Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ger man sig in i leken får man väl leken tåla?


Tropicana

Rekommendera Poster

Om man inte accepterar att hantera ett vapen i krigssituation, kan man ju vapenvägra. I en krigssituation måste man räkna med att det kan uppkomma situationer där man använder sitt vapen mot en annan människa.

 

Och vad är oddsen för att en som gjort lumpen i Sverige skulle hamna i en krigssituation???

Jag tror nog inte att nån som gör lumpen räknar med att dom ska hamna i krig...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Skapad
  • Senaste svar
johan pålsson

Hmm.., är du "Martal" också ?

 

Den som har soldatträning har redan valt att acceptera en situation där han eller hon kan tänkas döda en annan människa.

 

Visst, men lyxen att välja soldatträning eller ej var då jag gjorde mönstringen 1985 förbehållen tjejerna.

 

Det var inte som den där monthy-pythonsketchen där de räckte upp en hand under exercisen och sedan fick gå hem och läsa en bok istället ;-)

 

Numera är det kanske lättare som kille att "slippa" men jag gissar att minst 90% av den manliga (friska) befolkningen över 35 år har fått offra ett antal månader till försvaret.

 

Dessutom, på den tiden så lärde ju till och med skolan ut att "värnplikten var en merit" och i platsannonserna skrevs det "fullgjord värnplikt" som anställningskrav.

 

 

Jag må vara en hycklare, för jag äter kött, men jag tycker inte att det är normalt beteende att känna upphetsning av att döda ett djur.

 

Nej, det är naturligtvis enklare att låta någon annan göra jobbet, en slaktare, en yrkesfiskare, en jägare eller till och med en veterinär.

 

Och, jag har svårt att tro att man hittar speciellt många inom de grupperna som skulle erkänna att de blir upphetsade av dödandet.

Men, det är klart att om man tar ordet "spänning" och ersätter med "upphetsning" så hittar man kanske en del..

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är oddsen för att en som gjort lumpen i Sverige skulle hamna i en krigssituation???

Jag tror nog inte att nån som gör lumpen räknar med att dom ska hamna i krig...

 

Håller med dig, och i och med det kan man fundera på varför vi ska betala så mycket till försvaret när vi ändå inte tänker använda det. Jag menar, har alla inställningen att risken att det skulle bli ett krig där Sverige är inblandat i princip är lika med noll, skulle man väl vägra om det väl blev krig då man inte är mentalt förberedd m.m. Eller hur är det i Sverige, blir det livstid om man vägrar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...