Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från .avi (divx-filmer) till dvd format!


Callen

Rekommendera Poster

Har laddat hem en del filmer i det behändiga divx formatet. Då min philips dvd-spelare till tv:en inte klarar att läsa divx så måste jag formatera om mina .avi filer (divx) innan jag bränner ner dom, så att tv-dvd-spelaren kan läsa dom. Så mycket har jag förstått, men hur skall jag gå tillväga i omformateringen av en .avi (divx)-fil till en fil som min philps dvd-spelare kan läsa?

 

Jag menar, det är ju klumpigt att ladda ner de stora dvd-r filmer på typ 4,3 gb borde väl vara smartare att formatera om en divx-fil på typ 700mb till dvd-r?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PellePetersson

Det finns flere program som kan användaas för att konvertera AVI-filer til DVD-kompatibla filer. Själv har jag mest användt TMGEnc plus, ofta i kombinasjon med virtualdub. Det är inte alltid det fungerar, men som oftast blir det bra. Det finns massor av information om detta på Videohelp.com du kan ju börja där. Kom bara ihåg at du måste konvertera filmena til PAL-format, det er det TV-formatet vi har i Europa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, verkar fungera fint!

 

Vissa Divx filmer som går utmärkt att spela i Media Playern, vill dock inte TMGEnc godta. Vad kan det vara för decoder som jag saknar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PellePetersson

Du kan ju alltid lasta ned ACE Mega CoDecS Pack, då tror jag du får det mesta.

 

Om du vill gå litt lite mer systeamtsikt tilväga så kan du lasta ned GSpot. Åpner du en fil i GSpot så får du veta både vilken video- och ljuddencoder som använts till att skapa filen. Det framgår också om du har de decoderna som krävs. Har du inte det er det bara att söka på web-en och lasta ned de decoderena som du behöver.

 

(ja, i praktiken är det inte alltid lika lätt, men det brukar ordan sig till slut, bara man är envis)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...