Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dra nätverk..


Sonny Gruvsjö

Rekommendera Poster

Sonny Gruvsjö

Skulle vilja dra nätverkskablar mellan två hushåll. Det blir ca 150m kabel, hur långt kan man dra nätverk utan förstärkning, och hur långt/kort emellan måste förstärkare sitta, och hur många skulle jag behöva.

 

Till sist, vad skulle det då kosta att utföra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnaden beror ju på om du har nettopriser eller ej så det är väl närmast att prata med någon lämplig leverantör om det.

Eftersom du skrivit lite knapphänt om hur många datorer det handlar om så förutsätter jag att det är en i var ända.

Vad du behöver är 1 repeater/förstärkare efter högst 90 meter, under förutsättning att du använder TP/kat5 kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Zetterström

Om ni kan tänka er att "Bara" köra i 10mb då kan ni använda er av bnc kablage

som är godkänd till 185 m.

/Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anm. till inlägg av Tony Z. Med BNC-kablage avses koaxialkabel RG58 med BNC-kontaktdon, så om du nöjer dig med denna lösning, (vilket oftast räcker, men begränsar en del!) så se till att dina nätverkskort har BNC.

Mvh KLi1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonny Gruvsjö

Naturligtvis ska det kunna stå en hub i varje hushåll och då vara möjligt att koppla in flera datorer på båda hushållen.

 

Jag har just nu 2 datorer med en tvinnad TP mellan (men det hör inte hit just nu). Det andra hushållet har bara 1 dator just nu.

 

Så en TP kabel är väl det som kommer att väljas.

med en hub på varje sida i stilen nedan:

Dator-Nätv.kort-Hub--kabel--Hub-Nätv.kort-Dator

 

Vad behövs då, förstärkning har jag möjlighet att placera på 2 ställen mellan våra hushåll.

 

Hoppas det klarar upp lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har strömförsörjning till mellanpunkten behöver du bara en repeater. Annars är alternativen: fiber, BNC eller radio..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonny Gruvsjö

Wow, Radio låter intressant, vad kostar det, och vart kan man få tag på information om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonny Gruvsjö

(Hade tänkt mig lokala handlare inom Sverige), men tack för länkarna ändå.

Man vet aldrig, när det kostar 'minst' 3000:- att få uppdraget ISDN där jag bor kanske det blir billigare i längden, åh glömde nämna, ISDN får vi bara upp om man är ett företag (minst 3000:- kostar det då), privatpersoner får hålla sig till 'extracom' eg 2 vanliga telefoner..

 

Bredband ska vi inte tala om, det kommer enligt min gissning tidigast om 2-3 år.... Då resten av Sverige sitter på 100Mbit Trådlöst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...