Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

iPAD spekulationer ?


Victor Akell

Rekommendera Poster

Victor Akell

Snart borde APPLE's nya PDA lanseras lär bli mycket bra eftersom APPLE's 3 år gamla Newton MP2000 fortfarande knäcker alla nyare PDA's i allt utom storlek!!

 

Skulle gissa på att iPAD kommer bygga på en PALM grund (som i sin tur bygger på NEWTON)

Större & Bättre skärm,bättre teckentolkning, inbyggt Airport,Röststyrt,Memorystick,MP3 spelare,FireWire (alt .USB) Ny processor och grym design förstås......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

design???

Hoppas de inte hämtar designen ifrån

deras powerbookar.. för de är enligt min mening

fruktansvärt fula.

Tänk gubbe i svart kostym och slips, och den där fula datorn som ser ut som en leksak.

 

Finns det något alternativ till dessa självlysande kreationer?

 

(inget ont om G4:an, för den verkar vara helt Ok)

 

// rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Rikard gå till www.apple.com & kolla in APPLE's riktiga PowerBooks så finner du nog inte mycket att klaga på , vare sig prestanda eller design , APPLE's bärbara PowerBook G3/500 är ju världens snabbaste bärbara och snart kommer G4 PowerBooks.

 

Men iBOOK som du kritiserar & skriver om har ju grymt

cool design & den kostymgubbe som bär en grafitfärgad iBOOK väcker nog snarare avundsjuka från de andra gubbarna........

Dessutom är den snabbare & har längre batterilivslängd än betydligt dyrare bärbara PC's, sedan är den ju lättt inkopplingsbar till internet m. trådlöst bredband.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sant..jag blandade ihop de båda.

Powerbook ser helt Ok ut, fast jag står fast

vid att ibook ser för taskig ut!

 

/ Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Nu är du väl lite orättvis.

Newton banade ju vägen för Palm, Psion, Casiopeia och allt vad de heter. Att sedan Apple lade ner tillverkningen i ungefär de ögonblick som produkten och marknaden började bli mogna kan ju verka underligt. Men Apple skalade ju också bort en hel del annat som inte hörde ihop med kärnverksamheten i samma veva.

 

Jag undrar hur Newton hade legat till idag? Hade Newton varit en del av symbian? Hade den varit Palm kompatibel, eller hade den haft ett "Pocket-mac" OS? Hade Newton och Palm slagits om marknaden med lika stora andelar..

 

vem vet...

 

/ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon, NEWTON var definitivt ingen flopp,och 100.000-tals är fortfarande i användning.Har en MP 2000 själv och flera PALM PILOT ägare jag känner har erbjudit sig att byta sina nya pilot's mot min 3.5 år gamla MP 2000 trots att MP'n är 3 gåger så stor.....men MP'n är ju i och för sig snabbare , har större & bättre skärm ,vanliga batterier , mer minne,2 kortplatser,IR,bättre program m.fl fördelar.

Skälet till att APPLE lade ner NEWTON var p.g.a att Steve Jobs ville renodla APPLE och bara satsa på vanliga MAC OS, och spara pengar Newton PDA's var inte billiga att tillverka.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha du. På vad grundar du ditt påstående om att PowerBook G3/500 är världens snabbaste bärbara ? Skulle vara intressant att höra..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

APPLE's användning av RISC processorer gör att deras bärbara är effektivare & drar mindre ström än motsvarande bärbara PC's.Dessutom så har APPLE's OS länge varit anpassade för PowerBooks till skillnad mot PC's som först på senare tid optimerats .

Och många bärbara PC's blir ju betydligt slöare när de används med batterier, typiskt PC's att deras bärbara får bäst prestanda när de används som stationära datorer........ Har själv testat nyare IBM & Toshiba's som är rätt OK bärbara PC's men en iBOOK för halva priset är raskare & en G3/500 är ju grymt snabbare på det mesta.Dessutom är de flesta PC's batterilivslängd erbarmligt kort, man måste ju köra med dubbla batterier för att få

vettig portabel användning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg nu.

 

Psion har gjort handdatorer sedan 1984 (Organizer). Newton kom väl först i början av 90-talet (91-92 ?). Då fanns Psion 3, en mycket bra handdator som ännu idag skulle stå sig i konkurrensen.

 

Det som var originellt med Newton var inte att det var en PDA, utan att man skrev med penna, inte tangentbord. Så den banade möjligen väg för Palm, men Psion banade nog väg för Newton istf tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Det har du ju faktiskt rätt i..

Det är ju en viss skillnad mellan Psion o co och Palm/Newton/Visor..

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Rätta mig om jag har fel, men var inte Psions tidiga modeller skapade från konceptet "brutalt uppskalad miniräknare" medan Newton kom från skolan (eller skapade skolan) "dator nedskalad in absurdum"? Det är faktiskt en viss skillnad vilken designfilosofi som ligger bakom, man kan ju inte säga att de är likvärdiga enbart med vägledning av yttre attribut.

