Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Banklån med kronofogden i nacken?


Xayide

Rekommendera Poster

Svartlistade är t.e.x. Bluestep, Ikanobanken, GE capital money och alla de andra som tar skyhöga räntor.

 

Hur tänker du när du blandar in Ikanobanken med det gänget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte någonstans i något av Xayide inlägg står det att hennes pojkvän har betalningsanmärkningar, eller är det jag som inte kan läsa innantill?

 

 

Det är underförstått att hans skulder hos kronofogden har registrerats som betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni inga pengar eller skiter i att betala era räkningar och skiter och att försöka lösa skall ni fan inte låna pengar heller!! :)

 

 

Det är ju just därför man lånar. För att man INTE har pengar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du när du blandar in Ikanobanken med det gänget?

Kanske för att de lånar ut pengar på samma sätt som GE Capital till 16-18% ränta...

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vare sig blivit dömd till böter eller skadestånd, inte ens en liten skatteskuld har jag så jag är väl ingen expert precis men som jag har förstått det så är det alltid kronofogdemyndighten som har "hand om" de böter och skadestånd som döms ut.

 

Men för alla del jag kan ha missförstått hur det funkar och kanske jag hakar upp mig på att frågeställaren i sitt andra inlägg skriver

 

Men betalningsanmärkningar har han inga.

 

Och senare

 

Det är ju inte så att kronofogden jagar honom med skulder, det är bara dit man betalar om man fått böter och dyl. genom domar från tingsrätten. I övrigt har han en stabil ekonomi...

 

Så hur kan det vara underförstått? Upplys mig!

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju just därför man lånar. För att man INTE har pengar.

 

Jag syftar mer på att man lånar till mobiltelefoner, plasmatv, saker som inte kostar så förfäligt mycket pengar.

bilar är en annan sak och det skriver jag om att man kan låna till också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svartlistade är t.e.x. Bluestep, Ikanobanken, GE capital money och alla de andra som tar skyhöga räntor.

 

Jag har mina bolån i ikanobanken med helt normala räntor (ca2-5% beroende på hur lång tid lånet är bundet).Deras övriga utlåningsräntor tycks mig fullt normala, medan deras inlåningsräntor är fördelaktiga för en småsparare.

För mig är det svårt att se varför Ikanobanken skulle svartlistas i något avseende.

 

Eva

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan vill jag nog vända på [Esc]:s rangordning. Man har inte så stor glädje av att inte ha skatteskulder om man sitter i en pappkartong

 

Idén med att betala de statilga "skulderna" först, är att en förfallen skuld från Staten har en mycket "enklare väg" till betalningsanmärkning än alla andra aktörer.

 

Hyran är definitvt nr2. Men försök att få ett nytt hyreskontrakt om du har betalningsanmärkning.

 

Annars så gäller ju regeln som vanligt. Får du problem, ta kontakt med de som du har skulder/räkningar hos och be om anstånd tidigt. De brukar vara mer välvilliga till lösningar innan de har behövt gå till inkasso.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyran är definitvt nr2. Men försök att få ett nytt hyreskontrakt om du har betalningsanmärkning.

Jasså? Om du inte betalar hyran/avgiften (eller banklånet på villan) så blir du vräkt och får bo i en pappkartong och det är nog ungefär tio gånger värre än en betalningsanmärkning. Så berätta gärna för mig hur du resonerar.

 

Självklart så skall man betala sin räkningar och visst är det som du säger att de flesta "svårigheter" går att lösa bara man tar tag i dem på en gång. Jag betonar verkligen individens ansvar, men alla kan under olyckliga omständigheter hamna i situationer som de inte kan reda ut.

 

Får vi en borgerlig regering nästa höst så kommer vi med en sannolikhet gränsande till visshet få se en ökning av antalet människor som hamnar i just en sådan situation, men det är det väl värt i idologins och de sänkta skatternas namn.

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får vi en borgerlig regering nästa höst så kommer vi med en sannolikhet gränsande till visshet få se en ökning av antalet människor som hamnar i just en sådan situation

Det kommer vi att se ändå, det är nästan självklart med den överbelåning som hushållen gör just nu och har ingenting alls med politiskt styre att göra.

 

Men naturligtvis kan det också ha med borgarna att göra, alla vet ju att de äter små barn till frukost så de vill naturligtvis att så många som möjligt ska kastas ut på gatan.

[inlägget ändrat 2005-09-28 13:54:42 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får vi en borgerlig regering nästa höst så kommer vi med en sannolikhet gränsande till visshet få se en ökning av antalet människor som hamnar i just en sådan situation, men det är det väl värt i idologins och de sänkta skatternas namn.

 

512000 människor är idag registrerade i fogdens register, det är väl ungefär hälften av alla människor i arbetsför ålder som går utan jobb idag av en eller annan orsak.

Hur en satsning på bättre förutsättningar för riktiga jobb istället för ökat utanförskap med ökade bidrag och längre föräldraledighet skulle leda till ännu fler människor med skulder hos kronofogden övergår mitt förstånd.

Det som däremot troligen kommer sätta många i en sådan sits är lånesituationen idag där man uppmanas att låna upp bostaden för att resa eller göra något annat utan varaktigt ekonomiskt värde.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur en satsning på bättre förutsättningar för riktiga jobb istället för ökat utanförskap med ökade bidrag och längre föräldraledighet skulle leda till ännu fler människor med skulder hos kronofogden övergår mitt förstånd.

