Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trådlös router med usb-hårddisk

Marco75

Recommended Posts

Har två bärbara datorer och funderar nu på att koppla dom i ett trådlöst nätverk. Behöver även dela en usb-hårddisk och funderar därför på möjligheten att dela ut hårddisken i nätverket genom att koppla in den direkt i routern, har sett att Netgear har en router med sådan möjlighet (Netgear WGT634UIS Wireless Router USB http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETWGT634U ).

Är det någon som har erfarenhet av att koppla in usb-hårddisken via routern? Finns andra tillverkare än Netgear? Teoretiskt låter det ju jävligt bra... Har frågat runt lite och ingen verkar ha någon aning om hur det skulle fungera...

/marco

johan pålsson

Det funkar bra för hembruk, den dyker upp som en windowsdator med en utdelad disk (kopiera över 100 Mbit gav ungefär 4-5 MB/Sek).

Sen delas filerna även ut via FTP, man gör en användare i administrationen (webbaserat) varpå en tom mapp skapas på hårddisken med användarens namn.

Serverprogramvaran som används är ProFTPD, en av de allra bästa.

Köpte ett paket med router + en 160 GB LaCie USB-disk för 2000 kr + moms nyligen, det måste vara historiens billigaste FTP-server :-)

Det trådlösa har jag inte testat, men Netgear brukar funka rätt så bra.

/Johan

Det du bör veta är att du inte kommer att få skrivrättigheter på diskens NTFS-partition(er) när du kopplar ihop den med NETGEARS router. Detta för att Microsoft äger rättigheterna för NTFS och därför sätter rättighetsmässiga käppar i hjulet för icke-Microsoft certifierade system. Routern du nämner körs troligtvis på någon Linuxbaserad mjukvara.

Du löser problemet genom att formatera disken med FAT32. Beroende på hur stor disken är så kan det innebära att du måste dela upp disken i fler partitioner än en, då FAT32 verkar ha en maxgräns för hur stor en partition får vara. Jag har lyckats göra en 200 GB FAT32 partition med Partition Magic 8 på min 250 GB disk...lyckades inte göra den större.

/Robban

Får tacka så mkt för hjälpen, gav lite att tänka på men lutar ju åt att jag satsar på att försöka mig på det hela. /Marco

...jo jag fick det att funka bra med ovannämnda NETGEAR router efter att ha slitit håret ett tag med just detta NTFS problem.

Dock så är den trådlösa prestandan HEMSK (30% av maxkapacitet), men har fått lära mig att detta är fullt normalt.

I övrigt så är det en klart häftig pryl.

Lycka till!

/Robban

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...