Det enda sättet att avgöra är (antagligen) att kolla upp vilka chipset som använts, och där har jag ingen koll på Psion. Någon...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte uttala mig om Organizer eftersom jag inte använde dem, men jag kollade på 3lib (http://3lib.ukonline.co.uk/historyofpsion.htm) och Organizer II (http://www.org2.com) och den kan nog inte räknas som en uppskalad miniräknare.

 

Citat från Org2 FAQ:

"What is the Organiser series II?

The grandfather of all handhelds is a small pocket computer, built into a rough trade case small enough to fit into a suit pocket. It is based on the HD6303X microprocessor and runs on a standard square 9V battery. It has many built-in functions like save/retrieve data, a calculator, a diary, timekeeping, alarms, etc. Unlike nowadays hendhelds, even programming is easy with OPL, which is a language quite similar to BASIC. It was made from the mid eighties to early nineties, and over 500,000 of them were produced, many of them still doing their duty."

 

Men hursomhelst, 1991 kom series 3 som definivt kan räknas som en modern PDA och i mångt och mycket klarar av samma saker som dagens. Och det var, om jag inte har helt fel, före Newton (den kom väl 93, inte sant ?).

 

Hoppas du finner tillräckligt med information på länkarna.

 

Så när det gäller handhållna datorer var Psion i mitt tycke en föregångare och deras produkter var och är bättre än Newton, Palm och WinCE.

 

Att sedan Palmen koipierade det enda som var nyskapande med Newton och tog hela marknaden är väl Apple i ett nötskal (tänker på att Apple visserligen inte hittade på GUI konceptet men de var först med det innan MS kom och tog större delen av GUI marknaden :) ).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Intressant. Det är givetvis svårt att avgöra var gränsen går mellan olika scenarier, men jag håller fast vid att Newton var den första dator->pocket medan Psion gick vägen miniräknare->pocket. Det gör inte Psion sämre, inte alls, men det är trots allt skillnad mellan koncepten. Psion verkar ha varit mkt. inriktade just på textbaserad organisering och bearbetning av data med ett rudimentärt OS. Vilket som sagt inte med nödvändighet behöver vara "sämre".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär lika enkelt som att diskutera om vilket som är bäst av Windows, Mac eller Solaris.

 

Det man skall tänka på är hur en "ordinär" dator såg ut 1984 och hur den såg ut 1991. Man kan givetvis inte jämföra Organizer II med Newton eftersom det är helt skilda generationer.

 

Det som utmärkt Psions 90-tal är just att det datorer med GUI, med Office paket, med uppkopplingsmöjligheter, med programmeringsmöjligheter (OPL) etc.

 

Därmed vill jag inte förringa Apple, för trots att jag anser Psion bättre var Newton en för sin tid bra maskin som står sig gott mot dagens Palm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Som sagt, det handlar väl inte om vilket som var "bäst" utan om hur de uppstod.

Jag läste igenom psions historia och FAQ:en, och trots att jag anser att Psion gör de i särklass bästa handhållna idag tycker jag inte att deras historia är så imponerande. De känns mer som mycket bra implimentationer av den tidens tekniska barriärer, samtidigt som Newton var mer en "revolution" (just pga sitt ursprung och designfilosofi). Men visst, vi kommer knappast att kunna komma fram till ett "resultat", så vi får väl satsa pengar på vår egen sentimentalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

 

Har en kompis som köpte en av de första PSION modellerna på 80 talet , han blev totalsåld , men klagade jämt på att han fick tömma minnet för att få i nya uppgifter........och kalkylator knapparna var ju inget vidare som tangentborsersättning. PSION har ju heller aldrig varit kända för deras

displayer , grejen med NEWTON 2000/2100 ju att de har mycket bra skärmar som man slipper scrolla med så mycket, och hela konceptet NEWTON var ju betydligt fullvuxnare än PSION's allt i en NEWTON är ju lättåtkomligt & ihoplänkat.Väldigt smidiga funktioner alltså , inte så konstigt att de flesta NEWTON's såldes till Läkare , Poliser & Advokater som hela tiden är i behov att kunna

accessa stora mängder information snabbt.

Att NEWTONs dessutom har extremt lång batterilivslängd är ju en extra bonus ,trots att datakraften i en NEWTON MP2000 från1996 fortfaraneär oslagbar bland PDA's tack vare ARM RISC 131 Mhz processor.Och MP 2100 hade ännu snabbare processor..........................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet allt apple gör är ju bäst.....

 

Och jag, inte min kompis, tycker att min PC som jag har idag är mycket bättre och snabbare än den Mac jag använde 1991. För att använda din logik så är det därmed helt klart att PC är mycket bättre än Mac...

 

Fast min åsikt att Psion är och var bättre understryks ju mycket mycket kraftigt av det att de var väldigt mycket tidigare ute än Apple och de är fortfarande kvar på marknaden och att deras framtid iom samverkan med Symbian är otroligt sanslöst ljus. Allt medan Apple kom in långt senare, blev utslagna efter ett par år och nu på sin höjd funderar medan tåget går.

