Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp av kunnig med kylningstips!


Xerx

Rekommendera Poster

Hejsan alla!

 

Jag har några frågor om kylning som förhoppningsvis någon som är hög på datorbygge kan svara på!

 

Jag har ett LGA 775 moderkort med en 3,2mhz prescott i som jag tänkte försöka kyla lite granna. De är ju kända för att vara lite heta i temperamentet. Jag har orginal-heatsink och orginalfläkt från Intel. Med kylpastan som ingick så kom jag ändå upp i temperaturer runt 80 grader (och tom mer ibland) i grafikkrävande applikationer. CPU:n tappade då massor med prestanda.

 

Köpte mig CoolerMaster-kylpasta och smockade på och då fick jag ned den till ca 60 grader i normal windowsanvändande och ca 70 grader i fullt flås i t.ex Doom 3 eller nått annat krävande spel. Höjde dessutom prestandan rejält i tester som Sisoft Sandra etc.

 

Jag skulle nu vilja sänka temperaturen ytterligare i den stackars värmeplågade prescotten för att kunna överklocka skräpet lite och då kommer vi till mina frågor, som är som följer:

 

Kan jag köpa en ny heatsink? Köper man dessa separat eller ingår det en ny sådan när man köper en ny CPU-fläkt? (Heatsinken är väl den metalfärgade grunkan under CPU-fläkten?).

 

Jag vet att det finns en grunka som gör att man kan sätta socket 478-cpu-fläktar på LGA775 men vilken 478-fläkt rekommenderar ni som kan sånt här att jag köper? Det finns ett litet urval och det är svårt att veta om det är värt det att kosta på sig några hundra extra på en dyrare modell eller om en enklare också är avsevärt mycket bättre än Intels orginal?

 

Vilken heatsink, om de går att byta ut på 775, bör jag ha om jag skall byta den, eller bör jag bara byta cpu-fläkten?

 

Jag undrar även vilken kylpasta som anses vara den bästa på marknaden?

 

Det var en liten härva av frågor, men jag är suuupertacksam för alla råd jag kan få. Jag håller på att lära mig det hära med kylning och behöver lite råd av folk som är erfarna inom området.

 

Mvh

 

Gunnar I.

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-30 17:29:16 av guid]

[inlägget ändrat 2004-10-30 17:30:45 av guid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlexanderLund

Hur ser resten av kylningen ut i lådan. Det är minst lika viktigt att luftflödet är bra i lådan. Du bör ha minst en fläkt och om de endast har en bör den suga ut luft bak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Det jag skulle börja med är att se till att luftflödet i lådan fungerar som det skall. Insugning av luft så långt ner som möjligt och utblås så långt upp i lådan som möjligt.

Nästa steg kan vara att byta ut ev. befintliga fläktar till effektivare och så kanske en effektivare CPU-kylare.

Heatsink = Kylfläns, oftast gjorda i aluminium eller koppar som är att föredra pga sina bättre egenskaper att leda bort värme (=dyrare)

 

Köpte mig CoolerMaster-kylpasta och smockade på

Betyder det ett tunnt jämt lager? (hoppas det, min erfarenhet är att det inte blir bättre med ett tjockt lager)

 

Det finns ett litet urval och det är svårt att veta om det är värt det att kosta på sig några hundra extra på en dyrare modell eller om en enklare också är avsevärt mycket bättre än Intels orginal?

Intel är experter på processorer inte processor-kylare, antar att du åker till en bilmekaniker när bilen är trasig och inte en snickare (kanske aningen drastisk jämförelse).

Jag har bytt till Zalmans kopparkylare och nu är min CPU många grader kallare och datorn är tystare av främst två anledningar, större fläkt och lägre varvtal.

 

Skall du överklocka kanske du får övergå till annan form av kylning som vatten- eller kompressorkylning. Men det skulle jag inte tro att du behöver av prestandaskäl. Men du kanske ser det som en sport, vad vet jag.:)

Om överklockning intresserar dig så har jag vara ett råd: Läs på ordentligt, det kan bli dyrt om du gör något allvarligare fel.

 

Lycka till!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för tipsen!

 

Luftflödet i lådan verkar bra. Jag har en 120mm fläkt på baksidan som verkar suga ut varmluften effektivt. Min Antec Piano Black låda har dessutom möjlighet att sätta in en fläkt på framsidan också. Så det kanske inte skulle skada med en 120mm Papst där också då .. hmm .. Jag vet att det har varit uppe förr men är det så att en andra fläkt ska blåsa in luft i lådan eller ska den suga ut också? Suga ut också verkar ju vara mest logiskt iof.

 

Betyder det ett tunnt jämt lager? (hoppas det, min erfarenhet är att det inte blir bättre med ett tjockt lager)

Njae, svårt att bedömma hur mycket ett tunt lager är. Experimenterade lite med det dära och först blev det lite för tunt. (Biosen visade 106 grader i processorn precis innan den slocknade. Den klarade sig bra dock .. hehe)

Så då tog jag lite till och jag tror att det är ganska optimalt nu..

 

Men jag ska ta och kolla på en Zalman. Prestandamässigt har jag hört lite olika saker om när Prescotten tappar kräm. En del säger vid 95 grader men det verkade inte stämma då min tappade rejält med prestanda (ca 2/3-delar) redan vid 80+ ungefär. Andra säger 76 grader.

 

Men om den aldrig går över 70 grader så borde jag alltså få ut maxprestanda av en 3,2 mhz:are tycker man. Det var svårt att hitta några bra tabeller på temperaturer på Intels sida om LGA775. Alla tabeller jag hittade var om 478.

 

Men du kanske ser det som en sport, vad vet jag. =)

Naeh, egentligen inte, men det är kul att mecka och lära sig och sen vill man ju pressa ut de dära sista små envisa megahertzarna om det går. =)

Vattenkylning etc. känns inte så aktuellt nu men jag har sett folk skriva att de endast med en bra cpu-fläkt och genomblås i lådan fått ner prescotten till 60 grader i full aktivitet och det vore trevligt.

 

/Gunnar

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-31 13:39:23 av guid]

[inlägget ändrat 2004-10-31 13:40:15 av guid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite funderade så tänkte jag nog smocka på med lite vattenkylning ändå. Det verkar vara det bästa alternativet. Tyst och fint (och dyrt) är det ju i alla fall.

 

Men, jag skulle behöva lite grundrekommendationer i jungeln hära.

 

Jag har kollat på Zalmans fläktlösa:

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=25726

 

och en modell ifrån Asetek:

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=31930

 

+ lite andra. Är det någon som har ett tips på något bra vattenkylningssystem? Bör helst inte kosta mer än ca 2500 kr. Vad använder ni själva ni som har vattenkylning?

 

/Gunnar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du överklocka kanske du får övergå till annan form av kylning som vatten- eller kompressorkylning.

 

hehehe klocka en prescott :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...