Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sortering i en MySQL DB


Gummikungen

Rekommendera Poster

Hej, jag har en DB som ser ut så här:

 

id   namn   vecka1   vecka2   vecka3   vecka4   summa

1    Pelle       5           6            7            8             26

 

 

Jag sorterar så här:

 

$hamta = "SELECT * FROM stallning ORDER BY summa DESC,greatest(vecka1,vecka2,vecka3,vecka4)DESC;";

		  $resultat = [color="#ff0000"]mysql_query[/color]($hamta) [color="#0000ff"]or[/color] [color="#0000ff"]die[/color]("Det gick inte att hämta information från databasen!");

 

 

Jag vill alltså sortera så att i första hand går man efter summan men för att skilja lika resultat så tittar vi högtsa enskilda resultat någon utav veckorna. Men om även den är samma så vill jag att man tittar på näst högsta resultat. Jag får inte till det. Snälla hjälp mig. Kanske skall strukturen på DB ändras eller kan man lösa det med PHP?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt exempel fungerar bra då jag testar på min dator. Se bild på http://balkanstorm.com/eforum/636373.jpg

 

När det gäller strukturen på databasen så är inte attributen summa nödvändigt, då det kan räknas fram med hjälp av vecka1 - vecka4.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-25 12:48:49 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för ditt svar. Jag vill dock att den även skall sortera på näst högsta resultat en enskild vecka.

Alltså i ditt exempel så har tex Kalle och Åsa samma summa samma högsta resultat.

 

ÅSA 6,7,7,11,31

KALLE 5,8,11,7,31

 

Då vill jag att Kalle som har som näst högsta resultat 8 skall sorteras före Åsa.

Hoppas du förstår vad jag menar.

 

Vänligen

 

GUmmikungen

 

[inlägget ändrat 2004-10-25 13:17:50 av Gummikungen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...