Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

data till tv


pertan

Rekommendera Poster

Hej...jag har ett Geforce4 MX 440 grafikkort och har problem med att koppla datorn till tv

hur ska jag göra för att få det att funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra sida att börja med är följande:

 

http://goto.glocalnet.net/geforce/

 

 

//updaterade länken så att den stämmer. Detta eftersom detta är ett av de mest länkade inläggen till min sida.

/T

Moderator för Grafikkort

 

[inlägget ändrat 2005-04-08 22:23:13 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va, förstår du inte min guide???

:(

 

Jag som föröskt göra den så lätt att följa som bara möjligt

 

den borde stämma med ditt grafikkort, det ser ungefär likadant ut för alla GeForce kort som då har stöd för två skärmar. Tror att 440MX ska ha stöd för två skärmar.

 

När tar det stopp för dig, när stämmer inte min guide?

När du öppnar GeForce fliken, ser du då inte den bild jag bifogat?

 

Edit

Om guiden inte hjälper dig kan vi givetvis hjälpa dig här. Fråga på!

 

/T

skapare av den guide Maratonmannen länkade till

 

[bild bifogad 2004-10-24 22:26:39 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2004-10-25 09:51:07 av Monshi]

636294_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett GF4 440MX och det stödjer 2 skärmar. Det fungerar dock inte tillsammans med TV Tool. Nu frågas det inte om TV Tool, men det kan vara bra att veta.

För att få hjälp är det alltid bra att vara så utförlig som möjligt i beskrivningen av vilka problem man har. Passar sladden? Svartvit bild? Ingen bild? Inget ljud?

Guiden verkar vara ypperlig, men som alltid när man ska täcka alla alternativ och möjligheter, så blir det naturligtvis en massa information på en gång, och för en mindre erfaren användare också en massa tekniska termer och information.

TV-kort är knepiga, på mitt GF4 MX kunde jag t.ex bara köra komposit ut, annars blev det svartvitt. Exakt samma setup fast med ett GF4 Ti och S-video ut fungerade utmärkt. Ett gammalt TNT2 PCI-kort vägrade allt annat än svartvitt på en lika gammal Dell PII 400 (provade flera TV-apparater och kablar) men fungerade på en Dell PII 450 (samma mobo!).

 

/Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knoddbrodd - du verkar ha vettiga åskiter om min Tv-guide. Borde jag på något sätt skapa en "light-version" av den?

Tycker själv att den är ganska rättfram och rakt på sak. Förstasidan innehåller en del inte alltid nödvänding information, men själva guiden stegar enbart igenom de grundläggande stegen.

 

Tar med glädje emot både postiva och negativa ord. Uppskattar därmed även om Pertan återkommer och berättar vad som inte stämmer eller vad som är otydligt i guiden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din sida är bra. Inget svammel och all information finns där. Men det är nog det som är lite av ett moment 22 för såna sidor. Jag betvivlar att min morsa klarar av att läsa innantill och ta till sig den information hon behöver. Men din idé om en light-version kan vara klok. En "Det-här-fungerar-i-9-fall-av-10"-sida, som helst ryms inom en skärmbild så att ingen stressar ur över mängden information. Eller en powerpointpresentation steg för steg.. :) (Usch.. jag skrev powerpoint. Nu måste jag tvätta tangentbordet :))

 

/Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en steg för steg sida utan bilder...

 

mmh, om jag orkar och tar mig tiden så.

 

men som påpekas på sidan. Vill någon komplettera det som står där med annan information lägger jag gladeligen upp den. Gärna en guide för alla dessa stackare med ATI-kort ;)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan bilder är inte alls dumt faktiskt. Lätt att skriva ut och hålla i handen när man sitter och pillar.

 

När vi ändå är inne på ämnet "krångel med TV-bild" så kan jag inte låta bli att göra reklam för en bekants sida. Han hade en personaldator som vägrade att ge annat än svartvit bild. Efter en del pillande så lödde han ihop en adapter som löste problemet.

 

Från http://www.s-video-to-scart.com/

 

Att du får svartvit bild beror på att

S-videotekniken separerar krominansen (färginformationen) från luminansen (ljusinformationen).

Många TV apparater, nya som gamla, klarar inte att sammanföra dessa signaler till en färgbild.

 

Han kränger en hel del såna, och vad jag förstår så är kunderna nöjda. Så tydligen kan TV:n vara boven i dramat. Kan vara bra att veta vid felsökning. Jag har f.ö. exakt noll eget intresse i produkten. Jag känner dock folk som det hjälpt, så det är ingen fejkprodukt.

 

 

/Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken har förekommit tidigare och jag brukar svara med:

 

Alla grafikkort idag ska kunna ge både komposit och s-video signal. Att sälja en sådan produkt är inte lurendrejeri men kanske lite bondfångeri i vissa fall...

