Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lagligt annonsera via spyware?


pudenda

Rekommendera Poster

Hej, jag fula mig förut och får nu betala priset med lite sköna spyware popups som alltid ligger i bakgrunden. Döm om min förvåning när det visar sig att svenska företag annonserar på dessa.

Tex Fortum.

 

Kan man göra något åt detta? Är detta verkligen lagligt, att Fortum gör så här menar jag?

 

Det vore ju kul att ringa till deras marknadsavd. och ta fram notstället...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tänkbar förklaring är att de använder ett programm som heter messenger (ingår i MS windows) Sök på messenger i eforum, det finns många trådar om hur man stänger av det.

 

Att använda tex mozilla eller firefox som webbläsare ger också en viss kontroll.

http://www.mozilla.org

 

Firewall&router Clark Connect

wks Mandrake 9.2, Slackware 9.1

för jag fick starta om en gång för mycket, spel W98SE

http://www.seattleweekly.com/features/0422/040602_news_microsoft.php

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Spyware i sig (om användaren inte samtyckt till installationen) tycks vara olaglig i enlighet med paragraf 18 i sjätte kapitlet, lag (2003:389) om elektronisk kommunikation.

 

Men att *annonsera* på "spyware popups"?? Och är inte "spyware popups" på något sätt "contradictions in terms"?

 

Förutsatt att det är "ett adresserat eller på annat sätt individualiserat elektroniskt meddelande" som "kan lagras i nätet eller i mottagarens terminalutrustning tills mottagaren hämtar det" så kan man grotta lite i Marknadsföringslagen (1995:450), men jag misstänker att detta inte är fallet här.

 

Men även om det är lagligt så kan du naturligtvis ringa upp dem och meddela din åsikt, och om du händelsevis är kund till dem (gällande något annat än el-nät = el-leverans) så kan du ju - om du anser detta vara skäl nog att lämna dem - berätta det för dem. Vilket de är stora nog att ge blanka katten i (för du har inget stålverk hemma antar jag).

 

 

Edit: Strök ett olyckligt "inte"

[inlägget ändrat 2004-11-01 23:09:14 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...