Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har bytt moderkort!


Error på elmstret

Rekommendera Poster

Error på elmstret

Vad kan man förvänta sig när man byter ett moderkort?

För ett tag sedan fick jag skicka in moderkortet för reklamation, kortet byttes till ett likadant AMD-KD7-G. pga. att kortet var instabilt. När jag satt in det ”nya” kortet var det fortfarande samma fel (datorn var stendöd, förutom ett litet gung hos cpu-fläkten). Mistankarna gick till nätaggregatet, mycket riktigt, nätaggregatet var inte dimissionerad för datorn, den hade gjort sitt. En ny införskaffades, en på 400 w och hela paketet började starta,.

 

Då kommer nästa problem. De där pipena man hör när datorn startar har en betydelse och min dator stannade där och pep och pep och pep. Pipet var lika lång som uppehållet ca: 2 sek Någon som vet betydelse av detta pipande?

 

Upp med manualen och tittade på Troubleshooting, där stod att man bör göra ”rent” i cmos innan jag tar datorn i bruk. Jag gjorde ”rent” enligt bokens regler och startade om datorn. Pipet slutade, men det var allt också. Så nu sitter jag här med ett nytt moderkort och ett nytt nätaggregat men datorn dvs. fläktarna startar men skärmen är svart, tangentbordet är död och mitt humör är i botten………..HELP!!!!

 

/Error på elmstreet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du nollställde BIOS gjorde du det med en bygel, tog ur batteriet eller gjorde du det ifrån BIOS programvaran?

 

Om du gjorde något fysiskt dvs. med en bygel eller tog ur batteriet återställde du det ordentligt igen eller har du glömt bygeln kvar, vänt batteriet fel? (dum fråga kanske men måste ställas).

 

Om nollställningen gjordes i BIOS programvaran och inte "lyckades" ordentligt så du fick tillbaks "factory default" så kan det kanske hjälpa att ta ur BIOS batteriet ett par minuter och åter sätta i det igen.

 

Kolla så att du inte under hanteringen lyckats få något PCI, AGP kort eller minneskrets att inte sitta i sina slots ordentligt, gå igenom och se till att allt sitter ordentligt nedtryckt på plats.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Error på elmstret

Har kontrolerat att allt sitter ordentligt. Bios nollställde jag genom att bygla ben 2 o 3 till 1 o 2, jag plockad även bort batteriet och tog ur atx kontakterna 1 o 2, väntade ca: 5 min och återställde allt. men fortfarande samma fel

(inga svar är för dum, det är första datorn som jag får skruva i

;) )

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-27 09:46:54 av Error på elmstreet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa "trick" är att strippa datorn på allt som inte behövs för att den skall starta, ta bort alla kort utom grafik, alla minneskretsar utom en och diskettstationen, hårdiskar så att bara grafikkort prosessorn och ett minne sitter i, har du fler minnen och den inte startar ändå plocka skifta då med det andra och prova igen.

 

Fungerar det fortfarande inte så ta ur grafikkort prosessor och minne och se om du i alla fall får bios att post pipa igen.

 

Får du fortfarande inte igång den så har nog bios fått nog, jag vet inte om det går att flasha om bios utan att det finns något kvar av det gamla bioset men det kanske någon annan vet bättre?

 

Men vid det här laget kanske det är lika bra att reklamera även detta moderbord?

 

Skulle den dock vakna upp i strippat läge så bygg upp den del för del tills du hittar vad som kan vara orsaken till problemet.

Kolla också kontaktstiften till IDE osv så du inte råkat böja en pin så det blivit kortslutning, det har hänt förr när stiften inte riktigt suttit rakt och man pressat ner kontakten med lite våld...

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Error på elmstret

Felet fixat!

 

Med hjälp av denna sida http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html kunde jag översätta pipandet till ett fel, ett fel som berodde på minnet. Eftersom kortet är fäst med en skruv i varje hörn och inte på alla ställen kortet ska fästas så svajar kortet med neråt när man trycker ner minnet, på så sätt kommer inte minnet i rätt läge. Vilket jag också såg på minnets kontackt ytor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...