Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhem höjer priset igen utan förvarning


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Jag vet inte om någon annan har nämnt det här men jag får väl göra det när jag ändå är här.

 

Comhem har höjt priset på bredband med 18kr helt utan förvarning eller information.

Min fråga är: Är de inte skyldiga att informera om en prishöjning 3 eller flera månader innan?

De här 18kr säger de gäller fakturakostnader vilken har ingått i priset tidigare.

 

Nu har man möjlighet att välja mellan postgirobetalning eller efaktura som är kostnadsfritt men du MÅSTE ändå betala den första pappersfakturan!

 

 

 

Tråden flyttad till Internet - övrigt

 

// Gästen - Moderator för Internetuppkopling

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-03-15 19:53:40 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jupp, jag vet!

 

Skrev ett inlägg som jag postade på Eforum för ett tag sen om saken, och då visade det sig att Comhem har mage att ta ut faktueringsavgift. Avgiften noterade jag inte först för att jag blev så förvånad att de bara blåser upp priset sådär hur som helst.

 

Admini skrev:

Nu har man möjlighet att välja mellan postgirobetalning eller efaktura som är kostnadsfritt men du MÅSTE ändå betala den första pappersfakturan!

 

Det var som f-n!

Jag trodde att vi skulle slippa avgifter som betalade med e-faktura.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> ...också Comhemkund|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skrivit till PTS och frågat om Comhem har skyldighet att informera kunderna långt innan en förändring.

Men PTS behandlar inte enskilda fall, utan de bevakar helheten...

Men om många skriver och klagar så kan saker o ting hända!

 

Klaga här:

http://pts.se/Formular/tele.asp?SectionId=2004

[inlägget ändrat 2004-10-26 10:24:44 av Admini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligtvis ett (för dem) "smart" sätt att snabbt få folk att skaffa e-faktura. De vill nog bara få folk att uppmärksamma det lite extra. Om det bara kom en infolapp skulle nog större delen av kunderna slänga den.

De kommer säkerligen få många kunder anslutna till efaktura denna faktureringspersiod, men en del kommer säkert bli rätt missnöjda på sättet de gör det på. De räknar säkert även med att en stor del av kundkretsen rycker på axlarna över de där 18 kronorna och de som klagar får det säkert krediterat utan att behöva tjata på dem...

 

Comhem håller just nu på att flytta hela sin kundtjänst och support så de vill säkert effektivisera och skära ner på kostnader så mycket som möjligt i samma veva... Efaktura förenklar ju en del rutiner för leverantören...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Springnotor under 1 000 kronor anses inte värda att utreda.

 

Intressant! men vad har detta med Comhems dåliga agerande att göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! men vad har detta med Comhems dåliga agerande att göra?

 

Jo, då kan man ju spara pengar genom att äta på restaurang på springnota, så har man råd med comhems höga priser! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem är inte ensamma att göra så här.

Det gör även Bredbandsbolaget sedan 2002-12, fakturaavgiften är 20:-

Vill man slippa den måste man betala med autogiro eller betala kvartalsvis.

 

Jag pratade med komunens konsumentvägledare men det var bra att betala.

 

Jag gillar inte att företag kan dra pengar automatiskt från mitt konto.

Vill själv ha koll vart pengarna går.

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med komunens konsumentvägledare men det var bara att betala.

 

Ju men frågan var om de är skyldiga att informera om det i god tid eller inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Admini skrev:

Ju men frågan var om de är skyldiga att informera om det i god tid eller inte?

I mitt fall med BBB hade de informerat på fakturorna tre månader i förväg.

Det ansågs vara i godtid.

Ber om ursäkt om jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.

 

Ingen fara!

 

Ok. Jag tänker låta bli att betala fakturaavgiften på 18 kr.

Jag har mailat till Comhem för 10 dagar sedan men inte fått svar.

Har begärt efaktura och fått bekräftelse, men där står att man måste betala hela fakturan ändå!

 

Ur bekräftelse från Comhem:

Det är möjligt att du får ytterligare en pappersfaktura – om den var på

väg redan när du gjorde din anmälan. I så fall måste du betala den

fakturan men det finns ingen risk att du får samma räkning både per post

och via Internet.

 

Jag uppmanar alla att göra likadant!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Jag har letat efter att kunna få E-faktura från Comhem, men har inte hittat det företaget på Föreningssparbankens betalningstjänst. Jag blev också förvånad över att få 413:- i stället för det tidigare lägre beloppet. Däremot har jag beställt Bredbandsbolaget och får 10 mbit snart. Då gör det inte så mycket att jag får ungefär samma räkning därifrån.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 mbit !?

Ojoj... good for you:thumbsup:

 

Jag kan inte få Bredbandbolaget så jag få dra med Comhem ett tag till tills jag flyttar:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhems fakturerings avgift är olaglig

Comhem har lagt till en faktureringsavgift på 18 Sek./mån.

Genom denna åtgärd har de sagt upp avtalet med samtliga kunder.

En avgiftshöjning kan endast ske om levrantören har kostnader som motsvarar de kostnadshöjningar, som inte leveratören kan förutse.

