Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Juridisk rätt till domännamn


Frogge

Rekommendera Poster

Huruvida har ett företag rätt till sitt företagsnamn som SE-domän? Har företaget rätt att ta över domänen, mot att man ersätter ägaren med utlagda utgifter, eller har man ingen juridisk chans i världen?

 

mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört talas om de som köper domännamn som exempelvis OS 2012 för att sedan sälja dem dyrt! Så man får nog en rejäl slant även om man blir "tvingad"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu pratar jag om ett litet företag utan internationell kommersiell verksamhet. Som småföretagare känns det förjävligt att nu finna sitt namn upptaget - nu förstår man verkligen meningen med spärren som tidigare fanns (reggat företag krävs för att köpa SE-domän).

 

Någon som har något tips? Kan NIC-SE på något sätt hjälpa mig, eller är det direkt en dryg stämningsansökan som krävs?

 

mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är kontentan av det som står i NIC-SEs regler då

Hinner inte riktigt men jag tycker att reglerna är rätt tydliga:

Ett domännamn får avregistreras eller överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken, näringskännetecken, släktnamn, konstnärsnamn (om namnet inte syftar på någon sedan länge avliden), eller titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk vilka har rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösningen kan visa rätt, och

-Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet och

-domännamnet registrerats eller använts i ond tro.

 

Att ens skapa en tvist har jag för mig kostar 5000 spänn, vilket är trist om man t.ex är ensam privatperson med en sedan länge inarbetat sajt och råkar ut för någon som registrerar en likartad domän i hopp att få besökare som stavat fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostar 12500 kr inkl. moms att ens få en tvist behandlad av IIS.

Och det är, som du sa, jäkligt sura pengar får en väldigt liten affärsverksamhet. Det känns alltid som att alla system som behandlar business, är baserade på storföretagens system. Det känns verkligen som om allt motarbetar en som småföretagare, vilket är förjävligt.

 

mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostar 12500 kr inkl. moms att ens få en tvist behandlad av IIS.

Och det är, som du sa, jäkligt sura pengar får en väldigt liten affärsverksamhet. Det känns alltid som att alla system som behandlar business, är baserade på storföretagens system. Det känns verkligen som om allt motarbetar en som småföretagare, vilket är förjävligt.

 

Så länge yrkandet ej överstiger ett halvt basbelopp är det fritt fram för ett enklare rättegångsförfarande (RB 1:3d).

Om det handlar om större belopp är väl knappast rättegångskostnaderna ett problem då den svagare parten ofta ej åläggs alltför betungande ekonomiskt ansvar trots avslag i tingsrätten (bifalls yrkandet är den ekonomiska biten ännu mindre betydande...;).

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du Cat?

Om jag bara kräver att få domännamnet, behöver jag inte betala något för att få det rättsligt behandlat?

 

Du verkar ju ha dunderkoll, så jag skulle verkligen uppskatta hjälp i ärendet.

 

mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bara kräver att få domännamnet, behöver jag inte betala något för att få det rättsligt behandlat?

 

Mjaa.. Detta kan vara svårt att bedömma.

Vad du måste göra för att få saken prövad är att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. (Observera att det skall vara den tingsrätten som har det kortaste geografiska avståndet till svaranden då tingsrätten annars kan avslå din ansökan på grund av så kallat forumfel)

 

Vem av er som sedan har mest rätt till domänen kan jag av naturliga skäl inte avgöra - det är det som tingsrätten är till för.

 

Du kan således inte bara rätt och slätt kräva rätten till domännamnet, utan du måste även ha en så kallad exekutionstitel vilket du får om ditt yrkande bifalles i rätten.

 

I ditt yrkande skall du ange att motparten skall stå för rättegångskostnaderna. Med dessa argument brukar i och för sig motparten "ge sig" och föreslå förlikning vilket besparar både dig och dem en massa arbete och tid.

 

 

Mvh

-Cat

 

[Red. stavade lite fel...]

[inlägget ändrat 2004-10-30 23:55:37 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha ett otroligt tack för hjälpen. Så först bör man "hota" lite lätt via ett välformulerat mail, om att göra upp direkt genom att man exempelvis köper en annan domän till personen. Och om han inte går med på detta, då hotar om rättsliga åtgärder.