 

Saken är den att ibland kan man inte ställa in i drivrutinen för grafikkortet. Då har det oftast följt med en adapter till grafikkortet som isolerar komposit signalen till en ledare. Grafikkortet sänder med andra ord alltid en komposit, eller om den känner av en kompositkontakt börjar den sända. komposit. Om man tappat bort, eller inte fick denna adapter, är kanske en s-video->komposit adapter nödvändig. Gamla grafikkort kanske enbart klarar komposit eller s-video.

 

Andra boven kan vara otekniska människor som inte klarar av/föstår sig på exakt hur TVn fungerar. Oftast är det bara ena SCART-ingången som klarar s-video och man måste alltid säga till TVn att det är s-video som ska tas emot.

Sant är det dock att många, även nya, TV-apparater inte klarar s-video.

 

Det är flera delar i kedjan som kan gå fel...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej där !!

 

Problem med svartvit bild på tv

 

En mkt bra sida men jag tror nog att jag inte kan lösa problemet i allafall detta för att jag har köpt datorn begagnad och vet inte om det behövs någon adapter till mit Geforce4 mx 440 whith agp8x.

Har du möjligtvis en aning .

Jag har provat med 4 polig s-video kabel direkt in i tv + via en scart adapter...i två olika tv dessutom in i en video.

Inget funkar

Mvh Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att ställa om datorn till att sända komposit eller s-video?

 

Samt testat, om det finns, de olika SCART-kontakterna på TVn?

Samt kontrollerat om det går att styra vad TVn tror att den ska ta emot. Man måste ställa in den för s-video, den känner inte igen det per automatik tyvärr.

 

Och - missa inte att testa olika TV-standarder, det borde vara PAL-B som din TV klarar, samt att testa med lägsta möjliga upplösning.

 

Lycka till!

 

Saknas något av dessa tips på min sida? Lite osäker... Har du tips om någon förbättring av sidan tas dessa emot med glädje.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hmmm.... jag har en alltför inte gammal tv och har bara ett scart uttag och får ändå svartvit bild. Det man kan göra som jag märkt är om man har en video, eller dvd som man kan koppla in scartkabeln från datorn till och sen se det man vill på tv:n via videon / dvd:n.... möjligt att detta inte gäller alla video/ dvd men min video är ganska rutten och det funkar ändå... så det kan vara värt att kolla upp....

 

 

kraam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fler frågor;

 

var kan jag ställa in om datorn ska skicka komposit- eller s-videosignal till TVn? Jag har ett Geforce3 200, vilket jag förstår bara klarar av att visa en bild samtidigt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasiken, glocalnets hemsideutrymmen verkar vara nere, annars kan du ta en titt på min guide på dess nya adress:

http://goto.glocalnet.net/geforce/

 

 

Men leta reda på den bild jag bifogat detta inlägg. Du finner bilden om du klickar på gemet i inläggets ovankant.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2005-03-28 20:26:03 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2005-03-28 20:26:35 av Monshi]

694653_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svaret monchi!

Jag har fögrgäves försökt komma åt din hemsida innan jag kastade ut frågan, den verkar hänvisas till då och då på forumet, så det bör ju vara oerhört informativ! :-)

 

Dock, känner inte igen menyn du är inne i; jag har laddat ner senaste nVidiadrivisarna, och vist kan jag högerklicka på skrivbordet och komma till en meny lik den du har uppe, men någon flik "TV-inställningar" hittar jag ej. Går jag till nView-skärminställningar och väljer "TV" så kan man trycka på knappen "Enhetsinställningar". Där är dock allting gråmarkerat (går ej att välja) och PAL-B är förbockad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av det exakta förfarandet vid aktivering av TV-ut på GeForce3.

 

Men börja med att öppna Nview, menyn där du kan aktivera TV-ut. Välj din TV som din primära skärm men aktivera det inte. Nu bör du ha tillgång till menyer med inställningar för TV-bilden och du bör kunna hitta den jag bifogade.

 

men, mmh, det är ju det du gör om jag tolkar ditt inlägg rätt.

 

Okej, näst steg. Aktivera TV-ut och gå till din TV. Ta där upp samma menyer och se om du kan ändra där.

 

Grundtipset om detta inte lyckas är att använda den adapter du bör ha fått med grafikkortet. Till denna adapter kan du då ansluta en kompositkabel och grafikkortet bör känna av att det då är en kompositkabel som är ansluten.

 

Vad har du för kabel idag?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag tack vare dina tips fixat det. Problemet var att jag som du skrev var tvungen att först gå över till att visa bilden på TVn, sedan kunde jag ändra inställningarna till TVn. Jag ändrade signalen till Komposit så blev det färg.

 

Jag har en S-video i Tv-Outkortet och en scart i TVn.

 

Så, nu funkar det. Trist att inte DualView / Klona tycks funka med Geforce3... :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

hejsan. jag läste igenom guiden och jag tyckte den var bra.

men en par saker fattas tycker jag.

jag kör gf3 och endast en tv kopplad till datorn.

 

1: kan man och i så fall hur, påverkar man desktopupplösningen? pga tv:n vill jag ju helst köra riktig widescreen.

 

2: hur plockar man ut RGBsignalen på ett gf3? tv:n vet jag stöder detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, starta en ny tråd i ämnet...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...