows kraschar förlorar man ju inte allt i så fall.

Du förlorar ingen data om Windows kraschar men det är enkalre att formattera om när OS och program ligger på en annan disk (eller partitation) än datafiler som dokument och liknande.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper en Dator brukar man ju få med en återställnings cd om något skulle gå fel. Om man kör den hur skulle det funka om man gjorde en partition och lägger in den på C: Skulle det funka eller gör återställnings cd att partionen försvinner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta återställnings-CD raderar det som finns på C: och installerar om det. Antingen genom att kopiera in alla filer så som de var från början (ovanligt numera) eller att göra en ominstallation av Windows och sedan ev. förinstallerade program.

 

Om du har partitionerat om disken och placerat en del på D:, E: o s v ska det alltså gå bra att installera om allt från början med de medföljande skivorna. Jag har gjort den manövern med en Dell Dimension 2400 som fick en ny hårddisk (p g a missljud i den gamla) och det fungerade bra.

 

Att installera om allt på hårddisken med jämna mellanrum är iofs ett sätt att hålla datorn fräsch längre, men alla uppdateringar av programvaror som måste tankas hem från nätet o s v gör att det är ganska tidsödande. Det viktigaste är att man kör regelbunden backup (på CD-R eller DVD-R) så att det finns en chans att hämta tillbaka förlorad information. Har man en bra backup-rutin räcker det med en partition - om man bortser från prestandabiten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer hellre en separat mindre disk (80-120) GB för Windows, program etc. Och en annan större disk för dom egna filerna.
Frågan är om det inte är slöseri med utrymme att ha en hel "mindre" hårddisk på 80-120 GB för windows...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att hela hårddisken på 250 GB är en partition, när den levereras.

Din fundering om att det vore bättre om användaren själv var tvungen att lära sig något håller jag med om, men åtminstone förra hempcpaketet levererades med alla ingående program installerade. Jag har varit hemma hos en kompis, som köpte det och alla programskivor låg kvar med plast runtom!

Tack för dina synpunkter i alla fall.

 

[inlägget ändrat 2004-11-02 18:53:15 av bmhson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla som har engagerat sig och delat med sig av sina erfarenheter. De flesta är överens om att det där med att hårddisken skulle få kortare livslängd är rent nys och de flesta stöder min uppfattning att det inte är helt fel med flera partitioner.

Poäng till de flesta.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej alla!

Jag är ny här. Äntligen har jag hittat ett forum där man kan få kontakt med folk som bryr sig!

 

....NEJ det är inte vettigt med dessa stora partitioner .... !!!

 

Jag har förlorat en massa scannade bilder som ligger i den förbannade sökvägen mina dokument\my scans, och när operativet dök så gick det inte att komma åt dem, XP har visat sig vara väldigt stabilt, det tog ett halvår innan kraschen kom, så man blev invaggad i en falsk säkerhet.

 

Finns det NÅGON som vet hur jag kan rädda filerna?????

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Gammal tråd flyttas till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...