Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Kristianstad

Tips på lekar till en klassfest!

Rekommendera Poster

Hejsan hejsan!

Om en månad är det min tur att ordna en klassfest. Jag har fixat fram en ganska stor lokal och utanför denna byggnad finns fina stigar där man kan sätta upp någon tipspromenad och en liten gräsplätt.

Har ni tips på nån rolig och lite annorlunda lek man kan ha där man samarbetar i fyra-fem grupper?

En idé jag tänkte ha är en tipsrunda i stil med:

Vem kastar boll längst?

1. André X. Jonas 2. Tim

Vem vinner i armbrytning?

1. Martina X. Sara 2. Oavgjort

...och där man sen i slutet avgör alltihopa.

Har ni tips på fler lekar?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem vinner i armbrytning?

1. Martina X. Sara 2. Oavgjort

...och där man sen i slutet avgör alltihopa..

Vad händer om Martina möter Sara i finalen och Sara tippat på Martina som vinnare? -> Läggmatch :)

Fyll en skål med mjöl. Bind händerna på folk och stoppa ner en sokerbit i skplen. Snabbast att få upp sockerbiten vinner! De ska gärna vara lite blöta i ansiktet också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

[...]Läggmatch
Jo, det har du ju rätt i. Tänkte jag inte på. :-)

Fyll en skål med mjöl. Bind händerna på folk och stoppa ner en sokerbit i skplen. Snabbast att få upp sockerbiten vinner! De ska gärna vara lite blöta i ansiktet också
Glömde att säga att jag fått direktiv från mina klasskamrater att det inte ska vara något äckligt med mat och liknande. Så jag vet inte om jag vågar ha med den med sockerbiten, trots att leken verkar ganska rolig.

Fler tips?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du nu vågar ta med sockerbiten i mjöl ska deltagarna som lillen_009 mycket riktigt säger vara lite blöta.

Det ordnas lätt genom att innan sockerbiten i mjölet ska deltagarna tagit en tugga från ett äpple som ligger och flyter i en hink med vatten. Även här ska händerna vara bakom ryggen.

Länkar till sidor med lekar hittar du på http://www.molndal.se/bibl/xrd.htm#Rdd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har ni tips på nån rolig och lite annorlunda lek man kan ha där man samarbetar i fyra-fem grupper?

Jag var med på en grej där man fick göra reklamfilm i grupper och sedan spelades de upp i en 'oscarsgala'. Varje grupp fick en videokamera och en del instruktioner 'hur man gör film'.

Kostar ju lite förstås.

°±°

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har ni tips på fler lekar?
- Klädpoker.

- Sanning eller konsekvens.

:)

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2004-10-16 21:20:51 av TicoRoman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Norsk karaoke.

Spela in början av några låtar, inte sådana där refrängen kommer i början, utan typ klassiskt schlagerstuk. Sluta spela in just före refrängen.

Dela upp i deltagarna i två eller flera lag, och välj ett lag som börjar. Sedan ska en från laget få höra en låt i rätt ljudtäta hörlurar, och det egna laget ska få försöka komma på titel, artist och gärna årtal (totalt tre poäng typ, eller så kan man ge fem poäng om de tar hem alla tre, en sorts bonus alltså). Om låten hinner ta slut får de andra lagen i tur och ordning en chans att gissa. Även då de har rätt på någon grej, men inte de andra. Man kan också tänka sig någon sorts svarstavlor så alla lag hela tiden har chans att få poäng.

Edit: jag glömde bort att förklara att den som hör låten förstås ska försöka förmedla den genom sång och hummanden till sitt lag innan tiden är ute...

[inlägget ändrat 2004-10-16 22:33:46 av Cloudberry]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem kastar boll längst?

En tipsrunda om folket i klassen såklart! Vem har längst hår? Vem hånglade med vem på skolresan? Vad heter biologiläraren i mellannamn? Hur många syskon har Johan?

Orkar man göra en fråga på var och en i klassen så måste ju alla få i alla fall ett rätt... :D

Ö-leken är en klassisk samarbetsövning som ger lite kroppskontakt och ett problem att lösa. Kanske sex - sju personer i varje grupp. Skall se om jag hittar artikeln/PDFen när vi skrev om den, det är lite svårt att förklara i text.

Ytterligare en sammarbetsövning som kräver lite av gruppen är en lek där man i varje grupp står på en rad med stolar. (Desto färre stolar, desto roligare... men man skall kunna röra sig fram och tillbaka) Lekledaren förklarar att man skall rangordna sig efter olika kategorier. Utan att prata med varandra. Samtidigt får man inte kliva ner från stolarna. Snabbast grupp vinner såklart... om de har gjort helt rätt... så håll koll på vilka som kom tvåa, trea osv. Exempel på kategorier är: Skostorlek, ålder (exakt datum!), längd, vikt, antal förhållanden. Möjligheterna är oändliga. Min favorit som jag brukar köra sist när alla dessutom skall blunda är ögonfärg.

Skattjakt är ju en annan klassiker. Gör en lista med en mängd saker som gruppen skall hämta. Sätt poäng på de olika sakerna. (Underkläder kan ju få fem poäng och ett tåglok kanske hundra, vad vet jag?) De får en viss mängd tid på sig och skall sedan hämta så mycket de kan.

Till sist måste jag slå ett slag för maffia, lekarnas lek. En spännande och rafflande lek för alla med lite, lite, lite rollspelssug. Fast så mycket rollspel är det egentligen inte. Det handlar mer om att lära sig hur folk beter sig när de blir ställda mot väggen och samtidigt försöka komma på vilka man kan lita på. Ytterligare en lek som är svår att förklara men jag gör det gärna över telefon. :)

Hoppas att något passar, annars har jag en uppsjö till. :)

.dune. (lekledarnas lekledare, eller nåt)

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ö-leken

Material: Små pappersbitar som skall symbolisera båtar. De får inte vara för stora, ca 15 x 5 cm är lagom. Se till att alltid använda färre bitar än personer per lag. Om gruppen är på sex personer så är max tre båtar bra idé. I lite större grupper skall det vara fem - sex båtar färre än deltagare. Till sist behövs också en större tom golvyta. En stol eller något liknande som kan användas som "ö". En per lag.

Beskrivning: Någonstans i rummet måste en "landgräns" sättas. Allting framför den här gränsen är vatten. Sedan placeras något som kan vara en 'ö' rätt långt ut i vattnet (beroende på hur lång tid man vill att expeditionen skall ta så kan man placera den längre ut men fem - sex meter brukar räcka fint). Gruppen skall nu tillsammans, med hjälp av båtarna, ta sig runt ön och tillbaka. Ramlar någon av deltagarna i vattnet så dör expeditionen och gruppen måste starta om från början. Båtarna får inte heller vara utan kontakt, dvs man får aldrig släppa i en båt utan måste "sätta" ner den med en fot, hand eller någon annan kroppsdel. Släpper man i båten så sjunker den och expeditionen får försöka ta sig runt med en båt mindre.

Kommentarer: En mycket rolig lek som kräver mycket kommunikation och ger mycket skratt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maffia är helt klart att rekomendera. angående tipspromenad med tävlingsfrågor blev jag objekt för mycket känslor en gång när mitt lag inte röstat på mig själv och jag inte försökte vinna.(det var pennan i flaskan leken -tips!)

Fyra man i soffan är ju en klassiker men kanske för lite yngre barn.

-extra tips

[inlägget ändrat 2004-10-21 17:39:46 av elebo]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...