Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ger man sig in i leken får man väl leken tåla?


Tropicana

Rekommendera Poster

Faran är nog försumbar... Jag tror dom ska vara mer rädda för skjutgalna halvblinda pensionärer som inte vet när dom ska sluta jaga :)

 

Kom å tänka på en roligt historia i ämnet som jag kanske kan dra om någon vill höra ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Skapad
  • Senaste svar
Kom å tänka på en roligt historia i ämnet som jag kanske kan dra om någon vill höra

 

Shoot ;)

 

(Bara det inte är den med jägaren som ringer 112 och sedan dödar sin kompis osv...:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker inte ha någon åsikt om jakt men ska ändå skriva ett inlägg.

Mina föräldrar bor i Luleå och har en stuga vid en bit utanför Luleå(i ett sommarstugeområde.

När jag pratade med mina föräldrar för cirka 2 veckor sedan berättade dom att det för andra året i rad kommit 3 älgar en fullvuxen samt två fjolårskalvar som stannat exakt under tiden som det varit jakt.Dom kommer när den börjar och försvinner när den är slut.Syns inte resten av äret :-) :-)

 

Överkvalificerade älgar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smarta älgar!! :-)

Jag vet inte vem du är men har läst inläggen och jag vet inte om du provocerar.

Hoppas att du är vegetarian för det är jag.

MVH MartaL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara tvungen att delta i denna debatt.

 

Klantit Johan men nu var det visst du som föll död

Jätte kul att du Makan Amini ironiserar över att Johan Vesterlund är död. För det gör inte jag.

 

Låt mig gissa. Du är stadsbo och har aldrig varit intressarad av biologi och du sympatiserade med stenkastarna i Göteborg.

 

Nämen seriöst. Du har rätt till dina åsikter, precis som alla andra. Även över att jag förfäras över din "When animals attack, thank god" attityd.

 

Min erfarenhet av djurrätsaktivster (vilket jag förmodar att du är) är dålig. Har en kompis, som har en IQ på ca 70 (inte för att säga att DU har låg IQ, bara för att påpeka att man inte behöver vara smart för att göra aktioner och öppna munnen full med inlärd retorik) eller liknande som är aktivist. Han och andra "jag vet bättre än alla er" människor släppte ut ett antal minkar i en väns närområde. Gissa vad som hände?

 

För er som läst biologi vet ni att minkar är "naturens mördare". Så är det. Oavsett om aktivisterna tycker dom är gulliga och fina. De dödar inte för att äta. Utan för att spara sådant de tänker äta men inte äter. Jag kan säga att de rubbade hela ekologi systemet och det har tagit år att återhämta sig. Vilket har lett i lidande för andra djur som har haft svårt att hitta föda.

 

Grattis aktivister. Ni tog bort ett djurs lidande för att ersätta med värre lidande, hoppas ni är stolta. Jag konfronterade min vän och förklarade vilken idiot han är. Han är nu inte aktivist.

 

Tyvärr är det så att vi måste ha såkallade avskjutningar. Det vill säga att vi reducerar antalet nummer djur varje år. Om vi inte det skulle vår ekologisystem påverkas och du som bor i Malmö eller Stockholm skulle kanske en dag få se en älg i tunnelbannan eller liknande. Jaja, givetvis överdrivet.

 

Men för att människan ska leva så säket som möjligt är man tvungen till dessa åtgärder.

 

Det går inte att förneka att jägare är jägare att säga att det är "tvungna" är överdrivet. Jag tror personligen de drivs av en flera tusen års drift. Är de sämmre människor för det....tvärtom.

 

Slutligen vill jag förklara att jag inte är jägare. Jag kommer aldrig att jaga. Jag vill inte döda djur. Men jag förstår varför folk jagar.

 

Om en människa dör så sympatiserar jag med dennes familj oavsett orsak eller om denne är okänd för mig. Det är alltid tråkigt.

 

Sedan tycker jag inte det är något att skämmas över att vi människor gör allt som krävs för att vi inte blir hotade. Det är ett mänskligt betéende. Tror du björnar skäms över sitt betéende?

Nä, de tänker på att överleva. Liksom vi. Nu är det så att vi begåvats med en viss intelligens. Så vi får inte gå i överdrigt med "Vi ska leva, alla andra ska dö" menalitet.

 

Inväntar "Är du dum i huvvét" svar på detta inlägg. Får se om jag orkar eller har tid att svara på dessa. Men ni kan ju alltid prova. Om ni provocerar tillräckligt så kanske jag svarar (det behövs inte mycket) : )

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smarta älgar!! :-)

Jag vet inte vem du är men har läst inläggen och jag vet inte om du provocerar.

