Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HD krash -VAD I "!% HÄNDE EGENTLIGEN??


Förnamn Efternamn

Rekommendera Poster

Förnamn Efternamn

Köpte nyligen ett par IBM GX-nånting 20GB diskar. Efter ett par veckors bruk total-dog systempartitionen (OS8.6 US). Slängde alla tänkbara diskverktyg på den (boot fr CD, verktyg över nätverk). Efter att ha reparerat ca 5000 filer (alla) är all data fortfarande korrupt på partitionen (nej, inte virus, vore mkt mkt osannolikt (och jag har testat med senaste virus def's)) Ingen data på andra partitioner är korrupt. Jag fick dock veta att en del filer delade samma katalog-allokering - dock ej alla 5000. Felet är irreparabelt, trots att jag kan se och bläddra i alla filer/mappar. Ingen viktig data förlorad, frågan är bara VAD HÄNDE EGENTLIGEN??? Jag har testat media & kört diagnostiska test på hårddisken. Jag hittar inga fel.. (dock kommer jag ändå att utgå från att disken är defekt, åtminstone till en förklaring visat sig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använde du för programvara när du formatterade diskarna? Vad använde du för programvara när du patitionerade diskarna? Och slutligen vad använde du för program att reparera/diagnosticera diskarna med? Formatterade du diskarna med HFS eller HFS+ och vilken dator sitter diskarna i?

 

Det kan tyvärr vara så otreligt att du använt en programvara som är för gammal för Mac OS 8.6 i något skede och du fick fiska filer istället för att bara reparera hårddiskarna (oftast brukar det vara själva desktopfilen som är korrupt).

 

Bäst enligt proffsen är:

Apples eget diskräddningsprogram, Skivkontroll, sedan DiskWarrior och TechTool Pro som slåss tillsammans med Norton Utilities om andraplatsen. Oftast är det en smaksak... men noga är det med rätt versioner.

 

Apples Skivkontroll ligger på 8.5.4 eller över

DiskWarrior ligger på 1.5 eller över

TechTool Pro ligger på 2.5.3 eller över

Norton Utilities ligger på 5.0.2 eller över

 

Mvh,

Petra

 

PS, vore kul med ett riktigt förnamn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Förnamn Efternamn

(Långt senare)

Jo jag känner till allt detta med system/diskar/diskvektyg/versioner.

(I fallet ovan var det OS8.6(US), formatering med Apples Drive Setup 1.7.3 i HFS+ (det är möjligt att den svenska versionen heter 8.5.4 i aktuell version). Skivan var en ata/ide IBM18ES på 20gb. Datorn en Beige 266 mt/av. Endast en disk på ata-bussen. Använde (i ordning): Norton 5 , TechTool 2.5.4 , Discwarrior 1.5. När inget av det hjälpte lät jag fwb's hdt 4.0 ta över drivers på disken, och därefter ta om allt igen. Jag vet fortfarande inte vad som hände. Disken ifråga är tagen ur bruk tills vidare, men jag har testan den utförligt med hdt (över en helg) och den rapporteras felfri. (När problemen först uppstod gick jag över inställningar på disken, samt bytte berörda kablar i datorn mot nya). Jag har fortfarande ingen aning om vad som hände, och det är det som oroar mig. Tyvärr har detta lett till att vi troligen inte köper fler ide diskar, samt tar de vi har ur bruk (vi har haft andra, smärre, episoder med ide diskar förrut). Så nu blir det U2W för hela slanten. Men det är dyrt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...