 

Deras enda chans idag vore att liera sig med Palm eller Symbian. Jag och de allra flesta som är nöjda med våra Psion eller Palm bryr oss inte ett skvatt vad de hittar på.

 

Så Victor nu kan du ösa på med ditt macdravel, du har ändå inget att komma med i handdatorfallet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Sune , har du provat en Newton 2000 ? Givetvis har du inte det eftersom du verkar påstå att PSION & PALM är överlägsna för att de har nyare modeller..............

Har som sagt en MP 2000 själv & om man jämför med PALM eller PSION , så blir ju jämförelsen pinsam för Psion & PALM......... PALM har ju urusel display, och PSIONS får man ju som sagt scrolla hela tiden för att kunna använda den till något annat än textinmatning.Inte så användarvänligt.

Ditt påstående om att APPLE blev utslaget ur PDA marknaden stämmer ju inte ,MP 2000 & 2100 sålde ju mycket bra trots liten marknadsföring, kruxet var ju att NEWTON tog för mycket av APPLE's resurser och Jobs ville slimma APPLE's produktutbud, men Steve ångrar nog idag att han inte i stället tog fram en bantad NEWTON , den hade garanterat varit no:1 bland handdatorer i dag.Så långt före var/är NEWTONs.Det enda PALM är bättre på är storleken.............Allt annat är hu sämre varianter av NEWTONs tekniker.PSION med tangent bord är ju OK , men inte mycket mer.

 

Fattar inte hur du kan påstå att PALM's är bättre än NEWTON kolla bara på teckenigenkänningen , du måste ju anpassa din stil till PALM medan's NEWTON anpassar sig till din stil.....Dessutom är ju NEWTON's Internet kopplingar brutalt överlägsen dina alternativ.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...scrolla hela tiden för att kunna använda den till något annat än textinmatning." ??

Är det så macfanatiker använder datorer :)

 

Jag menar att Psion hade en likvärdig och kanske tom något bättre handdator 1994. Deras modeller idag är överlägset bättre. Testa en Netbook och glöm gamla macprylar...

 

Palm anser jag vara en exceptionellt bra elektronisk filofax, men ingen dator. De fattade att konceptet PDA kräver bra batteritid, snabba och lätta funktioner samt lagom storlek snarare än flaschiga funktioner.

Psion har fattat samma sak fast de gör avkall på storleken för att få med funktioner som en dator skall ha samt tangentbord som man kan använda för längre textinmatningar. Det är väl det som är anledningen till att du måste skrolla, med en Psion går det så fort och lätt att mata in mycket text jmfrt med Newton...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Sune jag betvivlar att du kan få in mer text snabbare på en PSION än på en NEWTON eftersom Newton har mycket bra & snabb handstilskonvertering & dessutom så finns det separat keyboard om man tvunget vill använda NEWTON som en skrivmaskin..............

Och anledningen till att man slipper skrolla så mycket med en NEWTON 2000 jämfört mot PSION är ju att NEWTON har större skärm.........

 

Netbook är ju rätt cool men kostar ju som en iBOOK eller som 2 HP handdatorer...........

 

Att PSION 1994 skulle ha haft någon produkt överlägsen NEWTON 2000 är ju också skrattretande........De har ju fortfarande ingen produkt som är lika smart & lättanvänd....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spekulationerna kan vi smått lägga ned...Enligt Phil Schiller på Apple (chef för marknadsföringen bl a) så har "Apple inga planer alls på att släppa en PDA och inga prototyper existerar, inte ens på ritbordet".

 

Hur som helst, det kanske han säger för att döda alla rykten och för att slutligen låta Jobs överraska, än en gång.

 

Jon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Givetvis så mörkar Phil som den gode marknadsförare han är , så vill han ju ta marknaden med storm...

APPLE kommer släppa en PDA men frågan är om den kommer påminna om en traditionell PDA ?

 

APPLE har alla teknologier, patent & knowhow som behövs, och dessutom några miljarder att satsa på den snabbast växande grenen av datormarknaden att de dessutom har Motorola som partner gör ju inte deras sits sämre. Tänk APPLE/Moto datormobiltelefon i ny design m. allt man behöver................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple slänger inte ut några pengar på något de inte kan vinna. Psions EPOC är mobiljättarnas val, bl a Motorola.

Möjligen kan Apple få köpa in sig i Psions överlägsna teknik och bli partner i Symbian. Möjligen kan de ta den lilla nisch av folk som vill ha en riktig handdator med ett MacGUI.

 

Så medan du bara kan vänta på och spekulera tar jag det lugnt och ser vad roligt som händer på Symbian/Psion sidan - den sida där det händer... Ericssons R380s, Nokias Communicator med Palm GUI, Ericssons Communicator med Quartz GUI, bluetooth, GPRS, UMTS, Psion serie 8 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...