Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rimlig temperaturfråga...


HannesHelander

Rekommendera Poster

HannesHelander

...eller en fråga om rimlig temperatur.

 

När man läser olika forum om temperaturer så får man lätt för sig att man skall ha mycket låga temperaturer (långt under gränsvärdena som anges av tillverkarna) i sin dator för att inte riskera allt mäjlig bedrövelse, krascher, minskat livstid på kompnenter etc. Vad jag undrar är vilka erfarenheter folk har av att vanliga icke överklockade system kraschar eller förstörs på grund av värme?

 

Jag har valt att dra ned på en del av fläktarna i min Shuttle för att minska oväsendet. Nu har jag lite högre temperaturer men ändå inom de av tillverkarna angivna temperaturintervallen (CPU idle/load 47/70, låda 44, HD 54) men datorn är tyst och fin. Är det någon som har faktisk erfarenhet från problem vid dessa temperaturer?

 

Tack på förhand!

Hannes

 

Shuttle XPC SB81P

Intel P4 Prescott 3,0G

2x512 RAM

1 x 200GB Seagate SATA

Onboard Intel 900 GMA

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej det låter som om du har bra temperaturer enligt mina erfarenheter iallafall. Det har också blivit en grej många pysslar med, att försöka få ner temperaturen så mycket man kan, med en grad hit och dit för att "försäkra sig om att komponenterna håller längre". Visst det ÄR bra för komponenternas livslängd om dom inte påfrestas med alltför mycket värme, framför allt under långa perioder.

 

Dina värden såg "normala" ut, och märker du inte att det blir alltför stor skillnad när datorn varit på ett tag, när du kanske spelat krävande spel, jobbat mycket med grafik m.m, då är det absolut ingen fara alls.

 

Ska nämna också att det är alltid bra att boota om sin dator då och då under dagen, och då också kanske låta den vara avstängd ett litet tag emellanåt.

 

Har inga erfarenheter av överklockning, men kan tänka mig att det möjligtvis är lite viktigare då, men vet inte om det är så.

 

Ska man vara riktigt petig för att vilja försäkra sig hit och dit måste man även kolla upp luftfuktigheten i rummet datorn är i, plus säkert massa andra detaljer, men det låter som vansinne, iallafall vad jag tycker. Man kan aldrig vara säker även om man tar till extrema åtgärder för att "försäkra sig" om komponenternas livslängd.

 

Så länge CPU'n inte kommer upp till 70 grader, och medeltempen ligger på kring 40-50 grader så är det ingen fara alls. Skulle tempen höjas till 60-70 grader bör man skaffa mer kylning, då är det inte så bra. Men det är mina erfarenheter det.

 

 

ha det..

 

/Dukkha

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HannesHelander

Hej!

 

Tack för ditt svar!

 

Då kör jag vidare på detta vis. Livslängden tror jag kommer vara tillräcklig ändå, CPUn kommer ju säkert bytas inom 2-3 år i alla fall, kanske bara HDn som behöver räcka lite längre.

 

CPUn slår ibland upp till 72-73 grader i ett par sekunder eller så ifall det är något riktigt häftigt som är på gång men stannar inte där någon längre tid. är det dessutom inte så att de nya Intel CPUerna slår av på takten när de blir för varma?

 

/Hannes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej!

 

Det jag kan tänka mig som möjligt ytterligare problem än förkortad livslängd än hög temperatur kan vara att CPU-n på grund av temperaturväxlingar skadas rent mekaniskt. Men risken för detta är nog mycket liten, jag har aldrig hört talas om någon trasig CPU på grund av liknande skador.

 

Om du är intresserad tror jag att jag hittat databladet till din CPU:

http://www.intel.com/design/pentium4/datashts/30235102.pdf

 

Edit:

Hittade en sida med rekomenderad högsta temperatur för olika Intel-processorer:

http://support.intel.com/support/processors/pentium4/sb/CS-007999.htm

 

Scrolla ner till "Table 2" men hela artikeln är intressant.

[inlägget ändrat 2004-10-26 19:19:02 av Micael Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...