Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokalt nätverk utan extern nav-hårdbara


Benke Lkpg

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har bråttats med mitt nätverk (LAN) i två veckor nu och det fungerar inte. Jag har tre datorer:

1. XP pro med ADSL-modem DSL-300i. Två nätverkskort därdet ena arbetar mot LAN och det andra mot DSL-modemet.

2. XP pro

3. Win98

 

Mitt LAN är pga gammal kabeldragning ett BNC-nätverk. Det har fungerat fint ända tills jag installerade ADSL-modemet. Jag fick då kompletera med ett nytt nätverkskort i dator 1 men jag hade massa strul i början främst egentligen bara för att jag trodde bredbandet var igång fast det inte var det. Följden blev att jag har installerat och avinstallerat tre olika kort i datorn. Det ena nätverkskortet identifieras nu som AcerLAN #4. Visar jag dolda enheter ser jag även en "miniport för schemaläggning" som sitter på et nätverkskort som inte finns i datorn längre. Jag har försökt att "städa" genom att avinstallera i enhetshanteraren men det går inte XP med på.

 

Jag har haft nätverket hyfsat fungerande om jag tar ur nätverkskortet till ADSL-modemet och tvärt om. Idag fick jag till slut lite liv i nätverket samtidigt som bredbandet. Jag kan nu ansluta surfa från båda XP-datorerna. (Dator 3 används ej att surfa från). Det går också att spela spel, åtminstone via TCP/IP. Men fildelning fungerar fortfarande inte. Datro nr 2 syns från båda de andra datorerna men dator 1 kan ej ansluta alls och dator 3 kan endast komma åt delade dokument. Dator 1 syns inte alls från någon av de andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...