Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Banklån med kronofogden i nacken?


Xayide

Rekommendera Poster

Jag och min pojkvän har funderat lite smått på att köpa oss en lägenhet eller ev. ett billigt litet hus, men det vi funderar på är om vi överhuvudtaget FÅR låna pengar...Problemet ligger väl mest hos honom då han när han var yngre inte alltid var laglydig och därför har en hel del skulder hos kronofogden (iform av böter/dagsböter...)

Hur påverkar det våra chanser att få ta lån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Böter och dagsböter behöver inte ligga er i fatet när ni ska låna pengar för ett husköp.

 

Snarare ligger det er i fatet om din pojkvän t ex har betalningsanmärkningar.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din pojkvän betalningsanmärkning får ni nog svårt att låna

pengar i bank till hus eller lägenhetsköp, bankerna brukar vara

stenhårda på den punkten.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-16 14:35:56 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och om skulderna betalas idag säger vi fösvinner betalninsprickarna tidigast 31/12 2007.

 

Jag vet inte om det är så idag fortfarande men det bästa är att man har personlig kontakt och känner bankpersonalen samt har skött sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det försämrar helt klart era chanser att få lån, precis som andra skrivit här.

 

Steg ett: Betal av skulderna till kronofogden. Annars är det helt kört.

Steg två: Tag kontakt med banken och diskutera situationen, se om de har något att erbjuda. Kan du (ni) visa upp en stabil ekonomi finns det en liten chans att ni får lån.

 

Alternativt:

Uteslut din pojkväns ekonomi ur kalkylerna. Om du orkar bära lånet själv och du inte har några betalningsanmärkningar kan det kanske gå. Var ärliga mot banken.

Kanske om ni har en solid person som litar på er och kan gå i borgen för lånet, kanske det underlättar,

 

men som redan sagts, grundregeln är:

Om du har betalningsamnärkningar vill inte banker långa pengar till dig.

 

men ett riktigt svar kan du enbart få om du pratar med en lånegivare, en bankman.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han när han var yngre inte alltid var laglydig och därför har en hel del skulder hos kronofogden

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
SYS64738 skrev:

Kasst att det ska vara så egentligen, bankerna kunde ju vara lite mer flexibla tycker man.

 

Banken vill ju vara säker på att pengarna ska betalas tillbaka.

 

En person som har betalningsanmärkningar är inte ett säkert kort att låna pengar till i det fallet. Banken vet ju inte om personen verkligen betalar tillbaka pengarna senare.

 

Du kan inte ens hyra en TV, lägenhet med mera om du har betalningsanmärkningar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vet...Men betalningsanmärkningar har han inga. Det känns bara jävligt krasst att han ska straffas för sånt han gjorde för tio år sen. Han står ju för det han gjort och betalar sina böter till kronofogden utan att klaga. De vill ju inte precis hjälpa till när någon har vänt sitt liv till något positivt och tagit avstånd från allt kriminellt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så att kronofogden jagar honom med skulder, det är bara dit man betalar om man fått böter och dyl. genom domar från tingsrätten. I övrigt har han en stabil ekonomi...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din pojkvän inte har betalningsanmärkning och i övrigt en

stabil ekonomi som du säger, så borde det inte vara några

problem att få lån,prata med banken, det enda som kan hända

är att ni får ett nej.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-16 23:23:44 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. Talar man med många presumptiva långivare (där alla långivare kollar ens ekonomi via datorn) så kan man anses som en risk, eftersom varje förfrågan registreras. Löjligt, javisst.. Men så är det..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kolla runt hos olika banker. Det kan skilja ganska mycket på olika ställen, så om ni får nej på en bank, kolla med nästa konkurrent.

 

Det är dock en bra idé att *börja*, alltså att överhuvudtaget gå och fråga oavsett vilket. Inte bara för att det värsta som kan hända är att man får nej... utan för att det finns en liten bieffekt också.

