Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag köpa?


fuxe

Rekommendera Poster

Jag har tröttnat på mitt CRT skärm och funderar på skaffa mig en TFT och jag vet inte så mycket om TFT. Jag har tittat på speciellt två skärmar:

 

Hyundai L70N

Hyundai L70S+

 

Vad tycker ni om de?

Jag har inte lyckas hitta några recensioner om de. Är det nån som hittar nåt skicka gärna länken till mig :)

 

//fuxe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag köpte en ny platt skärm förra veckan, Benq FP 767 12 ms, den har snygg design och tar liten plats på skrivbordet men tyvärr har den alldeles för liten betraktningsvinkel samt interferensproblem vid upplösningen 1024 x 768. Vid upplösningen 1280 x 1024 upphör interferensproblemen men texten blir då alldeles för liten för att läsas på normalt avstånd i från skärmen. Jag lämnade därför tillbaka den och istället köpte jag en vanlig CRT-skärm Samtron 98 PDF som ej har ovanstående problem. Tyvärr har denna skärm problem med färgerna istället och det tycks vara omöjligt att ställa in en korrekt färgskala. Trots det är det en bättre skärm rent bildmässigt jämfört med Benq.

 

Så mitt råd till dig är att i första hand välja en vanlig CRT-skärm dock inte Samtron 98 PDF, min gammla NOKIA 446 XS gav en betydligt bättre bild.

 

Om du tvunget vill ha en plattskärm välj någon utav LG:s 19" skärmar som har förhållandevis stor betraktningsvinkel, 176 grader, men de är tyvärr långsamma 25 ms så snabba videosekvenser kan "släpa" något vilket dock är att föredra framför skärmar med liten betraktningsvinkel och ojämn belysning. Det vita går mot brunt och det svarta blir inte riktigt svart typiska LCD-problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla platta skärmar har ju bara en riktig upplösning, medan övriga blir interpolerade och därmed mer eller mindre suddiga.

 

Jag köpte för ett par månader sedan en Philips 170B5, 17" och 1280*1024. I denna upplösning har jag varit riktigt nöjd med skärmen. Storleken på bokstäver styrs ju dels av operativsystemets och dels de program och dokument du använder, så det är ju lite orättvist att skylla på skärmen ...

 

Att "alla" webbsidor (däribland den här) görs med absurt små teckenstorlekar (många så kallade webbdesigners borde läsa W3C:s accessiblity guidelines) kan man ju lösa genom att använda en webbläsare som tillåter att man förstorar texten även om den är hårdkodad.

 

Vad gäller de skärmar du skriver om så har jag inte heller sett tester. Den ena av dem, L70N, hade åtminstone i början samma panel som Hyundai Q17, en 20ms panel som testats på Toms Hardware med mycket gott betyg - de har fortfarande inte testat vare sig 12ms- eller 16ms-skärmar som slår den på fingrarna. Främsta anledningen var att den panelen verkligen visade 16.7 miljoner färger, inte 16.2 genom interpolering som alla snabbare skärmar jag sett gör.

 

Men det var tal om att den skulle ersättas - kanske i både L70N och Q17 och det är svårt att få klara besked om vilka modeller och versioner som har vilken panel.

 

Jag tittade länge på dessa Hyundai-skärmar, men valde tillslut en Philips med 16ms responstid, och den mindre imponerande färgspecifikationen. Främsta anledningen var de inbyggda högtalarna och att den har en DVI-kontakt och att priset kändes rimligt. Att den fått överlag goda omdömen (men inga superlativ) i Mikrodatorns stora test var också en av anledningarna till att jag vågade satsa på den.

 

Och jag är som sagt nöjd. Utan att ha några andra skärmar att jämföra med har jag inte haft någonting som helst att anmärka på. Förrän nu då jag på grund av ett havererat grafikkort tillfälligt kör i 1024x768. Och så har jag inte spelat några avancerade 3D-spel - ska man främst ha skärmen till sådant är det nog värt att se till att testa skärmen själv först.

 

När man läser tester och de hyllar en eller ett par skärmar kan man ibland få intrycket att det bara är de allra bästa skärmarna som duger. Men min erfarenhet är alltså att en betygsmässigt medelmåttlig skärm kan vara fullt tillfredsställande om den motsvarar dina behov i fråga om funktioner. Testerna kan man använda till att undvika de riktiga bottennappen - skärmar som inte fungerar som de skall eller presterar betydligt sämre än konkurrenterna.

 

Mina råd är alltså:

* Använd tester till att sortera bort de värsta bottennappen.

* Välj en skärm som har de funktioner du vill ha

* Välj en skärm som har en standard-upplösning som du kan tänka dig att använda

* Välj en skärm som passar din plånbok

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...