Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beslutsångest och okunskap - Shuttle SB81P


Daniel S

Rekommendera Poster

Då mitt gamla system har börjat darra på manchetten (såväl grafikkortet som moderkortet verkar vara skrotfärdiga) är det dags att köpa/bygga nytt.

 

Då det kommer oplanerat har jag inte koll på läget när det gäller vilka komponenter och standarder som är rätt köp just nu. Och nu har det plötsligt blivit bråttom ...

 

Dessutom har jag lite funderingar angående vad jag kan behålla från mitt nuvarande system. Då nybygget inte är planerat behöver jag hålla igen kostnaderna. Samtidigt vill jag att det nya systemet ska hålla ett bra tag, så att jag kan uppgradera det efter hand.

 

Nu till mina önskemål och frågor.

 

Jag vill ha en dator som:

* Inte kostar skjortan initialt

* Kommer att kunna hänga med ett tag och vara möjlig att uppgradera

* Är snygg

* Låter lite

 

Jag har redan tidigare sneglat på Shuttles XPC-modeller, och konstaterat att de är små, snygga men ganska högljudda. Efter att ha läst ett antal tester har jag kommit fram till att de modeller som utifrån dessa krav kan vara aktuella är ST62K (Zen) och SB81P, eftersom de tydligen ska ha lägre ljudnivå.

 

En annan fördel med dessa modeller är att de har integrerade grafikkort - spel är inte mitt primära användningsområde. Därmed kan jag slippa den kostnaden ett tag, och komplettera någon gång i framtiden - fast kanske bara om jag väljer SB81P, eftersom Zen saknar AGP/PCI-E. Att jag kommer vilja uppgradera känns "nästan säkert", eftersom jag gärna vill ha TV-out och DVI-I till min TFT-skärm. Och ett eller annat spel kan jag väl tänka mig att spela ...

 

Så nu tittar jag alltså mest på en SB81P. Men ...

 

1. Den eviga frågan om Intel eller AMD. Och 64-bitarsprocessorer. Satsar jag på fel häst om jag skaffar en icke-64-bitars Intel när AMD redan "tagit klivet"? Jag är rädd för att lägga stora pengar men ändå bli inlåst.

 

2. Sockel 775 är vad jag förstår det ganska ny. Det borde väl innebära att den borde finnas kvar ett tag, så att jag kan uppgradera även om jag inte köper värsta processorn med en gång? Samtidigt är det återigen det där med 64-bitarsprocessorer - innebär det att detta moderkort kommer att vara lika passé som de med 478 om ett år?

 

3. Är PCI-Express rätt väg att gå när det gäller grafikkort?

 

Dessutom har jag följande frågor av teknisk nybörjar-karaktär:

 

4. Vad är det för skillnad på de olika minnestyper man kan använda i systemet? (Räknar med 512Mb till en början - men håller då gärna ena sloten öppen för utbyggnad.) Följande minnen har jag tittat på (på Dustin):

 

CORSAIR 512MB DIMM DDR PC3200 400MHZ REG ECC LP

CORSAIR 512MB DIMM DDR PC3200 NON-ECC CAS2

DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ CAS2.5, KVR

DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ CAS3, KVR

DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ, SAMSUNG ORIGINAL

 

Vad skiljer dem åt förutom priset? Vilka kan jag använda? Vilka bör jag välja?

 

5. Jag har alla mina dokument på en urgammal Hårddisk som antingen är ATA/33 eller ATA/66. Kommer jag att kunna ansluta den och tanka över min information?

 

6. Med ny hårdvara kommer funderingar om vilket OS jag ska köra. Alternativen med de frågor de genererar:

 

a) Köra kvar på Windows 98.

Detta känns tveksamt, då det redan vållar problem med nästan alla nya program och förmodligen innebär besvär med den nya hårdvaran. Fungerar det överhuvudtaget att köra Win 98 på ett modernt system?

 

B) Uppgradera till XP Home

Kostar en dryg tusenlapp - men kommer jag att först behöva installera 98 och sedan uppgradera?

 

c) Uppgradera till XP Pro

En tusenlapp till ... Vilka faktiska fördelar får man egentligen?

 

d) Skippa Windows och köra Linux

Jag har funderat på det en längre tid, och är medveten om problem relaterade till program och filutbyte, men undrar om det finns specifika problem när det handlar om drivrutiner och liknande till Shuttle?

 

---

 

Många och långa frågor blev det! Jag är tacksam för alla tips, även om de bara svarar på delar av mina funderingar.

 

Även tips på alternativa system som uppfyller mina önskemål mottages tacksamt!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack Micael!

 

Men beslutet är redan fattat, och det blev ganska annorlunda än det jag skrev om här. Efter att ha konstaterat att det blev lite onödigt dyrt med sagda Shuttle-modell, och räknat bort alternativen av olika anledningar blev det "tråkigt nog" en Dell med Windows XP Home. Genom att utnyttja ett par av deras kampanjerbjudanden fick jag ihop ett förhoppningsvis vasst paket till en rimlig kostnad. Får väl skaffa Shuttle när jag har lite mer pengar i plånboken ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...