ed73 Posted November 1, 2004 Share Posted November 1, 2004 Jag jag har 2 tabeller ! -tblutlånade- filmrefID persrefID -tblperson- ID namn Jag vill få ut alla namn från tblperson som inte förekommer i tblutlånade.persrefID. Alltså, förekommer dom i tblutlånade så ska dom ej visas. Har provat olika varianter och nästan lyckats men forfarande ej 100% rätt. Någon som kan hjälpa till ? Tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erki Posted November 1, 2004 Share Posted November 1, 2004 Först av allt Korsposta inte, risken är större att folk struntar i att svara än att du får ett svar. De flesta här följer inte bara ett forum. Till saken. SELECT tblperson.Id, tblperson.namn FROM tblPerson LEFT JOIN tblutlånade ON tblperson.Id = tblutlånade.persrefID WHERE (((tblutlånade.persrefID) Is Null)); [inlägget ändrat 2004-11-01 17:17:31 av Erki] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Ahlkvist Posted November 1, 2004 Share Posted November 1, 2004 En alternativ lösning: [color="#0000ff"]SELECT[/color] * [color="#0000ff"]FROM[/color] tblPerson [color="#0000ff"]WHERE[/color] id not [color="#0000ff"]IN[/color] ([color="#0000ff"]SELECT[/color] persrefid [color="#0000ff"]FROM[/color] tblUtlånade) Vet inte helt säkert, men det känns som att min approach är mer effektiv, eftersom bara ett del-resultat skapas i minnet, istället för med join-approachen, då ett resultat måste skapas som sedan filtreras. Men jag kan ha fel. Prova dig fram så ser du vilken som är snabbast. De båda borde iallafall funka exakt likadant. -- Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ed73 Posted November 2, 2004 Author Share Posted November 2, 2004 Tack för hjälpen ! Det funkar finnnnnnt nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.