Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SP2

Krister E

Recommended Posts

Jag använde PC-tidningens SP2-CD och allt gick bra i början men efter ungefär halva tiden så kom en ruta upp med "åtkomst nekad" och sedan kom en ruta med "installationen kunde ej slutföras" upp.

Då satte avinstallationen igång och efter den kom en ruta med "XP har bara delvis uppdaterats och kommer kanske inte att fungera korrekt".

Efter detta så startade datorn om men den kom bara till XP-loggan så startade den om igen, och så fortsatte den till jag stängde av den.

Då försökte jag boota från min XP-skiva och då kom alternativen "1. installera XP, 2. reparera XP" upp.

Jag valde först 1. och då kom jag till en sida med MS avtal och annat drabbel, eftersom jag inte ville radera min hd eftersom jag har filer jag vill behålla, så avslutade jag och valde 2. istället.

Där kom det upp vilken del man ville reparera men det fanns bara ett alternativ (C:\windows)så jag valde den, då frågade den om administratörslösenordet, men jag är ensam användare så jag har inte något lösenord (mig veterligt), så då fick jag avbryta även den.

Sedan testade jag med några säkerhetsdisketter jag gjort från Pandas software (har Panda Platinium), och dom hittade ett virus som heter Trj/downloader.LS, men ingen åtgärd kunde göras eftersom partitionen är skrivskyddad.

Efter att den viruskollat igenom allt så kom en text upp som sa att windows avslutats "abnormally" men att det nu var "safe to reboot".

Så jag gjorde det men den kom som vanligt bara till loggan så startade den om igen.

Detta kanske inte är viktigt men fyrkanterna som rinner under XP-loggan har blivit blåa (istället för gulgröna).

Detta kanske inte heller är viktigt (och jag vet inte om det varit så förut) men i CMOS så finns det två poster som heter Typomatic clear och Typomatic delay, som har ett kryss framför och det går inte att ändra dom.

Hursomhelst jag vet inte vad jag som är fel eller vad jag ska göra så jag hoppas på er hjälp.

När du försökte göra en reparationsinstallation, testade du att bara trycka enter när den frågade efter administratörslösenordet? Antagligen så har du inget lösenord. Jag tror att det är rätt väg att gå.

ericssonr310s ericssonr310s

varför sp2 inte gick att install beror nog på att din dator är smittad som du

skrev:

(Sedan testade jag med några säkerhetsdisketter jag gjort från Pandas software (har Panda Platinium), och dom hittade ett virus som heter Trj/downloader.LS, men ingen åtgärd kunde göras eftersom partitionen är skrivskyddad.)

då blir det svårt att install sp2

läs detta först :tips läs detta också:http://www.pandasoftware.com/support/card.aspx?id=18&IdIdioma=2&ref=WpaVirEnciclopedia

när du har läst klart

och stängt av systemåterställning

gå till http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm

sök igenom datoren efter virus

vill du veta mer om viruset

hittade Trj/downloader.LS i pandas virus databas men endast under

downloader.LS läs mer på länken:http://www.pandasoftware.com/virus_info/encyclopedia/overview.aspx?idvirus=49640

citat © panda :Is my computer infected by Downloader.LS?

In order to make absolutely sure that Downloader.LS has not infected your computer, you have the following options:

A.Carry out a full scan of your computer using Panda Antivirus, after checking that it is updated. If it isn't and you are a registered Panda Software client, update it by clicking here.

B.Check the computer with Panda ActiveScan, Panda Software's free online scanner, which will quickly detect any possible viruses.

How to remove Downloader.LS?

If Panda Antivirus or Panda ActiveScan detects Downloader.LS, during the scan, it will automatically offer you the option of deleting it. Do this by following the program's instructions.

Additional notes:

It is particularly important to scan all e-mail folders and all files received.

If your computer has Windows Millenium installed, click here to permanently remove all trace of this malware.

