Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är inte alla DVD-spelare (och brännare) startbara?


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag har köpt en DualLayer brännare. NEC DVD-RW ND3500

Jag sålde mina andra DVD-brännare i tron att denna brännare också klarade av att startas på (jag ska göra en ny installation med XP-skivan)

 

Jag har i bios att datorn ska starta från CD-rom, precis som jag hade med min tidigare DVD-brännare. Brännaren står som master och den är ensam på IDE-kabeln.

 

Jag trodde det var standard att det gick att starta från alla DVD-spelare (även om det är en brännare också)

Eller är det nåt speciellt med Duallayer-brännare?

Jag kan inte hitta nåt på nätet som säger emot min tro på den moderna tekniken.

 

Jag vill minnas att en cd-rom som gick att starta med hade ett speciellt namn för den funktionen, nåt spanskklingande ord som jag inte kommer på.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionsnamnet du söker är el torito antar jag, och visst borde väl denna brännare gå att boota upp från.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så hette det...

 

har fortfarande inte hittat nåt som antyder att denna inte skulle ha den funktionen, så det är väl nåt med mitt system antar jag. Kanske påverkar serial-ATA disken det på nåt sätt, vad vet jag. Skulle bara kolla ifall nån visste ifall man av nån anledning beslutat sig för att ta bort el torito på nya spelare för att det på nåt sätt är inkopatibelt med dual layer.

 

Tack för svaret jag fortsätter felsökningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i bios att datorn ska starta från CD-rom, precis som jag hade med min tidigare DVD-brännare.

I mitt BIOS har jag ATAPI CD-ROM som första boot-alternativ/1st boot device och ser där vilken DVD-spelare som är boot-bar. Jag har tre men kan bara välja en som bootbar och ytterligare ett alternativ Disabled. Ser du din brännares beteckning där? Vad händer om du trycker Enter när ATAPI CD-ROM är markerat, finns några alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar.

 

Ibland står det helt stilla och man provar inte alla ologiska saker.

Jag skyller detta helt och hållet på eforum och alla som svarar här. Det är så lätt att kasta ut en fråga här och få svar. ;)

Även om svaret kanske inte direkt löser problemet så får man oftast uppslag om hur man ska gå vidare.

:)

Det löste sig så här:

 

Jag bytte så att cd-rom blev första boot-enhet. Denna DVD-brännare är tydligen speciell eftersom jag hade min förra brännare som andra boot-enhet i bios och det gick utmärkt att starta från den, det är ju som poängen med flera bootenhets-alternativ i bios; att om den inte hittar nåt på 1:an så går den vidare till andra och tredje boot-enheten.

Nåja det löste sig i alla fall.

 

Så fort jag lagt in XP på nytt och fått ordning på min Firefox så får ni poängen.

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-24 19:51:21 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...