 

När banken kollar upp er kör de nämligen en s k UC, dvs de gör en förfrågan hos Upplysningscentralen, som för register över skulder, betalningsanmärkningar och lite annat jox. Varje gång någon gör en sådan förfrågan, skickar UC hem till er en kopia på de papper de skickat till den som frågat. Ni får alltså veta exakt vad banken fått veta om er ekonomi.

 

Det fina med detta är att ni på det här sättet får en alldeles glasklar bild av vilka plumpar som "officiellt finns", dvs som bankerna kommer att haka upp sig på. I UC:n står t ex klart och tydligt om det finns betalningsanmärkningar och liknande.

 

Dessutom är det hos UC som alla andra kreditgivare brukar kolla också innan ni får lån, krediter, eller får köpa något på avbetalning. Om det inte finns några plumpar i er UC så vet ni att alltså också att det inte är lönlöst att försöka köpa en soffa till nya bostaden på sex månaders räntefritt.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Om böter alltid betalas via kronofogden och det inte har krånglat har han ju betalat och har inga betalningsanmärkningar. Banken vill veta att man har förutsättningar att betala och att man är en person som sköter sina skulder. Fråga annars om någon förälder kan gå i borgen. Det värsta är att när man går i borgen räknas det som att man har tagit ett lån själv och det räknas in i ens egna möjligheter att låna, t.ex till en ny bil.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ens hyra en TV, lägenhet med mera om du har betalningsanmärkningar.

 

Då blir det ju knappast lättare att bli av med betalningsanmärkningarna.

Ingen lägenhet = Svårare att få jobb = Inga pengar till att betala skulder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg ett: Betal av skulderna till kronofogden. Annars är det helt kört.

Steg ett: Se till att aldrig hamna hos kronofogden först. Betala räkningarna när de kommer. Har du fler räkningar än vad lönen räcker till, så tag kontakt med de som skickat räkningarna innan de skickar det till krav/indrivning (då är det ändå ett tag kvar tilk kronofogden), och be dem om ett anstånd. Är det några räkningar man skll prioritera så är det

1. Skatter och annat "statligt"

2. Hyran

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2004-10-18 13:27:18 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄVEN om man betalar till kronofogden i tid, är det ett STORT minus om man hamnar hos kronkalle..

Det har ju oftast blivit ett antal vändor innan skulden hamnar där, brev, påminnelser, hot om inkasso etc och det brukar hinna gå en rätt lång tid (veckor oftast) innan det blir ett "fall".

"God vilja att betala" syns inte utan långivaren ser enbart nonchalans och betalningströghet.

Försök att se allt från långivarens sida...

 

[inlägget ändrat 2004-10-18 13:39:18 av KnobX]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Mitt svar till alla inlägg här inne är att kontakta eller besök:

www.bluestep.se

Dom tar mer en gärna emot kunder som har eller har haft problem med sin kredit. Dom gör en individuell prövning. Så för er med en betalningsanmärkning eller kreditproblem...det finns hopp! Tilläggas skall att denna internet bank är den första i sitt slag. Fler är på gång.

 

 

Mvh

Andreas/Ekonom

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Om delägaren Liberty Hampshire (som jag inte ens hittar en vettig webbplats för) sägs på webbplatsen:

 

"I dagsläget finansierar eller sköter Liberty Hampshire mer än €25biljarder tillgångar i USA och Europa"

 

Eh, det innebär alltså drygt 200 miljoner miljarder kronor, låter som ett stort företag =)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande erfarenheter själv.

Var lite småbrottslig som tonåring och drog på mig en del böter.

 

Dessa skrevs dock av och betalsningsanmärkningen försvann sedan helt.

Idag finns det inte kvar någonting av den på mig.

 

Det tog lång tid dock.

Jag fick mina böter som 16-åring och när jag var 24 så var betalningsanmärkningarna borta...

Då hade det gått flera vändor hos kronis. Men till saken här då att jag aldrig betalade mina böter.