If your computer has Windows XP installed, click here to permanently remove all trace of this malware.

källa panda:www.pandasoftware.com

lycka till med att få bort skräpet i din dator p,s

kolla din dator har spywaer eller adwaer som kan hindra att sp2 inte går att install :http://www.pestscan.com/ScanOrTrial.asp

du kommer att se hur många spywaers eller adwaers du har i din dator

men får att ta bort så kan du behöva

program från:http://www.safer-networking.org/en/index.html

http://companion.yahoo.com/

välj download with anti spy

denn hitttar sånt som spy bot serche and destroy missar

http://www.pestpatrol.com/

PestPatrol for Home Users and Small Business

programet är inte gratis men hittar mer än vad dom andra anti spy programen missar

/eriksson

Grejen är den att jag inte kan komma in i datorn, den kommer bara till XP-loggan sedan startar den bara om hela tiden, så även om det är viruset som ställt till det så kan jag inte ta bort det (vad jag vet).

Om man trycker på enter efter administratörslösenordet, så kommer bara en ny rad som frågar efter lösenordet.

ericssonr310s ericssonr310s

när datoren startar tryck på f8 för att komma till meny

välj felsäkert läge

hoppas att du kan komma in i windows

det stora problemet är nog att din dator kan vara smittad med mer än ett virus eller mask

tips det finns gratis virus support från microsoft det står det till höger i sidan

http://www.microsoft.com/sverige/security/latest/alerts/2004/alert3.asp

Jag är inte hemma nu men jag ska testa det, jag tycker ändå att det är konstigt om man skulle ha fått ett virus från en datatidnings CD, dom om några borde väl kolla sina CD.

Trojanen kom säkert inte med tidningen utan den har du nog fått in innan utan att ha märkt det. Sedan är det känt att SP2 orsakar ofta problem om man har spyware etc. i sin dator, står t ex på Microsofts sida om vad man ska göra innan man installerar SP2.

Ronny Lindkvist

Jag har hört på P4:as Datatimme att just den kombinationen

får man se upp med...

uppdatera ditt antivirus först installera service Pack 2 sedan

Mitt antivirus uppdateras automatiskt så fort jag kommer in i Windows, men som sagt problemet just nu är att jag inte kan komma in i Windows, den kommer bara till xp-loggan.

Jag testade att ladda ner "fail-safe defaults" och även "optimized defaults" i tron att man kunde komma in i windows även om det skulle vara i felsäkert läge så att jag kunde ta bort viruset, men inget hände den bara startade om och om och om igen som den brukar.

Jag får väl plocka ur hårddisken och köpa en ny dator om inget annat händer, väntar visserligen på svar från Pctidningens supportsida.

Ny dator behövs väl inte, det räcker med ny hårddisk i så fall.

Men vi får hoppas att någon kan komma på något sätt för dig att få igång din dator.

JaffaMandarinen
Jag valde först 1. och då kom jag till en sida med MS avtal och annat drabbel, eftersom jag inte ville radera min hd eftersom jag har filer jag vill behålla, så avslutade jag och valde 2. istället.

Där kom det upp vilken del man ville reparera men det fanns bara ett alternativ (C:\windows)så jag valde den, då frågade den om administratörslösenordet, men jag är ensam användare så jag har inte något lösenord (mig veterligt), så då fick jag avbryta även den

Har du testat att gå in 1. installera Windows, du kanske inte behöver ange lösen där, värt att kolla innan du dyngar hårddisken. Å andra sidan måste väl microsoft kunna hjälpa dig förbi detta!

mvh JaffaMandarinen

• 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jag har samma problem.

Första gången jag uppdaterade till SP2 gick det bra, men då fick jag veta att mitt pandavirus var inaktivt genom den nya säkerhetspanelen. Supporten på Panda sa att jag skulle testa genom att först avinstallera Panda innan jag installerade SP2 så jag skulle göra det, och fick då samma Åtkomst nekad som Ni andra.

Jag fick oxå reparera om grundinstallationen då jag inte kunde start om datorn efter den misslyckade uppgraderingen.

Sedan körde jag Panda antivirus, Avast antivrus, Spray antivirus via webben, Adaware och till sist Microsoft spyware program. Efter det borde det inte finnas några virus kvar tyckte jag.

Sedan avinstallerade jag panda innan jag försökte uppgradera igen, men med samma resultat. Nu står jag inför att jag måste reparera installationen igen, och igen ringa support för att manuellt aktivera XP då jag inte kan registrera mitt exemplar igen.

Nu är frågan vad man kan göra för att kunna lägga in SP2, eller om man ska skita i det?

Om det är någon som lyckats vore jag glad.

Jag har med samma skiva uppgraderat en annan XP-installation utan problem, så jag vet att det inte är något fel på skivan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...