Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omvanling pixlar, dpi till mm/cm


yoshen

Rekommendera Poster

Någon som vet nått smart sätt att räkna ut hur stor en bild är i en viss upplösning i mm....

 

Jag håller på att skapa ett program som arbetar med grafik och måste göra så bilderna blir exakt 74mm breda när dom printas...

 

men jag vet inte riktigt hur jag ska göra beräkningen...

 

Vore tacksam för lite tips hur man räknar samt vilka parametrar man behöver ta med i beräkningen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå..

 

 

"dpi" betyder dots per inch, alltså punkter per inch. 1 inch = 25.4 mm. Därför blir t.ex. standardupplösningen för skärmar 72dpi detsamma som 283.465 punkter per mm.

 

Om du är osäker på matematiken så är det: 72/25.4=283.465

Resultatet är avrundat.

 

Exempel, din bild på 74mm med upplösning på 300 dpi:

ditt_mått_i_mm/25.4*300=74/25.4*300=874 punkter

 

Allt det här kan du ange när du skapar ett dokument i de flesta seriösa grafikprogram, inklusive upplösningen.

 

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du PhotoShop så är det enkelt:

 

* Ta reda på vilken upplösning som tryckningstekniken kräver (oftast runt 300dpi).

 

* Skapa en ny bild i PhotoShop med 300 dpi. Ange storleken som du skulle ha bilderna i.

 

* Shoot!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DarmstadtTysken

jag tänkte räkna ut med vilken DPI jag skall scanna med för att få ett bra resultat på tex en 600 eller 1200 dpi skrivare, inte så enkelt! På den här siten säger dom något om att 72 dpi bara är en myt; döm själva:

http://www.scantips.com/p86.pdf under rubriken "For video screens and web pages"

jag är fortfarnade inte helt säker, men det känns som att 100-150 dpi brukar ge rätt bra resultat för vanlig utskrift, medan 300dpi är för tryckeri-utskrifter.

 

Ett annat tips är att när du scannar in något i photoshop blir det samma storlek på utskriften när du skriver ut med photoshop, du behöver alltså inte räkna något när du väl scannat in bilden! Men scantips.com har en bra räknare så du vet med vilken dpi du skall skanna om du har en printer eller villken printer du behöver för en viss inscannad bild:

http://www.scantips.com/calc.html

scantips huvudsida är att rekomendera!

[inlägget ändrat 2004-10-30 02:51:24 av DarmstadtTysken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja alltså jag ska inte scanna... utan göra ett program som tar färdiga högupplösta bilder som kommer från en reklambyrå... dom bilderna ska det göras lite saker med automastiskt, bl.a ändras lite dimenstioner osv...

 

och en av inställningarna i programet är hur stort pappret är man skriver ut det på sen... och för att få en exakt bredd och höjd på bilderna så måste jag räkna ut hur stora dom ska va i vilken upplösning... det var det som var mitt problem... men tack för länken iallafall, man kan aldrig lära sig förmycket :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Gissberg

Ett riktvärde som jag använder och som fungerar bra är 72 dpi för skärm (web, tv etc), 170 för laserutskrifter och 300 för tryck.

 

När man jobbar med materialet så är det bättre att ha för mycket data än för lite. Scanna alltså heldre in för stora filer och förminska dom till rätt storlek och upplösning när bilderna är bearbetade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...