Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markera om kontot är avstängt...


[Esc]

Rekommendera Poster

Det händer, men inte ofta att kontnon stängas av på eforum. Det kan vara intressant att få reda på det i användarinfon.

 

Ta t.ex vår gamle vän CJ Björkdahl som har varit avstängd länge (//eforum.idg.se/popup/userinfo.asp?UserId=26909)

 

Sedan har det varit en diskussion här under förmiddagen om Ceemo-kontont är avstängt i en MLM-tråd (//eforum.idg.se/popup/userinfo.asp?UserId=57482).

 

En liten rad om att kontot är avstängt i användarinfon kan du kanske ordna Erik?

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*äsch*

*äsch*

 

*ointressant för andra än moderatorer*

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
En liten rad om att kontot är avstängt i användarinfon kan du kanske ordna Erik?
Jag har inte möjlighet att lägga in detta just nu. Men om det är fler som vill ha funktionen så kan jag lägga in det i att göra listan.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter som en vettig funktion. Jag röstar för!

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas "miljontals" användare som inte längre använder sina konton. Kanske borde man göra som hotmail och ha någon "rensningsfunktion" som rensar oanvända konton (konton som stått stilla) efter en tid? Det är ju enbart förvirrande med alla dessa inaktiva konton, när man kollar..

 

Banker, bensinbolag etc. etc. brukar ju radera konton efter ett tags inaktivitet. Själv fick jag nyligen ett brev från statoil att kontot avslutats pga. inaktivitet. Jag hade till och med glömt att jag hade konto på statoil.. hehe..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med gamla konton har varit uppe förr. Har för mig att svaret varit att man kan inte radera dem eftersom då raderas även de inlägg som skapats med kontot.

 

Att inaktivera kontona - vilken poäng har det? Det frigör inte något användarnamn och ger ingen fördel för oss som är aktiva.

 

Men visst, kanske man skulle frysa en del av Eforum, låt oss säga inlägg/trådar som är äldre än fyra år. Användare som ej varit aktiva sedan dess tas bort ur registret över nuvarande aktiva.

Innebär vissa problem kan jag tro och framförallt en hel del arbete.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för

 

Det kan vara braq att veta om personen i fråga har gjort något rejält övertramp och inte längre kan svara (i samma namn) på eventuella svar.

 

Ta MLM-tråden här om dagen då Ceemo blev avstängd. Diskussionen kunde kanske ha avlutats tidigare.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om Esc skriver om "övertramp" etc, men är en sådan markering (offentlig) verkligen förenlig med PUL? -Man för ju nästan ett slags offentligt straffregister i så fall. Oavsett offentlighet eller ej, så är ju PUL ganska sträng..

 

Att avsluta konton är ju inget ovanligt eller märkligt.

Själv avslutar jag antagligen ett tiotal konton per år, om man ser alla konton ("allt" heter ju konto numera) vad de nu än är, sammantagna. Skulle man stigmatisera "avslutade konton", vilket jag antar att meningen är (?), så är man ju illa ute inte enbart vad PUL beträffar, utan egentligen "alla" som avslutar sina konton "no matter what", som man kanske inte avsåg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett offentlighet eller ej, så är ju PUL ganska sträng..

Fast ett grundkrav när det gäller PUL är att det finns en person som går att identifera, det är inte speciellt många användare som är så detaljerade i sin profil (och är de det så går det att radera de bitarna från profilen).

Dessutom borde IDG ha sökt grundlagsskydd och borde därmed slippa PUL men de kanske har undantagit eforum från det.

 

Anyway, jag kan inte se att PUL skulle påverka för fem öre men bryr mig å andra sidan inte om funktionen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta t.ex vår gamle vän CJ Björkdahl som har varit avstängd länge

 

Fast han behöver ju inte vara avstängd längre tycker jag, han har lärt sig en läxa vid det här laget.

Trots allt var det en ganska rolig typ att diskutera med, trots att vi båda åsiktsmässigt stod så långt ifrån varandra man kan göra.

Han brukade aldrig ägna sig åt personangrepp i diskussionerna, iaf inte mot mig.

Fast jag misstänker att han figurerar här fortfarande fast under annat användarnamn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk tröttnar ju också, och "gettar ett life"..

Jag saknar precis som du en massa trevliga gubbar/gubbar:

Exempelvis Weyland..

 

Synd att han också stängt sitt konto..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Weyland har inte stängt sitt konto.

 

Anledningen till att han inte är lika aktiv är att det tar 30 sekunder eller mer för att komma in på Eforum.

 

Kolla hans inlägg här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=636190#636334

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2004-11-03 19:18:10 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta t.ex vår gamle vän CJ Björkdahl som har varit avstängd länge

 

 

Fast han behöver ju inte vara avstängd längre tycker jag, han har lärt sig en läxa vid det här laget.

Äsch han har registrerat om sig flera gånger om. Under nytt namn har han varit en produktiv medlem av Eforum en längre tid... ;)

 

Han brukade aldrig ägna sig åt personangrepp i diskussionerna, iaf inte mot mig.
Det var just pga något som jag skulle vilja kalla hets mot folkgrupp [rasistiska fördomar] han blev avstängd...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-11-03 21:48:08 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga från en ”nybörjare”. Varför behövs det ett konto för att skriva något här på E-forum? Den som får sitt konto avstängt behöver ju bara registrera ett nytt några sekunder senare och fortsätta som vanligt fast med en ny fräsch profil. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
[WMW] skrev:

En fråga från en ”nybörjare”. Varför behövs det ett konto för att skriva något här på E-forum? Den som får sitt konto avstängt behöver ju bara registrera ett nytt några sekunder senare och fortsätta som vanligt fast med en ny fräsch profil. Ironi

 

Du måste registrera dig som medlem för att kunna skriva inlägg och besvara inlägg på Eforum. När du registrerat dig får du ett konto med användarnamn, lösenord med mera.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga från en "nybörjare". Varför behövs det ett konto för att skriva något här på E-forum?

Det finns flera anledningar, jag kan inte svara för hur många som har legat till grund just när de gjorde E-forum.

 

1. Det blir omständigare att spamma forumet. Man ser ideligen gästböcker som är fulla med ren spam (alltså precis samma V1AG;RA-meddelanden som man får per mail) eller med meddelanden i stil med "N N är en hora - ring 070-xxxxxx"

 

2. Genom att tvinga dig att registrera dig så kan man tvinga dig att acceptera ett avtal. Har du accepterat ett avtal och sen bryter mot regler så ligger det rent juridiska ansvaret på dig (inte allt, men man kan iaf processa). Det kan också påverka hur mycket ansvar ägaren av sajten behöver ta för det du skriver.

 

3. Även om det inte fungerar speciellt bra så får du genom registreringsförfarandet ett sätt att berätta om grundläggande funktion i forumet. Så att inte 99 av 100 nya användare behöver börja med samma fråga ("varför visas c:\program vid uppstart?") bara för att de inte fått reda på att det finns en sökmotor.

 

4. Du har möjlighet att verifiera att användaren har angivit en korrekt/fungerande epost-adress genom att skicka ett mail tillbaka med instruktioner för att aktivera kontot, vilket är bra för registervården. En sådan grej brukar dessutom räcka för att avskräcka folk som bara vill fylleskrika eller spamma.

 

Det finns säkert 10 praktiska anledningar till, de där brukar räcka för mig.

[inlägget ändrat 2004-11-04 07:08:57 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...