Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Taxmoney @ work!


virtuosen

Rekommendera Poster

Tja, "dina skattepengar jobbar för dig" betyder väl rubriken, typ..

 

Kom på under veckan:

1) Kommunen kör windows 98, "network edition".

2) Novellnätverk.

3) Nätverket ligger nere oftare än "uppe"..

 

"Datorerna" har "alla" win98, men hälften eller så är nyare, som exempelvis Pentium-3-or med PÅKLISTRADE 2000-licenser, samt helt nya, eller nästan helt nya P4 med XP-licenser. (påklistrade!)

 

En jättefin elev, som inte haft råd att köpa XP-Pro-licens, frågade mig idag, om han fick lov att använda nyckeln på XP-pro-licensen som satt fast på kommunens dator och som ÄNDÅ inte användes..

(Den nästan sprillans nya datorn som har licensen "XP-PRO"-fastklistrad, körs givetvis med win98..) När vi snackade hur eleven skulle skriva ut sitt jobb, BLÅSKÄRMADE burken...

 

I morgon tar jag nog och skriver av alla XP-pro-licensnycklar som jag ser i min kommun... Jag är ju ändå skattebetalare, och pyttemjuk har fått våra pengar..

 

Kommun= förlängning av familjen..

hehe..

 

(Eleven gav mig idén!)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

I morgon tar jag nog och skriver av alla XP-pro-licensnycklar som jag ser i min kommun... Jag är ju ändå skattebetalare, och pyttemjuk har fått våra pengar..

 

 

Du uppmanar folk till att göra olagliga saker.

Hoppas du skojar, men tänk på att det inte är lagligt...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olagligt att sälja XP-licenser till "idioter" som fortfarande använder win98?

-Då borde ju Billy Boy sitta inne sedan länge...

 

Observera nu vad jag sa:

1) datorerna körs på win98.

2) trots att xp är inköpt.

3) så körs datorerna ändå på 98.

4) och kommer att göra så under överskådlig tid..

 

"win98 är stabilast"..

-Varför köper ni då XP-licenser?

Svar:

"Dessa använder vi inte, men vi får dom ändå"..

 

Ujjujuj..

Medlem i kommun är ungefär som familjemedlem. Har familjen köpt licenser, och inte använder dom.... Vad gör "lillebror" då?

 

MVH

Lillebror..

 

Edit:

När licenserna (om licenserna) börjar användas, som jag faktiskt köpt med mina skattepengar, avinstallerar jag givetvis XP på berörda datorer..

 

Jag HATAR när svinrika svin säljer grejor till stat/kommun/folk och sen försöker suga ut ytterligare pengar av folket. Usch och fy, och Che kommer nog att fixa svinet, brukar jag hoppas..

;)

 

Sälja samma sak två gånger... Usch och fyy! -Brukar kallas för bedrägeri..

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-27 20:46:07 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Visst, men det är ju som om jag sticker hem till en kompis och skriver av hans licensnyckel och laddar hem en kopia av XP Pro från ett P2P-nätverk. Sen använder jag hans licensnyckel med resonemanget - "Va f-n, pyttemjuk har ju redan fått pengar och jag har inte råd med någon egen licens".

 

Det är i alla fall den uppfattning folk kan få av ditt inlägg här. Att kommun och stat inte använder XP Pro, trots att de köpt licens är ju deras ensak.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte det så alls:

Kommunen har köpt datorer som har XP. Kommunen har (idiotiskt nog) installerat win98 i dessa datorer. XP används inte trots att vi har betalat för XP..

 

Så länge som kommunens gamla 98-licens används på datorerna (till och med på "XP-datorerna"), så är ju de REDAN inköpta XP licenserna, som "asshole-bolaget" de kommer ifrån, gissa vilket, okej att använda på lika antal burkar som antalet licenser...

 

Ralph Nader 4 president!

:-D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om kummunen kommer på bättre tankar om ett par månader och bestämmer sig för att använda sina licenser...

 

Även om man kan tycka att kommunen slösar med skattemedel genom att köpa något dom inte använder, i alla fall just nu, så ursäktar det väl inte att en privat person stjäl licensen från dom övriga skattebetalarna som måste köpa sina licenser själva.

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2004-10-27 21:25:32 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, lite civil olydnad är bara nyttigt. Jag håller med Virtuosen.

 

Om kommunerna verkligen ville spara pengar så borde dom ha mer open source lösningar, och t.ex. köra Linux på datorerna istället för att ge alla skattebetalarnas pengar till Microsoft.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ralph Nader 4 president!

 

Hmm, var inte du Bushanhängare för några månader sen?

 

 

[bild bifogad 2004-10-27 21:53:25 av SYS64738]

637428_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det som biblioteksböcker.. Något som köps tillsammans med övriga kommunmedlemmar, och används tillsammans "ihop". Upphovsmannen FÅR ju betalt.. (Billy Boy har ju fått pengar för licenserna)..

 

Sen får jag väl kolla när kommunen börjar använda licenserna.. Inte så krångligt som det låter, eftersom den nätverks ("nätvärks") ansvarige är min granne... hehe..

 

Själv anser jag det som kapitalförstöring att XP-licenser inköps och inte används! (Hittade en drös "oanvända" 2000-licenser också.. SUCK!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...