Hoppas att du är vegetarian för det är jag.

 

Nej jag menade inget mer än att det var just smarta älgar. Är ingen vegetarian heller, men tycker att en hel del borde förändras vad gäller behandlingen av olika djur...onödigt att använda kaniner till att testa skönhetsprodukter t.ex., det är ju ren tortyr. Vad gäller djurtest i samband med läkemedel är jag mer kluven...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätte kul att du Makan Amini ironiserar över att Johan Vesterlund är död. För det gör inte jag.

 

Låt mig gissa. Du är stadsbo och har aldrig varit intressarad av biologi och du sympatiserade med stenkastarna i Göteborg.

 

Nämen seriöst. Du har rätt till dina åsikter, precis som alla andra. Även över att jag förfäras över din "When animals attack, thank god" attityd.

 

Min erfarenhet av djurrätsaktivster (vilket jag förmodar att du är) är dålig. Har en kompis, som har en IQ på ca 70 (inte för att säga att DU har låg IQ, bara för att påpeka att man inte behöver vara smart för att göra aktioner och öppna munnen full med inlärd retorik) eller liknande som är aktivist. Han och andra "jag vet bättre än alla er" människor släppte ut ett antal minkar i en väns närområde. Gissa vad som hände?

 

För er som läst biologi vet ni att minkar är "naturens mördare". Så är det. Oavsett om aktivisterna tycker dom är gulliga och fina. De dödar inte för att äta. Utan för att spara sådant de tänker äta men inte äter. Jag kan säga att de rubbade hela ekologi systemet och det har tagit år att återhämta sig. Vilket har lett i lidande för andra djur som har haft svårt att hitta föda.

 

Grattis aktivister. Ni tog bort ett djurs lidande för att ersätta med värre lidande, hoppas ni är stolta. Jag konfronterade min vän och förklarade vilken idiot han är. Han är nu inte aktivist.

 

Tyvärr är det så att vi måste ha såkallade avskjutningar. Det vill säga att vi reducerar antalet nummer djur varje år. Om vi inte det skulle vår ekologisystem påverkas och du som bor i Malmö eller Stockholm skulle kanske en dag få se en älg i tunnelbannan eller liknande. Jaja, givetvis överdrivet.

 

Men för att människan ska leva så säket som möjligt är man tvungen till dessa åtgärder.

 

Det går inte att förneka att jägare är jägare att säga att det är "tvungna" är överdrivet. Jag tror personligen de drivs av en flera tusen års drift. Är de sämmre människor för det....tvärtom.

 

Slutligen vill jag förklara att jag inte är jägare. Jag kommer aldrig att jaga. Jag vill inte döda djur. Men jag förstår varför folk jagar.

 

Om en människa dör så sympatiserar jag med dennes familj oavsett orsak eller om denne är okänd för mig. Det är alltid tråkigt.

 

Sedan tycker jag inte det är något att skämmas över att vi människor gör allt som krävs för att vi inte blir hotade. Det är ett mänskligt betéende. Tror du björnar skäms över sitt betéende?

Nä, de tänker på att överleva. Liksom vi. Nu är det så att vi begåvats med en viss intelligens. Så vi får inte gå i överdrigt med "Vi ska leva, alla andra ska dö" menalitet.

 

Inväntar "Är du dum i huvvét" svar på detta inlägg. Får se om jag orkar eller har tid att svara på dessa. Men ni kan ju alltid prova. Om ni provocerar tillräckligt så kanske jag svarar (det behövs inte mycket) : )

 

//MVH Mindsleep

 

Nej, ingenting i stil med är du dum i huvudet. Tycker det var ett mycket bra inlägg med många smarta och bra argument. Men du förutsätter att jag är en djurrätsaktivst som utför handlingar som den du beskriver i texten, att jag inte skulle vara intresserad av biologi m.m. vilket verkligen inte är fallet. Tänker inte kommentera din "kompis" handlingar då jag inte är så insatt i vad konsekvenserna är och jag tycker synd om Johan Vesterlund anhöriga naturligtvis (och som jag också skrivit.)

 

Men du måste väl ändå hålla med om att det som exempel är mindre synd om en jägare som blir dödad av exempelvis en älg som han själv gett sig ut för att döda, (låt oss säga att han gör det för att skydda sin stad från för många älgar), än en svampplockare som dödas av en älg när han/hon är ute och går i skogen.

 

Det var egentligen det jag menade med "Ger man sig in i leken får man leken tåla..". Men jag kanske har överdrivit lite, jag är ju inte precis glad över att Johan Versterlund blev dödad vilket du kanske tolkade det som. Jaja, nu börjar det kanske bli lite tjatigt men jag ville bara markera en del så att ni inte tror att jag är en extrem greenpeace aktevist eller liknande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och jag tycker synd om Johan Vesterlund anhöriga naturligtvis (och som jag också skrivit.)

