Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äldre mjukvara inte kompatibel med XP?


Lothar Günther

Rekommendera Poster

Lothar Günther

Jag har en del äldre program som jag inte vet hur man skall installera på XP.

Hur skall man gå tillväga för att lyckas installera dessa databaser och spel avsedda för Windows 95 98 Me NT eller 2000 i XP PRO?

 

May nothing but happiness come through your door.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rena DOS-spel så blir det svårt. Men program i övrigt, ifall dom hålls "levande" brukar bli uppdaterade så att dom fungerar i XP. Kolla på programtillverkarens hemsida.

Min erfarenhet har varit att det endast varit program som går in relativt djupt in på operativsystemet, som inte fungerat utan uppdatering. T.ex. antivirus, brandväggar och utils som Norton utilities och liknande som vill prata mer eller mindre direkt med hårdvaran.

Dom flesta har fungerat bra med XP annars.

Ett annat tips är att högerklicka på genvägen (eller programmet exekverbara fil) och välja kompatilibetsläge för t.ex windows 98, eller vilken version den nu ursprungligen var tänkt för.

 

Vilka program handlar det om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lothar Günther

Tack för ditt svar.

 

Det är en gammal kurs för att lära sig att spela gitarr i från eMedia.

 

Hur gör man för att välja kompatilitetsläge?

 

 

 

May nothing but happiness come through your door.

 

[inlägget ändrat 2004-10-25 23:30:48 av Lothar Günther]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att välja kompatilitetsläge?

 

Antingen högerklickar du på genvägen till programmet eller själva *.exe-filen som startar programmet och ta sen egenskaper, sen fliken "kompabilitet"

Bocka för "kör detta program i kompabilitetsläge för" och så väljer du t.ex. windows 98 i rullningslisten, om det är där den funkat förut.

Du kan även leka med dom andra inställningarna där man kan bocka i olika saker, ifall det inte funkar direkt.

När du gjort dina val så är det bara och starta programmet och se ifall det funkar. Oftast fungerar det.

 

[inlägget ändrat 2004-10-26 07:02:51 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...