Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CDDB 2 Access??


Anders Hydén

Rekommendera Poster

Anders Hydén

Mors Kors!

 

Någon som vet om det finns ett program som är kopplat till en cddb databas, tex cddb.com som man kan spara informationen och exportera den till till exempel access???

 

Jag vill nämligen lägga upp en databas på alla låtar jag har i min sammling utan att behöva skriva in alla själv..

 

Tacksam för hjälp.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm är ingen expert på Access men om du är det Anders.Så då vet du kanske hur

hur man skulle kunna läsa in en befintlig "rådatafil" i access.

 

Låt säga att du ska "indexera" de filer som ligger i mappen C:\Saker\ som innehålller flera nivåer

av underkataloger.

 

Öppna ett dos-fösnter och "gå" till C:\saker och skriv dir /s >data.fil (data.fil är bara ett förslag på ett namn), filen data.fil kommer

hamna i mappen C:\saker\ sen kommer det jag inte kan men jag har en känlsa

av att Access klara att läsa filen data.fil och vips så är det inläst i en access-databas.

 

/F.Sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Hydén

joo.. så kan man göra... men problemet i detta fallet är cddb databasen... det är därifrån som jag vill hämta informationen... att sitta och klistra in i en text fil som man sen importerar i access är lite väl jobbigt... jag vill ha ett prog som sparar all cddb info i en fil, som när man sen är klar bara importerar i access...

 

men tack för hjälpen iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tricket är att få access att läsa denna "rådata"-fil hur vet jag inte men jag tror att det ska gå eftersom jag har hört att det går göra det i Excell.

 

/F.Sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Hydén

Joo...det enklaste sättet att få access att läsa en "rådatafil" är att först öppna den i excel och sen göra om den lite...

 

Men det är inte mitt problem som sagt... mitt problem är atta jag vill kunna "sno" information ifrån tex. cddb.com...

 

 

/// PyD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...