 

Men det är underbart! Nu gäller det bara att få tag på hans emailadress från NIC-SE (dold från WHOIS-informationen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så först bör man "hota" lite lätt via ett välformulerat mail, om att göra upp direkt genom att man exempelvis köper en annan domän till personen. Och om han inte går med på detta, då hotar om rättsliga åtgärder.

 

Tycker själv att ordet "hota" inte riktigt lirar då det handlar om rättsskipning.

Som du skriver håller jag dock med om att en överenskommelse i godo gagnar båda parter. Jag personligen skulle dock inte ha betalat för en domän åt motparten, utan utgett mellanskillnaden av betald tid och den tid som återstår innan domänen måste betalas för ny period, typ.

 

För övrigt kan kanske, som du skriver, rättsliga åtgärder ses som ett hot - speciellt om motparten är den starkare ekonomiskt sett, och således riskerar en större förlust vid rättegång än vid en förlikning.

 

Lycka till! :)

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart menar jag inte "hota" i dess lagbrytande form, utan mest att göra personen i fråga uppmärksam på att rättsliga påföljder kommer tas om han inte vill göra upp i godo.

 

Domänen verkar vara registrerad nyligen och kopplat till ett webhotell. Rimligen bör jag då stå för kostnaderna att föra över domänen till mig själv, och eventuella kostnader att peka en annan domän dit (vissa webhotell verkar ju vara lite snåla med sådant).

 

Kostar det något att få en stämningsansökan behandlad? Elelr räknas det in i de rättsliga kostnaderna motparten då får stå för om jag vinner målet?

 

Tackar jättemycket för hjälpen, och ska försöka komma ihåg att posta resultatet.

 

mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart menar jag inte "hota" i dess lagbrytande form, utan mest att göra personen i fråga uppmärksam på att rättsliga påföljder kommer tas om han inte vill göra upp i godo.

 

Självfallet. :)

 

Domänen verkar vara registrerad nyligen och kopplat till ett webhotell. Rimligen bör jag då stå för kostnaderna att föra över domänen till mig själv, och eventuella kostnader att peka en annan domän dit (vissa webhotell verkar ju vara lite snåla med sådant).

 

Pekning och så vidare är självklart en kostnad som brukaren av domänen får stå för.

Orsaken till en eventuell tvist är dock i detta fall, förutom rätten till domänen, kostnaden för domänens registrering och den fortlöpande kostnaden för domänens upprätthållande. Jag antar att din motpart i förevarande fall har betalt för domänen för kanske två år i förskott (det brukar vara markant billigare att köpa mer än ett år åt gången). Om du då gör anspråk på denna domän efter att ett år har löpt, bör du då följaktligen betala motparten för det sistvarande året då han/hon ej fått åtnjuta den motprestation vilken denne betalt för.

Detta bör dock webbmotellet göra upp med, av den av webbmotellet anlitade domänregistrant, för att ordna upp ert mellanhavande.

 

Kostar det något att få en stämningsansökan behandlad? Elelr räknas det in i de rättsliga kostnaderna motparten då får stå för om jag vinner målet?

 

Nej! Det kostar ingenting att få en stämningsansökan behandlad. Om du menar allvar med stämningen rekommenderar jag dig dock att ta hjälp av en jurist.

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar jättemycket för hjälpen, och ska försöka komma ihåg att posta resultatet.

Antar att du har ett Aktiebolag? Om inte skulle jag inte slänga ut pengarna på det eftersom namnskyddet är tämligen begränsat för andra bolagsformer.

Dessutom finns det inget som säger att han inte kan använda "ditt" namn bara för att du råkar ha valt samma namn till ditt bolag, jag har t.ex all rätt i världen att använda mitt efternamn, även om det finns bolag mer än gärna skulle ha det som domännamn (och har "rätt" till namnet).

 

Personligen skulle inte göra som Cat föreslår med mindre än att jag först låter min jurist kolla igenom det hela noga (kostar nog inte mer än 4-5000), det är lätt att tro att domännamn är nåt som man har någon slags laglig rätt till, så är dock inte fallet.

Varför inte börja med att ringa nic-se och fråga hur många som har lyckats få ett namn på det sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...