Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem f-n är så ynklig


honken64
 Share

Rekommendera Poster

Finns det inget slut på idioter i detta land.

 

Nej det verkar inte så, man blir så jä... förb..... på dessa sjuka personer.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det verkar inte så, man blir så jä... förb..... på dessa sjuka personer.

 

Och på dom som trodde att man kunde ersätta den bemannade psykvården med utskrivning av piller. Smart drag, NOT !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem f-n är så ynklig

 

Jag tror inte att den som utför ett sådant dåd har samma referensramar som vi andra. Det handlar inte om att vara ynklig, det handlar om att en människa som utför en sådan handling inte har förmåga att relatera till andra människor. Vi kommer aldrig att kunna sätta oss in i hur den tankevärlden ser ut. Helt enkelt en människa som inte är kapabel att delta i ett civiliserat samhälle.

 

Den svåra frågan är, vad gör man med de som hamnar utanför det samhälle som vi definierat? Det går inte att förutsäga om de kommer utföra samma typ av handlingar igen. Ska man låsa in dem på livstid? Införa dödsstraff igen? Går det att vårda dessa individer överhuvudtaget?

 

Jag vill inte framställa dem som offer, men jag har svårt att tro att de själva valt att leva med, som vi ser det, en skruvad uppfattning om omvärlden och andra individer. Jag tror inte att 'straff' är någonting som hjälper, eller ens får den effekt som vi skulle vilja. Snarare är det så att deras känsla av utanförskap och bristande förmåga att identifiera sig med resten av samhället förstärks, och resulterar i ännu värre handlingar och mer hat mot samhället.

 

Alltså jag tror inte på att straffa dessa individer. Jag tror att det alltid kommer att finnas en viss mängd 'psykopater'. Det som gäller är inte att straffa, eller vårda dem utan det svåra är att skydda samhället från dem. Men hur fan gör man det? Det måste vara en av det moderna samhällets absolut svåraste frågor. Jag har i alla fall inget svar.

 

Jag har hört de gamla vanliga förslagen vid fikabordet idag, men ska jag vara ärlig tror jag inte att något av de alternativen är värst genomtänkta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju heller inte klart om det var en psykopat eller om det var en medveten gärning. Och jag vet inte vilket som är värst.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tagiskt. Nu vet man ju inte säkert om det ligger något motiv bakom det hela eller om det (som det just nu verkar) är ett rent vansinnesdåd. Om det sistnämnd stämmer så är det (har det iofs vart länge) ta mig FAN dags att ta tag i den svenska vården för folk med psykiska problem!!

 

Bor själv bredvid skolan där pojken gick. Var precis nere på stan och svängde förbi mordplatsen på vägen hem. Det var hemskt att se, men samtidigt fint med blommor och ljus.

 

Hoppas den sjuka jäveln som gjort det här hittas inom kort, död eller levande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor själv cirka 30 meter från mordplatsen. Helt sjukt när jag kom ner till vår bilparkering på Kanberget i morse. Poliser, media, helikoptrar, anhöriga, chockade människor.

 

Sjukt!

 

Hoppas de hittar den skyldige!

 

Starre hälsar från en dyster stad!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"erzon": Poäng för ett nyanserat och välformulerat inlägg i en svår fråga.

 

Jag håller med erzon i allt, det hjälper föga att bli rabiat och hämndlysten, och såklart handlar det inte alltid om onda människor. Men som sagt, det är en svår fråga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den best som utfört detta skamliga, skändliga, föraktansvärda dåd, är inte värd annat än förakt. Men än en gång blottläggs ett större problem.

 

Sverige har blivit ett totalt laglöst land. Kriminella, psykiskt sjuka med flera vet att risken att åka fast är minimal nu när polisväsendet ersatts av telefonsvarare. Det är fritt fram att slakta och förgöra av hjärtats lust. Samtidigt sitter den så kallade regeringen och hukar bakom pressekreterare som säger att "ministern följer utvecklingen" istället för att slå näven i bordet och se till att polis, psykvård och kriminalvård får de resurser som behövs för att vanliga laglydiga människor ska kunna gå trygga. Och även om de skulle vilja det, så får de inte göra det, för Sverige har den fullständigt besinningslösa lagstiftningen att ministrar inte får styra. Regerande u.p.a., med andra ord. Ingen är ansvarig, ingen har gjort något fel. Trots att skiten åkt in i fläkten.

