Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ad-Aware


pyrsson

Rekommendera Poster

Hej.

Fick problem med min "Ad-Aware 6" häromdagen.

Jag skulle uppdatera och filen stannade på 5% FÄRDIG!

 

Samtidigt fanns ett meddelande att det var fel på filen eller "corrupt".

Det enda att göra var att skriva över programmet med "PCFA:s" skiva, annars gick det inte att köra. Samma procedur igen, samma resultat.

 

Problemet var att PCFA.s Referensfil var från våren 2003!! (bra uppdaterigar?) Den var från det senaste numret.

 

Alltså uppdaterar jag till "AD-Aware SE Personal" via nätet och voila.

 

Nu får jag börja från scratch och scanna många gånger för att få in

spionprogrammen i Karantänen.

Originalprogrammet finns kvar och min fråga är:

 

Om möjligt och hur, kan jag föra över loggfilerna från AAW6 till Karantänen i AAW-SE, och fungerar detta så att jag slipper scanna så mycket?

 

Jag är novis på datorer och kan någon begripligt och detaljerat ev. förklara detta för mig?

 

Jag uppdaterar ALLT dagligen och har kört "Symantecs" testprogram

så någon skit finns tydligen inte.

 

Jag tackar Alla på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall som helst var det bra att du övergick från Ad-aware 6 till SE, eftersom supporten med nya referensfiler för Ad-aware 6 upphör i och med den här veckan.

Nu får jag börja från scratch och scanna många gånger för att få in

spionprogrammen i Karantänen.

Var finns spionprogrammen? Menar du att de finns kvar i karantänen för Ad-aware 6 eller någon annan mapp på din dator?

 

Om de finns kvar i karantänen för Ad-aware 6, så har du väl vid det här laget upptäckt om du har lagt något i karantänen som du vill ha kvar och då är det väl synnerligen lämpligt att ta bort karantänfilerna, i första hand inifrån Ad-aware 6 eller i andra hand från Utforskaren.

 

Är de i någon annan mapp så är det väl bra att du nu har den nya Ad-aware och får din dator rensad.

 

Bra att du uppdaterar flitigt. :thumbsup:

 

Men det finns inget program som upptäcker allt så man kan inte säga att Symantecs testprogram (vad det nu är) kan ge klartecken för din dator.

 

Hoppas detta är till någon hjälp, det var lite svårt att veta precis vad du menar, så fråga gärna mer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia.

Jag är som sagt novis.

Alla spionprogram som lägger sig som Infected brukar jag

bocka för i vänstra rutan, och remove sedan hamnar de i karantänen.

 

Jag trodde att alla program som låg i karantän skyddade nya av samma sort att dyka upp.

Mao skall inget ligga i karantänen?

 

Jag gjorde så på AAW-6 och fick sällan in några spionprogram.

Jag har ett 50-tal liggande i AAW6.

 

Skall jag slänga hela den gamla versionen i papperskorgen, eller avinstallera hela programmet som inte finns i Kontrollpanelen?

Räcker det att slänga karantänfilerna?

 

Jag installerade AAW-SE utan att ta bort AAW-6.

Hur använder jag Kontrollpanelen eller Utforskaren för detta?

Mvh

 

[inlägget ändrat 2004-11-02 13:35:29 av pyrsson]

[inlägget ändrat 2004-11-02 13:42:17 av pyrsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att alla program som låg i karantän skyddade nya av samma sort att dyka upp.

Det tror jag inte stämmer utan skyddet mot otrevliga program finns ju inbyggt i Ad-aware men då måste man ju köra Ad-aware för att det ska kunna hitta otrevligheterna.

 

Karantänen funkar som en säkerhetskopia, så att du kan backa i fall Ad-aware skulle råka ta bort en fil etc. som egentligen inte är något problem. Det kan ju hända att ett bra program liknar ett otrevligt så mycket så att Ad-aware tror att det är t ex ett spionprogram.

 

Att du sällan får in några otrevligheter beror nog på att du surfar på ett vettigt sätt och skyddar din dator bra (hoppas jag).

 

Om Ad-aware 6 fortfarande går att köra så kan du ta bort karantänfilerna inifrån det programmet.

 

Om Ad-aware 6 inte finns kvar i Kontrollpanelen - Lägg till och ta bort program, så kan du nog bara ta bort den mappen (kolla bara att de två programmen ligger i olika mappar så att du inte råkar ta bort SE också).

 

Hoppas det har blivit lite klarare nu!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Nu fick jag bort skiten och så får vi se vad framtiden bär i sitt sköte.

Jag har ju bara levt i 54 år:)

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...