Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser vid belastning


Magnus242

Rekommendera Poster

Har problem med min två år gamla dator, som för två veckor sedan började frysa oftast i samband med att vi kör något lite mer krävande program (typ allt utom IE och Outlook). Vanligtvis fryser datorn bara, men ibland startar den även om. Vid ett fåtal tillfällen får man ett felmedelande från BIOS, där BIOS konstaterar att den har hittat ett hårdvaru fel, dock utan att specificera sig!

 

Eftersom hårddisken ligger på den integrerade SATA/RAID kontrollern som verkar komma senare i utstarten än tillfället då BIOS signalerar hårdvaru fel så har jag för tillfället frikänt hårddisken från misstanke.

 

Ramminnet har jag testat efter bäst förmåga med program från

http://www.ultimatebootcd.com/ och hittills inte hittat något fel på.

 

Så dom fortsatt misstänkta komponenterna är:

Processor

Grafikkort

Kraftaggregat

Moderkort

 

Grafikkortet skall jag testa att byta men de övriga komponenterna ser jag ingen chans att testa utan att köpa nya. Så om någon har något tips innan jag måste gräva djupa hål i min plånbok så skulle jag vara tacksam!!!

 

 

Spec, temp och spänningar:

 

Motherboard:

CPU Type AMD Athlon XP, 1800 MHz (13.5 x 133) 2200+

Motherboard Name Asus A7V8X (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)

Motherboard Chipset VIA VT8377 Apollo KT400

System Memory 1024 MB (DDR SDRAM)

BIOS Type Award Modular (04/21/04)

Video Adapter NVIDIA GeForce4 Ti 4600 (128 MB)

Audio Adapter VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

 

Storage:

IDE Controller VIA Bus Master IDE Controller

SCSI/RAID Controller SOJU SCSI Controller

SCSI/RAID Controller Win XP Promise FastTrak 376 Controller

Floppy Drive Diskettenhet

Disk Drive Promise 1+0 Stripe/RAID0 SCSI Disk Device (149 GB)

Optical Drive HL-DT-ST RW/DVD GCC-4320B (DVD:16x, CD:32x/10x/40x DVD-ROM/CD-RW)

 

Network:

Network Adapter Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet (192.168.0.101)

 

 

Temperatures:

Motherboard 29 °C (84 °F)

CPU 62 °C (144 °F)

CPU Diode 52 °C (126 °F)

Aux 14 °C (57 °F)

 

Cooling Fans:

CPU 2824 RPM

 

Voltage Values:

CPU Core 1.73 V

CPU Aux 1.73 V

+3.3 V 2.77 V

+5 V 4.76 V

+12 V 13.06 V

-12 V -12.91 V

-5 V -4.89 V

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att byta plats på korten? Jag skulle misstänka fel i IRQ. Har du kollat vilka möjligheter du har att ändra på dessa inställningar i BIOS? En annan sak som du kanske skulle kolla är hur du konfigurerat din scsi. Har du två enheter på samma avbrott?

http://www.drivrutiner.net/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske skulle ha skrivit att endast grafikkortet är ett separat kort resten är integrerat på moderkortet

Skall kolla upp IRC och avbrott även om jag har svårt att förknippa dom med fel som kommer och går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett agp på moderkortet, kolla att det är avstängt. När jag läser

Har problem med min två år gamla dator, som för två veckor sedan började frysa oftast i samband med att vi kör något lite mer krävande program (typ allt utom IE och Outlook). Vanligtvis fryser datorn bara, men ibland startar den även om. Vid ett fåtal tillfällen får man ett felmedelande från BIOS, där BIOS konstaterar att den har hittat ett hårdvaru fel, dock utan att specificera sig!

Ser jag att det även kunde vara fläkt eller en kabel som börjar ge sig. Hade liknande fel i en dator jag hade hemma för någon månad sedan. Upptäckte efter mycket letande att fläkten inte alltid startade och gav samma symptom som din. Öppna lådan och kolla att verkligen fläkten startar. Kan även vara fläkten i nät(atx)-aggregatet. Ett nätaggregat Kostar ca 400:-.

http://www.drivrutiner.net/

 

[inlägget ändrat 2004-10-25 12:35:10 av skeftnyckel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kör med lådan öppen ett par dagar så jag är säker på att cpu-fläkten går. Skall kolla kablar och nät-aggregatets fläkt ikväll.

Någon som tycker att Spänningsnivåerna verkar misstänkta:

CPU Core 1.73 V

CPU Aux 1.73 V

+3.3 V 2.77 V

+5 V 4.76 V

+12 V 13.06 V

-12 V -12.91 V

-5 V -4.89 V

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...