 

Så ni behöver nog inte vara alltför oroliga.

 

Ni kan kolla själva hur länge betalningsanmärkningen kommer ligga på honom. Jag minns inte dock om det var kronofogden eller nån annan man skulle ringa... Jag ska fundra över det så återkommer jag.

[inlägget ändrat 2005-07-19 12:14:03 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Någon nämnde Bluestep, nog tycker jag att det där med Bluestep luktar lite fult, inte minst med tanke på att dem söker sin kundkrets hos människor ingen annan litar på. Ryktet att dem också lånar ut till tredjeparts lånegivare som sätter ännu högre räntor på sina lån får en att undra varför inte finnansinspektionen reagerar. jag blir inte alls förvånad om vi i framtiden hör att bolåneföretag av den här sorten orsakar skandaler där många människors liv gått i spillror.

 

jag hamnade i det här forumet då jag nyfiket sökte på bluestep och varför jag drog en google på just bluestep är för att en kompis sökt lån hos dem. Varför han vände sig dit i första hand beror på några anmärkningar i kreditupplysningsregistret men jag avrådde honom personligen att ta lån vid Bluestep då jag vet att bankerna inte är så omöjliga som ryktet säger. Det handlar om att få en god kontakt med banken samt att du kan redovisa en rimlig budget som du tillsammans med banken går igenom. Kan du dessutom visa ett sparande även om det inte rör sig om några större summor har du mycket vunnet. Viktigaste är nog att inte ha några skulder kvar vid kronofogden.

 

kompisen beställde tid och tog med sina papper till två banker där han i lugn och ro förklarade sina anmärkningar och redovisade familjens situation och inkomster vilket resulterade till att föreningsparbanken nu behandlar låneansökan med samma insikt och förståelse som Bluestep använder som försäljnings argument.

 

Mitt råd är följande; var inte rädd för att kontakta olika banker. Bankerna är väldigt duktiga på siffror och ekonomi oavsett vad du tycker så har du bara rimliga önskemål för bostadslån ordnar det sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i princip kan man säga att dom ENDA och då menar jag dom E N D A man skall ta lån vare sig det gäller boende, billån, medlemslån ÄR banker som Nordea, Föreningssparbanken, Handelsbanken, SEB m.fl. INGA andra.

 

Svartlistade är t.e.x. Bluestep, Ikanobanken, GE capital money och alla de andra som tar skyhöga räntor.

 

Har ni inga pengar eller skiter i att betala era räkningar och skiter och att försöka lösa skall ni fan inte låna pengar heller!! :)

Skall ni köpa plasma-tv, spara, skall ni köpa bil t.ex. ta medlemslån.

 

Och slutligen som en del skriver, SKAPA en personlig relation med banken och har ni någongång problem med att betala ring då för fan firman/bostadsbolaget eller var det ni kan vara INNAN det kommer inkasso och en massa krav.

 

Jag vet då en man man måste spika i en stor 5 tums spik i hans röv för att det skall hända något :)

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-28 00:53:43 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte någonstans i något av Xayide inlägg står det att hennes pojkvän har betalningsanmärkningar, eller är det jag som inte kan läsa innantill?

 

Jag tycker att det är bra att Bluestep kommit in på den svenska marknaden då de har en mer "finmaskig" kreditbedömning liknande den som t ex används i USA.

 

Poker skriver att de har så fruktansvärda räntor att de enligt Pokes åsikt skall svartlistas. Orsaken till den svartlistningen har jag lite svårt att förstå. Visserligen har de en högre ränta under tiden som kunden har en betalningsanmärkning men när den är borta så är deras erbjudande väl så bra som någon av de andra bankerna.

 

 

1. Skatter och annat "statligt"

2. Hyran

 

Sedan vill jag nog vända på [Esc]:s rangordning. Man har inte så stor glädje av att inte ha skatteskulder om man sitter i en pappkartong:)

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...