Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet Exlorer, bästa webbläsaren.


Mentor

Rekommendera Poster

Tyvärr är det väl så att de som är sämst på att koda dessutom enbart kvalitetssäkrar sina "alster" i just IE, så frågan är om man ska se dess feltolerans som en fördel eller nackdel för framtida kompetensutveckling...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika sorters feltolerans:

 

1: Överleva indata.- Nu har det ju visats att IE överlever indata som får t ex FireFox att hänga/bugga ur.

 

Finns ingen som helst anledning att en webläsare ska hänga/bugga ur oavsett vad man stoppar in i den. Alltså, en webläsare är ju tidernas största avloppshål, de måste kunna hantera all världens skit på ett acceptabelt sätt.

 

2: Rendera inkorrekt kodade websidor. Tveksamt. Att renderera inkorrekt kodning på ett bra sätt fördröjer utvecklingen av korrekt kodade websidor. MEN, en webläsare som kan fatta och "fixa" en del felkodningar är ju definitivt smidigare för slutanvändaren?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst kan jag hålla med dig i båda punkterna, framförallt punkt 1, det var bara en tanke som surrade till.

Numer har jag övergett IE nästan helt (öppnar den ibland av ren vana dock) till fördel för Maxthon som jag tycker bäst om av alternativen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!

 

Punkt 1 är vad jag vill kalla "fatal".

 

Man ska helt enkelt inte kunna krascha en webläsare med lustiga indata. En webläsare används ju hela tiden för att läsa data från vilka ställen som helst. Man kan inte räkna med nånting.

 

Att få den att visa "gallimatias" är harmlöst i jämförelse. Därför hoppas jag att Mozilla.Org tar dessa varningar med stort allvar.

 

Det är någon/några som varit oförsiktiga i sin kodning.

 

Edit: Kör Explorer själv för 2 anledningar: Windows Update och för att verifiera min egen "webdesign".

[inlägget ändrat 2004-10-22 22:23:01 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå "Internet Explorer bästa webbläsaren" så är

 

Michal Zalewski egen uppfattning

This is of course not to say MSIE is more secure; it does have a number

of problems, mostly related to its security architecture and various

features absent in other browsers. But the quality of core code appears

to be far better than of its "secure" competitors.

 

http://www.securityfocus.com/archive/1/378632/2004-10-15/2004-10-21/0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...