 

Det var precis så du började denna tråd. Lägg av :thumbsdown:

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2004-10-24 15:52:16 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var precis så du började denna tråd.

 

Läs om inlägget så ser du kanske skillnaden mellan Johan Vestlund och hans anhöriga vilket väl är en skillnad. Sedan får jag väl erkänna att att jag ändrat åsikt i en del detaljer angående ämnet vilket ju är meningen med en disskusion...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Makan Amini

Jag håller med dig i vissa saker.

Eftersom människan skapat skogshyggen så frodas sly och öppna marker som gynnar älgen.

Jag skulle aldrig skjuta ett djur och tycker att det kunde vara viltvårdare som skjuter älgarna.

Egentligen tycker jag jakt är en förlegad sädvänja och inte hör hemma i ett modernt samhälle.

MVH MartaL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan får jag väl erkänna att att jag ändrat åsikt i en del detaljer angående ämnet vilket ju är meningen med en disskusion...

 

Bland de mognaste inläggen i hela den här tråden.

 

Sen måste jag få fråga varför allting halkade in på älgar och dylik avskjutning. Det var den onödiga avlivningen av björnen som jag vänder mig emot, vilket inte har ett dugg med köttätande, avskjutning eller andra saker som ni försöker lägga i mun på en.

 

Och varför är man per automatik i sådana här diskussioner ansedd som helt utan rätt att uttala sig för att man inte bor i Norrland. Alla dessa kommentarer om "typisk storstadsbo" är lite missriktade tycker jag. Man behöver inte bo på ett ställe för att ha rätt att ha åsikter om saker som sker där.

 

Sedan är ju självklart meningen med en diskussion att inte bara kasta ur sig saker utan även ta åt sig information, så man ska inte döma ut någon enbart pga ett par dåligt valda ord. Alla har vi väl uttalat oss klumpigt och ibland överdrivit våra åsikter i passionens hetta.

 

Men precis som Makan Amini har jag också tagit till mig mycket av era åsikter och det mesta kan jag faktiskt instämma i. Men som sagt är det inte den vanliga avskjutningen jag vänder mig emot.

 

Att "viss" avskjutning skulle vara berättigad inom en rovdjursstam på ett par tusen djur håller jag dock inte med om. Förklara gärna detta, och inte med att de river får o dyl, för detta ersätter faktiskt staten.

 

(I ett debattprogram häromdagen så visade för övrigt representanter för norrländska jägare inte direkt en förmildrande image av sig själva. Kanske något att jobba på, så vi dumma storstadsbor lär oss "förstå"?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller i princip med Martal.

Vi borde vara tillräckligt civiliserade att avstå nöjen som exempelvis jakt.

Den som förespråkar jakt för "djurens eget bästa" är nog lite konstig i huvudet.. Naturen sköter sig själv, om man låter naturen vara för sig själv..

 

Däremot äter jag kött, och gillar kött. Jag anser det inte vara fel att döda djur för att äta kött. Faktum är det väl snällare att äta viltkött (där djuret ändå haft en "sportslig chans" att överleva) än det är att äta "uppfött" kött, där uppfödningen och slakten saknar möjlighet för djuret att slippa undan. Slaktsystemet påminner om nazisternas Ausschwitz, världskrigens skyttegravar och lite grand om mönstringen till VPL man gjorde en gång i tiden.. Dvs. "slaktkroppens" egenskaper mättes och vägdes.. Kanonmat som kanonmat...

 

Det jag egentligen mest ogillar med jakt, är att vi andra som inte jagar, inte kan njuta av höstskogarna utan att bli beskjutna av diverse "rednecks" som är ute och jagar.. (Själv plockade jag svamp idag i närheten av ett jaktlag.. Det var "spännande", för att använda ett positivt ord..)

 

Varför tycker människan som art att det är roligt att ha ihjäl liv??

-Borde inte folk gå på psykoanalys pga. detta?

 

Säger Virtuosen och äter upp det sista av Bratwursten...

hehe..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om man tycker om jakt(älg eller björn).Jag skulle aldrig kunna gå in i skogen för att skjuta något.Jag går gärna ut i skogen och njuter av den.Argumentet som många jägare har att det är ett sätt ta del av naturen tvivlar jag på.Finns många andra sätt.

Skulle bli jätteglad om jag fick syn på en björn.Inte för nära kanske:-) men ända att få se en i frihet.

Vet förstås inte vad jag skulle göra om jag mötte den öga mot öga.