 

Nej, jag försöker inte göra partipolitik av en så tragisk händelse. Jag bara konstaterar fakta: Sverige är laglöst. Kriminella går fria, brott utreds inte, brottslingar traskar ut från kåken när de tröttnat på att sitta inne; psykpatienter, våldsmän och behövande får inte den vård som skulle kunnat stoppa dem.

 

Samtidigt finns ett utbud av våldsskildringar och våldsförhärligande skräpkultur som aldrig tidigare skådats i mänsklighetens historia. Och samtidigt har vi infört den relativa moralen: "det som känns rätt är rätt för mig".

 

Är det då så konstigt att vi ser allt fler sådana här händelser?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju heller inte klart om det var en psykopat eller om det var en medveten gärning

 

Det ena behöver ju iofs inte utesluta det andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt som en plätt

 

Ja, det kan man ju tycka när dom väl har utfört en sån här gärning.

Men innan dess?

Jag tror det är väldigt svårt att bedöma vilka människor som kan vara farliga för sin omgivning och vilka som inte är det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

psykpatienter, våldsmän och behövande får inte den vård som skulle kunnat stoppa dem.

 

Huvudsyftet med vården är väl att folk ska bli friska?

Tycker det är lite tråkigt när media utmålar psykpatienter i allmänhet som farliga, förmodligen är kanske 5% av alla psykist sjuka farliga.

 

På sätt och vis kvalificerar jag mig som "psykiskt sjuk" då jag i flera år varit sjukskriven för depression. Är jag då automatiskt potentiellt farlig och bör spärras in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag kanske utyrckte mig slarvigt i ilskan. Att "stoppa dem" innefattar ju givetvis bra mycket mer än att låsa in dem i någon madrasserad cell - det innefattar ju hela behandlingen som *givetvis* har som mål att hjälpa dessa människor till ett så friskt och värdigt liv som möjligt. Vilket som *bieffekt* ger att deras benägenhet att begå vålddsbrot minskar.

Vem har inte behandlats för depression?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat allvarligt problem i rampljuset:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=333500&previousRenderType=6

 

Sorgligt och fördjävligt. Det går inte att i ett demokratiskt öppet samhäller helt försäkra sig vare sig mot onödiga oprovocerade knivdåd eller vingliga tokar på våra vägar.

Jag hoppas innerligen att vi kan bättre, att samhället kan bli tryggare och trevligare att leva i

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat allvarligt problem i rampljuset
Ja, det där var tragiskt! Det är en sak att själv göra ett misstag och förolyckas, men mycket sorgligare när den/de förolyckade inte gjort något fel!

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, Fy faan. En familj ihjälbränd för att någon idiotjävel sätter sig bakom ratten full.

 

Usch. Fast när det gäller Linköpingsmordet så skulle det nästan kännas tryggare om det verkligen var en galning.

Tänk om det skulle finnas ett "logiskt" motiv: Kanske någon som har drabbats av bröderna A:s många konkurser? Vilken ondska det skulle krävas för att hämnas via ett barn i såna fall. Då känns tanken på en psykiskt sjuk människa nästan mindre obegriplig (inte för att ett barnmord någonsin kan bli begripligt).

 

Det var riktigt otäckt att gå hem i Linköping i går. Alla män mellan 15-40 år gick och granskande varandra misstänktsamt och kvinnor och barn såg allmänt smårädda ut. Nej, fy fan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju hur eller hur sjukt. Mer eller mindre. Bara att hoppas att de tar fast den satans djäveln snart!

 

Ja det var hemskt att röra sig i stan igår, även idag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 15 years later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...