Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Direct3D-Glide

Nisse

Recommended Posts

Mattias Björck

D3d och Glide är olika sätt att använda 3d miljö i spel. Tillsammans med OpenGL som är det tredje alternativet (Dessa tre system kallas API).

Sen när vi kommer till vilket som är bäst så hänger det lite på vilket g-kort du har, de ända som klarar av Glide är woodoo korten(Creative har nån sorts emulator så att det GÅR att köra Glide på deras kort men hur bra den är vet jag inte), Nvidia funkar bäst med d3d, har jag hört.

Personligen ser jag helst på kvalitet och kör då så ofta jag kan OpenGL, tycker helt klart att det är snyggast. Men smaken är olika....:)

Hoppas du fick ut nått vettigt av den här rappakaljan.

/M.

Å andra sidan beror det på hur bra stöd spelet har för OpenGL. kolla tex UT där OpenGL stödet är urkass medan Direct3D är ursnyggt. Men det behöver inte betyda att Direct3D är bättre. Haken med Glide är att man bara kan köra i 16-bitars färger, medan det går att växla mellan 16 och 32 bitar i OpenGL och Direct3D.

Mattias Björck

En glide wrapper emulerar ett voodoo-kort skulle man väl kunna säga, sen vilket api som det översätts till vet jag ej, antar att det borde vara D3D som de flesta kort fixar utan problem.

( Rätta mig om jag har fel. )

/M.

Du menar att dessa wrappers emulerar glide på ett grafikkort som bara klarar av D3D OpenGL.

Mattias Björck

Varför skrev jag inte så från början?

Måste lära mig att förklara lite bättre tror jag.....:)

Jodå, du har helt rätt.

/M.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...