Förmodligen backa långsamt eller stå alldeles stilla men inte skjuta den.

Förstår inte hur man kan använda gevär.Har hållit en riktig pistol och det var bland det obehagligaste jag varit med om.

 

MartaL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen för att länken inte fungerade.

Det var en notis om djurrättsaktivister som släppt ut 100 höns och gjort 400 kilo äggröra.

Till saken hör att hönsägaren var under åtal för att han inte ändrat burarnas storlek trots förläggande

MartaL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen tycker jag jakt är en förlegad sädvänja och inte hör hemma i ett modernt samhälle.

 

Nja, jakt är väl ett utmärkt sätt att leva av vad naturen ger. Ett sätt att leva lite mer i balans med naturen.

Detta gäller självklart enbart om jakten sker enligt kontrollerade former, att inget överuttag av vilt sker. Samt att de som jagar är kompetenta och klarar att fälla djur med ett skott utan onödigt lidande samt utan fara för övriga vandrare i skogen.

 

Sen kan man kanske säga att det åker bil ut till skogen, de sprutar svavel och bly omkring sig i skogen. Tror ändå att en fälld älg är "bättre" än en industriellt uppfödd tjur.

 

Har aldrig jagat. Tror att jag inte skulle gilla känslan av att skjuta på ett levande djur, men bara man gjort det en gång tror jag att de flesta är fast. Att vara i skogen, det gillar jag. Att skjuta i prick, ganska kul.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Förstår inte hur man kan använda gevär.Har hållit en riktig pistol och det var bland det obehagligaste jag varit med om.

 

Berodde det inte på situationen då ?

 

Själv har jag gjort lumpen, dvs. fått en vapenutbildning och är alltså inte rädd för vapen i sig.

Däremot, skulle någon okänd kille hiva upp en pistol från byxlinningen samtidigt som han talar om "respekt", då skulle jag bli livrädd.

 

Skjutvapen kan vara otäcka saker men överdramatisera dem inte, det är betydligt större risk att man får en kniv i sig eller att något fyllo kör över en med bilen.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte situationsberoende. Jag kan absolut inte tänka mig att använda ett skjutvapen mot vare sig djur eller människa. Den som har soldatträning har redan valt att acceptera en situation där han eller hon kan tänkas döda en annan människa. Jag må vara en hycklare, för jag äter kött, men jag tycker inte att det är normalt beteende att känna upphetsning av att döda ett djur. Det är bara sjukt faktiskt.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har soldatträning har redan valt att acceptera en situation där han eller hon kan tänkas döda en annan människa.

 

Nu tycker jag du generaliserar lite mycket här. I alla fall i sverige så är det pliktverket som bestämmer vem som ska göra lumpen, även om det tenderat att gå mot en viss frivillighet de senaste åren.

Sen är det inte skjutvapnena man ska vara rädd för, det är den som håller i det. Men respekt det ska man ha.

Jag har sysslat med prickskytte med olika sorters vapen och det är jättekul och har inte det minsta koppling till vare sig jakt eller dödande.

Nu är vi nog lite off topic tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte accepterar att hantera ett vapen i krigssituation, kan man ju vapenvägra. I en krigssituation måste man räkna med att det kan uppkomma situationer där man använder sitt vapen mot en annan människa.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hållit en riktig pistol och det var bland det obehagligaste jag varit med om.

 

Kan man hantera ett vapen och lär sig det kan det bli riktigt roligt faktiskt.

 

Äger själv inget skjutvapen, men brukar följa med en bekant som äger en magnum kal. 44 och skjuta med på skjutbana.

Otroligt kul faktiskt även fast jag är kass på att träffa måltavlan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja pistol är ruskigt svårt, om det blir lite avstånd. Men det är bland det roligaste att skjuta tycker jag, jämfört med diverse gevär och automatvapen. Men nu var det några år sedan jag sköt med något. Man kanske skulle ta upp det igen genom att gå med i någon pistolskytteklubb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har soldatträning har redan valt att acceptera en situation där han eller hon kan tänkas döda en annan människa.

 

Valt och valt.....ja antingen lumpen eller fängelse. För min del blev det lumpen. Det var bara att inställa sig.

Klart att jag skulle försvara mig och "de mina" med vapen om jag/vi blir beskjutna. Vad är valet där? Döda eller dödas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja antingen lumpen eller fängelse

 

Man får mer pengar per dag på kåken, bättre mat och man slipper övningar. ;)

 

Själv slapp jag lumpen bara för att jag sa att jag inte ville göra den.

Är inte pacifist men tyckte det verkade vara bortkastad tid och så skulle jag aldrig orka med att lyda order från någon överspänd fåne i uniform.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...