Just nu i M3-nätverket
Jump to content

konstig grafik i spel med Radeon

Dukkha

Recommended Posts

hej

jag har ett Radeon 9600 Pro, fungerar utmärkt med dom senaste spelen, typ till COD UO, Unreal Tournament 2004 m.fl

problemet jag har är att om jag spelar ett äldre spel, t ex Delta Force Landwarrior så "fladdrar" grafiken/omgivningarna, som om minsta möjliga förändring i nivåer på t ex berg i omgivningen syns. så fort jag rör mig så rör sig allt omkring, typ som om landskapet själv rörde på sig.

det gör att på långa avstånd så har man svårt att hinna uppfatta en fiende, så länge man inte ligger still eller står still, för då är omgivningen också still. visst det rör sig inte mycket, men tillräckligt för att irritera ögonen. man måste koncentrera sin blick mer intensivt för att uppfatta en fiende när det "fladdras" i grafiken..

vet inte om nån förstår vad jag menar med det jag säger, men skillnaden är stor på Nvidia kort och Radeon verkar det som, hade ett Nvidia 64Mb's kort förut innan jag skaffade detta jag har nu, och då såg jag inga såna förändringar i grafiken/omgivningarna när jag spelade Delta Force Landwarrior.. omgivningarna var då helt "solida".

vad kan det vara som gör att det blir så? finns det något jag kan försöka "koppla ur" i inställningarna till mitt Radeon? har försökt det mesta iofs, har även givetvis senaste drivrutinerna.

är det ett Direct 3D vs. OpenGL problem? vet att Nvidia lutar mer åt OpenGL än vad Radeon gör..

/Dukkha

det kanske det gör, men då måste jag ju ändå köra med nyare till dom senaste spelen.. det borde ju vara kompatibelt bakåt kan man ju tycka, så man även kan spela ett några år gammalt spel.. har ingen möjlighet till det nu, men annars skulle jag ha testat med ett nyare Nvidia-kort och sett om det kan vara ett OpenGL problem.. tråkigt bara med ett annars så bra grafikkort som Radeon 9600 Pro, det har ju som sagt fungerat utmärkt till dom nya spelen som jag har, utan några problem alls.

men men, jag får testa vidare med olika inställningar i 'avancerat', kanske funkar sig tillslut. håller den här tråden öppen för förslag/tips på lösningar..

När jag bytte från win98 till XP så slutade Land Raider att fungera. Det var ett tag sen, men jag har för mig att det betedde sig som du beskriver det. Det fulade sig på mitt gamla GF4 Ti-kort och det fular sig på mitt Radeon 9800Pro. Tråkigt, för jag tyckte det var ett roligt spel. Som en sidonotis så kan jag nämna att Novalogics senaste spel, Joint Operations, kastade in handduken fullständigt med Radeons senaste drivar.

ja, jag har spelat demot till JO och det suger verkligen med mitt Radeon kort. tror nog själva grafikkortet i sig skapar en del lagg också, på tal om JO, när det inte är 100 procentigt anpassat för vissa spel/grafikmotorer, har nämligen haft problem med lagg både när det gäller JO och Delta Force BHD. det har märkts att det inte enbart beror på ens uppkoppling, utan grafikkortet har väldigt stor betydelse också när det gäller lagg.

spel som är mer gjorda för Direct3D, där verkar Radeon vara överlägsna, medans mer OpenGL inriktade spel, där verkar det vara Nvidia som gäller.

får väl ta o bygga en till dator o köra med Nvidia på den =) då är man väl säker på att spel man tycker om funkar på någon av datorerna iaf..

Kanske inte en riktigt seriös ide, men går det itne att ha två grafikkort istoppade och välja det ena eller andra vid uppstart eler på nåt annat smart sätt? Jag är definitivt ingen hårdvaruhackare men det skulle ju kunna vara lite skoj om det gick?

Kanske inte en riktigt seriös ide, men går det itne att ha två grafikkort istoppade och välja det ena eller andra vid uppstart eler på nåt annat smart sätt?

Svårt när man bara har en AGP-port tyvärr. Jag vet inte hur det fungerar med den nya PCIexpress-porten.

DFBHD flyter som en dröm på mitt 9800Pro. Men JO är skumt. Jag har en P4 2800@3100, 512MB RDRAM (1033), 9800Pro. Ändå får jag skruva ner inställningarna ordentligt för att det inte ska lagga nåt helt otroligt.

/Hans

jo jag ska erkänna att BHD funkar sig bättre, men ändå är det något med mitt Radeon som störs av spelmotorn.. har 512Mb RAM plus en 1,33 GHz Athlon, det borde ju annars vara tillräckligt, för BHD iallafall. sen JO, det är lite speciellt, mycket detaljer i grafiken, väldigt mycke.

prövade att host'a själv genom JO demot, då gick det lite bättre med tanke på uppkoppling såklart, men grafiken verkade sega sig en del ändå, typ att musen inte riktigt hängde med i snabba svängar, man märker det bara.

har för övrigt en Logitech MX510 mus, väldigt bra spelmus.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...