 

Om du har svårt att se hur en försämrad sjukförsäkring och arbetslöshetsersättning kommer att leda till att fler människor hamnar i svåra situationer så vet jag inte riktigt hur jag kan hjälpa dig.

 

Det finns säkert många olika skäl till att företag är ovilliga att nyanställa men i mitt fall så är orsaken till att jag inte anställer någon det ökade ansvaret (kostnad) för den anställdes sjukersättning. Arbetsgivaravgiften har faktiskt mindre betydelse för den är kännd och kan därför läggas in i kalkylen. Men jag vet inte vilken sjukersättningskostnad som jag kan få om jag gör en "felrekrytering".

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer vi att se ändå, det är nästan självklart med den överbelåning som hushållen gör just nu och har ingenting alls med politiskt styre att göra.

Håller med dig till 100% Jag blev lite dyster när några vänner till mig berättade att de köpt en jättefin bostadsrätt (3400kkr) och att de nu var bostadsrättsinnehavare. Jag hade inte hjärta att berätta för dem att det var banken som bostadsrättsinnehavare och att de själva var livegna.

 

Men naturligtvis kan det också ha med borgarna att göra, alla vet ju att de äter små barn till frukost så de vill naturligtvis att så många som möjligt ska kastas ut på gatan.

Slarvigt av mig att skriva borgarna när jag borde ha skrivit moderaterna.

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borgarnas sysselsättningspolitik bygger på den enskildes förmåga att skapa sin sysselsättning. Vänsterfalangen tycker att vi ska bygga något tillsammans. Alla har inte förmågan att skapa sin egen arbetsmarknad och hamnar då utanför systemet med alla de bekymmer som följer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slarvigt av mig att skriva borgarna när jag borde ha skrivit moderaterna

Du har nog rätt, det är nog mest moderater som äter små barn till frukost och som vill att så många som möjligt ska hamna på gatan. Skrämmande att så många verkar ha missat den detaljen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har svårt att se hur en försämrad sjukförsäkring och arbetslöshetsersättning kommer att leda till att fler människor hamnar i svåra situationer så vet jag inte riktigt hur jag kan hjälpa dig.

 

Jag har inga problem alls att förstå att minskade inkomster leder till fler svåra ekonomiska situationer men nu var det ju snarare alternativet arbete jag nämnde, och trots påhittade skräckscenarion med lönedumpning och liknande så tror inte jag att fler folk i arbete leder till fler människor i ekonomiska trångmål.

 

Arbetsgivaravgiften har faktiskt mindre betydelse för den är kännd och kan därför läggas in i kalkylen. Men jag vet inte vilken sjukersättningskostnad som jag kan få om jag gör en "felrekrytering".

 

jo du vet att den kan bli maximalt 4% av den totala lönesumman för företaget.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo du vet att den kan bli maximalt 4% av den totala lönesumman för företaget.

Om det ändå vore så väl.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrämmande att så många verkar ha missat den detaljen.

Visst är det skrämmande! Men det beror nog på att det är många som inte går på partimötena:)

Om någon vill ta upp den här diskussionen i en ny tråd och kanske i en bättre lämpad kanal så hakar jag på, men i den här tråden så är detta mitt sista inlägg då det är för OT.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

[Edit: Missade Citat taggar]

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-28 15:05:39 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra inlägg Marcus_J

 

Det kan mycket väl uppstå en ny ränte kris som vi hade i sverige för inte allt så länge sedan. Mycket tvivelaktigt är också att många bidragstagare ser sina bidrag som en ren inkomst. Det finns till och med banker som räknar in bidragen i sina kalkyler. Alla bidrag i form av a-kassa, socialbidrag etc. är ingenting annat än ett tillfälligt stöd finansierat av skattemedel. Det finns väl ingen knegande svensk som vill att soffliggar klubben tillåts låna till hus, lägenhet eller bil som i själva verket arbetande skattebetalare pyntar i form av bidrag. Då är det helt riktigt bättre att satsa mycket av bidragspengarna till att skapa arbetstillfällen. Dem allra flesta som är arbetslösa vill göra rätt för sig men tyvärr finns det nog allt för många som nöjer sig med att leva på den generösa välfärden i vårat samhälle.

 

Xayide!

 

Ursäkta franskan men vad är det för djävla mjäk? har din pojkvän begått brott och blivit bötfälld skall han väl för böveln betala sina böter och fullfölja sitt straff. Skulle det vara synd om honom bara för att det gått en viss tid och att han nu tagit avstånd från allt kriminellt? Nej det imponerar inte på mig!!

 

går det verkligen argumentera emot att självklart skall eventuella skulder vid fogden vara betalda innan man ens funderar på att låna pengar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det skrämmande! Men det beror nog på att det är många som inte går på partimötena

Ah! Det var där du hade blivit itutad sagorna, undrade just :-)

 

Du har rätt, för off topic.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ändå vore så väl.

 

Precis så väl är det (om man nu tycker att 4% är en bra siffra) eftersom det är då högkostnadsskyddet träder in.

 

/Marcus

 

*edit*

Så var det tydligen inte längre, däremot så kan man teckna en försäkring om lönekostnaderna inte överstiger 130 basbelopp för en kostnad av 1,3% av dom totala lönekostnaderna. Ingenting för medelstora och stora företag alltså så då får jag väl instämma i ditt om det ändå vore så väl...

 

[inlägget ändrat 2005-09-28 16:26:29 av Marcus_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...