Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Editera partionstabellen


erik6

Rekommendera Poster

Jag har skadat partionstabellen med ett "DOS"-program som ändrade så jag fick 1024 cylindra istället för 2482 (19GB).

Linux funkar dock trots att det ligger delvis efter 1024.

Jag har med en hexeditor ändtrat i hårdiskens första sektor så att antale sektorer i den utökade partitionen är OK

Mitt problem är att "DOS"-programmet också ändrade antale sektorer i den logiska partion som delvis låg över 1024.

/dev/hda10 (/usr/local. Resultatet är att jag inte kommer åt alla filer på /usr/local/, irreterande.

/ före 1024 och /usr och /home efter 1024 tycks inte påverkats.

Var ligger partitionstabellen för hdb10? Jag har bara hittat 2 rader med kod i först sektorn på /hdb4, inte kunnat föstå hur alla logiska partitioner fins här?

Tacksam för tips,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch!

 

det jag lärt mig om logiskapartitioner... är att inte ha några.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungsproblemet är att vid ominstallation W95 på Mastern på Primery IDE hittade Scandisk fel på Slaven som var partitionerad med NT4s DiskAdministrator i Fat16.

Det hade aldrig varit några problem förut. W95 installerades om för att jag ville ändra utrymmet för bla. Linux, inte för att W95 eller något annat krånglade.

Efter jag låtit W95 Scandisk "reparera" felen funkade det inte bra. Jag hade en ny oformatterad parttion som inte fanns.

Jag förstår att du inte gillar logiska partioner.

Microsofts partioneringsvertyg sätter jag i ordning bäst NT bra, sedan DOS6.22 godkänt, W95 fdisk, skyll dig själv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...