I detta fallet gäller det en faktureringsavgift som de haft hela tiden och knappast faller under ovanstående exempel.

I det här fallet gäller avtalslagen.

Betala fakturan men säg upp avtalet med omedelbar verkan med anledning av avtalbrott. Fakturera Comhem för alla kostnader som ni åsamkas beroende på detta avtalsbrott.

 

Thomas Ljungh

/thomasljungh

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhems fakturerings avgift är olaglig

Comhem har lagt till en faktureringsavgift på 18 Sek./mån.

Genom denna åtgärd har de sagt upp avtalet med samtliga kunder.

En avgiftshöjning kan endast ske om levrantören har kostnader som motsvarar de kostnadshöjningar, som inte leveratören kan förutse.

I detta fallet gäller det en faktureringsavgift som de haft hela tiden och knappast faller under ovanstående exempel.

I det här fallet gäller avtalslagen.

Betala fakturan men säg upp avtalet med omedelbar verkan med anledning av avtalbrott. Fakturera Comhem för alla kostnader som ni åsamkas beroende på detta avtalsbrott.

 

Thomas Ljungh

/thomasljungh

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala fakturan men säg upp avtalet med omedelbar verkan med anledning av avtalbrott. Fakturera Comhem för alla kostnader som ni åsamkas beroende på detta avtalsbrott.

 

Det låter helt rätt, men för mig som inte har tillgång till någon annan bredbandstjänst ... funkar inte ... tyvärr!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall med BBB hade de informerat på fakturorna tre månader i förväg. Det ansågs vara i godtid

 

Jasså.

Det ska undersöka nu med Comhems fakturor

Kommer med besked snart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall med BBB hade de informerat på fakturorna tre månader i förväg

 

Nej jag hittar inget i Comhems fakturor 10 månader tillbaks i tiden.

Kan någon läsa i avtalet med Comhem om det står något där. Jag hittar mitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här under "VILLKOR FÖR PRIVAT ABONNEMANG" ur Avtalet:

 

A 3.5 com hem har rätt att ändra avgifter under abonnemangstiden. Ändring av avgift som är till nackdel för Kunden (dock inte sedvanliga justeringar

av faktureringsavgift eller andra administra-tiva avgifter) meddelas Kunden skriftligen senast en månad före det att ändringen träder i kraft. Vid sådan ändring har Kunden rätt att säga upp abonnemanget

till upphörande den dag då ändringen börjar att gälla. En uppsägning av abonnemanget kan göras oavsett att viss bindningstid gäller enligt Kundens beställning. För att Kundens uppsägning skall anses giltig, måste uppsägning ske senast 14 dagar före det att ändringen börjar att gälla.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att säga upp avtalet.

Är man inte nöjd med en vara är ett normalt förfarande att skaffa sig en annan leverantör

 

fd Algonet kund

fd swipnet (tele2) kund

fd telia kund

numera ADAMO adsl kund

mvh

erik

 

Firewall&router Clark Connect

wks Mandrake 9.2, Slackware 9.1

för jag fick starta om en gång för mycket, spel W98SE

http://www.seattleweekly.com/features/0422/040602_news_microsoft.php

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så att företag har laglig rätt att ta ut fakturerings och påminnelse avgift. Om de lägger på denna typ av avgift klassas det inte som en avgiftshöjning, utan de utnyttjar bara något som de tidigare hade rätt att ta ut men inte tog ut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så att företag har laglig rätt att ta ut fakturerings och påminnelse avgift

 

Du har delvis rätt...

De har rätt att ta ut avgifter MEN de måste tala om det innan i så pass god tid att kunden hinner ångra sig eller välja något annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Läs detta har saxat direkt ur avtalsvilkoren:

 

A 3.3 com hem skickar faktura minst 10 dagar före förfallodagen, som är den sista vardagen i varje

månad. com hem har rätt att debitera faktureringsavgift.

Kunden har uppfyllt sin betalningsskyldighet

när angivet belopp på fakturan har kommit in på com hems konto. Om com hem inte erhåller

betalning senast på förfallodagen har com hem rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen, påminnelseavgift och, i förekommande fall, kostnader

för inkasso. Om betalning trots påminnelse inte inkommit senast 20 dagar efter den förfallodag

som angivits på fakturan, har com hem rätt att säga upp alla abonnemang gentemot Kunden med omedelbar verkan eller helt eller delvis stänga av eller begränsa abonnemang till dess full betalning

inkommit. Har betalning inte skett inom en månad från den förfallodag som angivits på fakturan,

vidtas inkassoåtgärder. När Kunden fullgjort sin betalningsskyldighet ges åter tillträde till abonnemanget under förutsättning

att Kunden godtar att betala framtida fakturor

i enlighet med den betalningsperiod under punkten A 3.1, som com hem begär. Kunden skall dock (d.v.s. oavsett avstängning eller andra åtgärder

från com hems sida på grund av dröjsmål med betalning) alltid vara betalningsskyldig under hela den återstående bindningstiden.

 

 

om ni vill läsa hela så klicka på denna länk: http://www.comhem.se/publik/pdf/Avtalsutskick_0407_ny.pdf

[inlägget ändrat 2004-11-17 11:11:22 av MacDog]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...